Fundația Dreptul la Educație, în parteneriat cu Fundația OTP Fáy András din Ungaria, anunță rezultatele finale ale proiectului regional „Career Programme – Going beyond borders”, desfășurat în cadrul programului Erasmus+. În cadrul evenimentului de diseminare, organizat la Budapesta, au fost prezentate rezultatele implementării acestuia. La festivitatea de închidere au fost prezente aproximativ 100 de persoane şi un specialist de renume în domeniul educaţiei pentru copii, în persoana Prof. Dr. Bagdy Emőke, scriitor, profesor universitar, psihoterapeut şi psiholog clinician.
Proiectul, dedicat planificării carierei, a fost derulat pe parcursul a doi ani (septembrie 2015-august 2017) și a avut drept scop oferirea unor soluţii concrete tinerilor pentru rezolvarea unor nevoi identificate pe piaţa locală a forţei de muncă. Acesta a fost dezvoltat în mai multe etape:
-
Realizarea unui studiu sociologic pe tema Așteptările tinerilor cu privire la piața muncii, în rândul elevilor români cu vârste între 14 și 19 ani (septembrie 2015 – februarie 2016)
-
Traducerea şi adaptarea modulelor de orientare în carieră, susținute de partenerii implicați în program, pentru a răspunde cât mai bine așteptărilor și nevoilor tinerilor, conform informațiilor reieșite în urma cercetării (martie – iunie 2016)
-
Formarea și certificarea trainerilor care au susținut modulele de orientare în carieră (iunie – august 2016)
-
Implementarea trainingurilor de carieră (septembrie 2016 – iunie 2017)
-
Traducerea în engleză a modulelor de orientare în carieră, atât pentru ciclul gimnazial, cît şi liceal (iunie 2016-august 2017)
Cercetarea sociologică, realizată de Fundația Dreptul la Educație și Fundația „OTP Fáy András” la demararea proiectului, a dezvăluit date interesante privind experienţa şi aşteptările legate de piaţa muncii în rândul tinerilor din România. Astfel, 75% dintre tinerii chestionați consideră că i-ar ajuta consultanţa în orientarea profesională sub formă de sesiuni de training în grup (55%), consultanță individuală (53%) sau prezentări (44%).
În ceea ce priveşte criteriile de alegere a carierei, 76% dintre tineri se informează singuri. Cu toate acestea, se remarcă nevoia de informare în legătură cu oportunitățile disponibile pe piața muncii din România, doar 44% afirmând că sunt familarizați cu astfel de ocazii. Planul de viitor a 34% dintre elevi este să își deschidă propria companie, în timp ce 22% își doresc să fie antreprenori și numai 20% se văd angajați. În segmentul de vârstă 18-19 ani, niciun tânăr nu își dorește să fie angajat, iar 33% dintre aceștia doresc sa plece în străinătate pentru o perioadă de timp.
Ținând cont de rezultatele reieșite, Fundația Dreptul la Educație a susținut, în perioada septembrie 2016 – iunie 2017, cursuri de orientare în carieră pentru elevii de gimnaziu și liceu cu scopul de a le oferi acces la soluții de planificare a parcursului profesional prin dezvoltarea abilităților și creșterea angajabilității acestora.
Până în luna iunie 2017, 400 de elevi din 14 instituții de învățământ din România au beneficiat de programele de training. Cursurile s-au desfășurat în cinci școli generale și nouă licee din Arad, Oradea, Bucureşti, Deva, Focşani, Panciu, Mediaş și Gura Humorului. În același timp, s-au desfășurat cursuri în şase oraşe din Ungaria, la care au participat 225 de elevi din 11 şcoli generale şi 249 de liceeni.
Cursurile au fost organizate în trei, respectiv patru, sesiuni de training pentru gimnaziu și liceu, a câte patru ore fiecare, în cadrul cărora elevii au participat la exerciții de autocunoaștere prin care și-au conștienziat aptitudinile și și-au stabilit obiective SMART pentru viitoarea carieră. De asemenea, elevii au analizat oportunitățile existente pe piața muncii și au învățat metode de time management, au primit informații despre prezentarea la interviu, comunicare eficientă și construirea bradului personal.
„Prin acest program, am dorit să sprijinim tinerii să își planifice cariera într-un mod inedit. Profesorii și întreaga echipă ce a gestionat activitățile derulate au transformat proiectul într-un succes prin determinarea și implicarea de care au dat dovadă. În acest context, trainerii Fundației au avut posibilitatea de a aduce tinerilor instrumente utile, care creează premise de sustenabilitate pentru acest proiect. De altfel, ne-a bucurat să vedem că tinerii și-au manifestat entuziasmul și dorința de a mai participa la astfel de acțiuni. În ceea ce ne privește, vom continua să investim în dezvoltarea tinerei generații, deoarece credem că educația este cea mai bună investiție”, spune Nora Dobre, director al Fundaţiei Dreptul la Educaţie.
Proiectul „Career Programme – Going beyond borders” completează strategia de dezvoltare europeană, Europa 2020, pentru reducerea abandonului școlar și integrarea tinerilor pe piața muncii. În cadrul proiectului Erasmus+ au beneficiat de module de orientare în carieră în total 900 de elevi – 400 de elevi din România și 500 din Ungaria.
Fundația „Dreptul la Educație”, lansată de OTP Bank Romȃnia în 2014, beneficiază de experiența de 25 de ani a Fundației OTP Fáy András din Ungaria și oferă cursuri gratuite de educaţie financiară pentru tineri cu vârste între 10 şi 18 ani, din toată țara. De la lansarea Fundației și până în prezent, peste 3 500 de elevi din 55 de instituții școlare partenere aflate în 18 județe din toată țara au beneficiat de cursurile fundației.
OTP Bank România, subsidiară a OTP Bank, cel mai mare grup bancar independent din Europa Centrală şi de Est, este un furnizor integrat şi auto-finanţat de servicii financiare. OTP Group oferă servicii financiare universale în Ungaria, România, Muntenegru, Croaţia, Bulgaria, Rusia, Ucraina, Slovacia şi Serbia, pentru mai mult de 13 milioane de clienţi, prin intermediul unei reţele teritoriale de peste 1.500 de unităţi, ATM-uri şi canale electronice.
COMMENTS