Devenită una dintre cele mai populare metode de plată la nivel mondial, BNPL va continua să se extindă și să influențeze semnificativ piața de retail și în 2025. O modalitate confortabilă și rapidă de plată ce poate fi accesată prin doar câteva click-uri pe aplicația de pe telefon, BNPL a deschis perspective avantajoase de finanțare pentru categorii largi de consumatori. Plata alternativă facilitează accesul la produse cu valoare mare (electronice, electrocasnice, mobilier), dar totodată devine o modalitate de eficientizare a bugetului, în perioadele când presiunea financiară este mai accentuată. Iată 5 dintre cele mai importante tendințe BNPL în 2025 și modul în care va continua aceasta să influențeze piața de retail.
BNPL își va continua expansiunea în 2025
Specialiștii în domeniu estimează că și în 2025 piața globală BNPL își va continua creșterea susținută. Potrivit fintechfutures.com, valoarea totală a acesteia va atinge 560,1 miliarde de dolari anul acesta, cu o creștere anuală de 13,7%.
Popularitatea BNPL este semnificativă și în Europa. Un sondaj publicat de lemonde.fr indică faptul că 68% dintre europeni preferă această metodă de plată, în special pentru produse cu valoare ridicată, precum electronicele. Achizițiile în rate fără dobândă sunt preferate și de clienții magazinelor din România, BNPL bucurându-se de o popularitate similară cu cea din țările vest europene. Sondajele interne ale Mokka, unul dintre primii furnizori de servicii BNPL pe plan național, indică o creștere accelerată a utilizării plății alternative în România, favorizată de contextul actual, dar nu numai. Digitalizarea tuturor aspectelor vieții a condus și la digitalizarea accesului la finanțare. Astfel, principalele avantaje ale BNPL constau din rapiditatea serviciului, înregistrarea facilă și posibilitatea achitării cumpărăturilor în rate personalizate, fără dobândă.
Preferința tinerilor pentru BNPL – în creștere
Rata acceptării serviciilor BNPL este ridicată mai ales în rândul tinerilor. Generațiile mai tinere adoptă masiv plata alternativă BNPL. Potrivit scoop.market.us, în 2021 36,8% dintre utilizatori erau din Generația Z, iar acest procent a crescut la 47,4% în 2025. Millennials reprezintă 40,6% dintre utilizatori în 2025, evidențiind o tendință clară către aceste segmente de vârstă.
Aceleași date se înregistrează și în România. Millennials și Gen Z sunt categoriile cele mai consistente de utilizatori ai Mokka BNPL, serviciu preferat de cumpărători cu vârste între 20 și 45 de ani, nativi digital. Între aceștia, femeile cu nivel de educație avansat, cu venituri peste medie utilizează frecvent BNPL pentru achiziția de produse și servicii.
Personalizarea ofertelor prin integrarea Inteligenței Artificiale
Integrarea Inteligenței Artificiale va aduce și mai multe beneficii utilizatorilor BNPL. Prin intermediul acesteia, providerii de BNPL pot pune la dispoziția clienților oferte personalizate, adaptate comportamentului și preferințelor individuale. Prin suportul rapid pe care-l oferă și utilizarea simplă și intuitivă, Inteligența Artificială îmbunătățește experiența clienților în raport cu retailerii și furnizorii de servicii și le oferă clienților planuri de plată ajustate la nevoile lor financiare. Pe de altă parte, folosirea Inteligenței Artificiale în BNPL optimizează și activitatea comercianților. Prin oferirea unui proces de checkout simplificat și adaptat, AI ajută la reducerea abandonului coșului de cumpărături, a timpului necesar aprobării tranzacțiilor și elimină barierele în procesul de cumpărare.
Dezvoltarea tehnologiilor a ajutat la integrarea tot mai frecventă a BNPL cu portofelele digitale, oferind consumatorilor o experiență de plată unificată și convenabilă.
BNPL combinat cu modele de abonament
Un trend interesant în 2025 este integrarea BNPL cu serviciile pe bază de abonament. De exemplu, consumatorii ar putea folosi BNPL pentru a plăti pe termen lung un abonament premium la servicii de streaming, fitness sau chiar pentru leasing auto flexibil. Acest model ajută retailerii să asigure o fidelizare mai mare a clienților și să genereze venituri recurente.
BNPL pentru afaceri (B2B BNPL)
Dacă până acum BNPL s-a concentrat pe consumatori individuali, în 2025 se observă o expansiune puternică a metodei de plată în sectorul B2B. Companiile mici și mijlocii (IMM-urile) pot folosi BNPL pentru a-și gestiona mai bine fluxul de numerar, beneficiind de termene de plată flexibile pentru achiziția de echipamente, materii prime sau servicii digitale.
Impactul BNPL asupra pieței de retail
Retailerii care au adoptat opțiuni BNPL au observat beneficii semnificative. Spre exemplu, comercianții au raportat o creștere de 47% a valorii medii a coșului de cumpărături și o îmbunătățire de 57% a ratei de conversie, potrivit unor date oferite de meetanshi.com. Și în România, achizițiile în rate fără dobândă sunt preferate de clienți, aproape două treimi dintre tranzacții fiind realizate prin modelul BNPL, potrivit datelor furnizate de Mokka BNPL.
Despre Mokka
Mokka este un serviciu de top Buy Now Pay Later (BNPL), care oferă soluții de finanțare BNPL online și offline pentru comercianți și consumatori.
Mokka a dezvoltat soluții de plată BNPL inovatoare și flexibile, oferind clienților opțiunea de a face achiziții în magazinele online și offline și de a plăti alegând cele mai convenabile planuri de plată, care variază de la 30 de zile la 24 de luni.
Mokka a încheiat parteneriate cu peste 150 de retaileri activi pe piața din România, din cele mai populare categorii, precum modă, încălțăminte, articole pentru copii, electronice, bijuterii, mobilier, călătorii și altele. Comercianții care activează această metodă de plată înregistrează rate de conversie mai mari, o creștere a valorii medii a coșului de cumpărături și o apreciere a vânzărilor incrementale, consolidând în același timp loialitatea consumatorilor.
Mokka cooperează cu Lensa, Reserved, Cropp, Mohito, Sinsay, House, Boutique Mall, Optiblu, F64, Aosom, CCC, Humanic, Office Shoes, Savicki, Mi-Home și mulți alții.
COMMENTS