Ieri seară a avut loc cea de a noua ediţie a Galei Online Banking, organizată la hotelul Ramada Nord din Bucureşti de către Finmedia şi „Piaţa Financiară”. Partenerii evenimentului au fost Asociaţia pentru Plăţi Electronice din România (APERO – partener principal), EY, Aseeco SEE România, Idea Bank, Libra Internet Bank şi Kaspersky Lab.
Cercetarea, realizată pentru cel de-al noulea an consecutiv de Piaţa Financiară pe baza datelor furnizate de 17 bănci comerciale participante la studiu, a evidenţiat meritele instituţiilor de credit care au furnizat în 2016 servicii internet şi mobile banking clienţilor din România.
Studiul poate fi considerant relavant, de vreme ce laolaltă cele 17 bănci cumulează ca active 81,65% din totalul activelor de 394 miliarde lei ce se regăseau la final de 2016 în sistemul bancar românesc.
Din cercetare au lipsit câteva bănci – Unicredit Ţiriac Bank, Citibank, Credit Europe Bank, Carpatica/Patria, Venetto, Intesa San Paolo, ProCredit Bank, Credit Agricole şi BRCI.
Numărul de clienţi ai serviciilor internet banking în 2014 a continuat să crească susţinut, cu un avans de peste 18%, ceea ce reprezintă o cifră de succes pentru o piaţă care a pornit la drum de ani buni pe calea online banking.
Numărul total de clienţi activi este de circa 2,2 milioane. Creşterea y/y a fost de peste 15%, o cifră robustă, din doi digiţi. Numărul persoanelor fizice active a ajuns la 1,8 milioane, cu 16,6% mai mult, iar cele juridice la peste 390.000, cu aproape 10% mai mult decât în 2015. Dintr-un total de peste 796.000 de firme active înmatriculate oficial în 2016, 49% sunt deja clienţi IB.
În 2016 au fost efectuate peste aproape 93 milioane de tranzacţii în 2016, faţă de peste 75 milioane în 2015, vădind o creştere de 23%. Creşterea numărului de tranzacţii efectuate de clienţii persoane fizice în 2016 a fost de cca. 15%. Dinamica a fost foarte bună în 2016 pentru companii – numărul de tranzacţii a fost de aproape peste 56 milioane, cu 24,2% mai mult decât în 2015. Valoarea tranzacţiilor efectuate de persoanele juridice a crescut în 2016 cu o cifră robustă, de peste 37%!
Anul 2016 a fost însă, de departe, anul exploziei pentru mobile banking: chiar şi numai cu trei lansări de noi astfel de servicii (CEC Bank, Garanti Bank şi Banca Feroviară), cifrele pentru anul trecut sunt mai mult decât spectaculoase.
Numărul oficial de clienţi declarat de cele 14 bănci respondente a ajuns la 2,42 milioane de clienţi, cu 135% mai mult decât în 2015. Numărul de autentificări în serviciile de mobile banking a crescut până la peste 87 milioane, vădind un salt de 214%, numărul de tranzacţii a crescut cu 207%, iar valoare tranzacţiilor, de 7,2 miliarde euro, a consemnat un salt de 205%.
Performerii anului 2016 au fost următorii:
BANCA COMERCIALĂ FEROVIARĂ – Cea mai mare pondere a numărului de clienţi persoane juridice pe online banking din totalul numărului de clienţi ai băncii
GARANTI BANK – Cea mai mare valoare medie a unei tranzacţii efectuate de persoane juridice pe internet banking
PIRAEUS BANK – Cea mai mare creştere a numărului de clienţi pe internet banking
IDEA BANK – Cea mai mare creştere a numărului de clienţi persoane juridice pe online banking
LIBRA INTERNET BANK – Cel mai mare număr de clienţi persoane juridice pe online banking
BRD GROUPE SOCIETE GENERALE – Cel mai mare număr de clienţi persoane fizice pe online banking
PATRIA BANK – Produsul online al anului 2016: ”Internet Banking Asistat”
ALPHA BANK ROMÂNIA – Pentru lansarea serviciului Alpha TXT
CEC BANK – „Start-up”-ul anului în Mobile Banking
BANCA TRANSILVANIA – Produsul online al anului 2016: ”Platforma online dedicată medicilor”
RAIFFEISEN BANK ROMÂNIA – Banca Inovativă a Anului
ING BANK ROMÂNIA – Banca Anului în Mobile Banking
BANCA COMERCIALĂ ROMÂNĂ – Banca Digitală a Anului
Cifrele absolute ale cercetării, analiza propriu-zisă, dezbaterea de început şi motivaţiile premiilor, în ediţia tipărită de la finalul acestei luni a revistei „Piaţa Financiară”, apoi şi online, pe www.piatafinanciara.ro
COMMENTS