51% dintre utilizatorii de filtre pe social media s-au simțit, la un moment dat, presați să le folosească din cauza standardelor sociale

51% dintre utilizatorii de filtre pe social media s-au simțit, la un moment dat, presați să le folosească din cauza standardelor sociale

Studiu Reveal Marketing Research: 51% dintre utilizatorii de filtre pe social media s-au simțit, la un moment dat, presați să le folosească din cauza standardelor sociale

Publicat pe 11 februarie 2025
Reveal Market Resources, studiul nr. 184

Cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research și-a propus să afle mai multe detalii despre frecvența și motivele pentru care românii folosesc filtre sau aplicații de editare a conținutului atunci când postează pe social media.

  • 1 din 2 români postează cel puțin o dată pe săptămână pe social media.
  • 30% dintre români care postează pe social media folosesc filtre sau aplicații de editare a conținutului, în special tinerii între 18-34 ani (45%).
  • Motivațiile principale pentru utilizarea filtrelor în postări: 63% doresc un aspect mai atractiv, iar 49% doresc îmbunătățirea calității fotografiilor sau videoclipurilor.
  • 51% dintre utilizatorii de filtre s-au simțit, la un moment dat, presați să editeze conținutul din cauza standardelor sociale, în special cei între 35-44 ani (58%).

48% dintre români postează săptămânal pe social media, în special tinerii între 18-24 ani (76%) și 25-34 ani (59%)

Conform studiului realizat de Reveal Marketing Research, 8 din 10 români din mediul urban utilizează zilnic diferite platforme de social media.

18% dintre români postează zilnic pe social media, în timp ce 30% publică săptămânal. Analiza datelor demografice evidențiază diferențe notabile: bărbații sunt mai activi zilnic decât femeile (20% față de 15%), iar 76% dintre reprezentanții generației Z (18-24 ani) și 59% dintre tinerii între 25-34 ani postează cel puțin o dată pe săptămână (comparativ cu 48% total eșantion).

Studiul arată că 56% dintre români postează cel mai frecvent fotografii realizate de ei cu peisaje sau aspecte din jur, fără a apărea în acestea. Acest tip de conținut este preferat în special de tinerii între 18-24 ani (70%).

Pe locurile următoare în preferințele românilor regăsim:

  • Fotografiile împreună cu alte persoane (partener, prieteni, colegi etc.) – 35%, mai populare în rândul tinerilor între 18-24 ani (69%) și 25-34 ani (46%).
  • Story-urile, utilizate de 26% dintre români, sunt mai frecvent postate de femei (30%) comparativ cu bărbații (20%).
  • Articolele și postările informative (26%) sunt preferate în mod special de persoanele între 45-55 ani (35%).
  • Selfie-urile sunt utilizate în proporție de 21% la nivel general, însă acestea sunt extrem de populare în rândul tinerilor: 76% dintre cei între 18-24 ani și 31% dintre cei între 25-34 ani postează selfie-uri.
  • Reels-urile și videoclipurile au o pondere similară, de 21%, în preferințele generale ale românilor.

Motivațiile principale pentru utilizarea filtrelor în postări: 63% doresc un aspect mai atractiv, iar 49% doresc îmbunătățirea calității fotografiilor sau videoclipurilor

30% dintre români folosesc filtre sau aplicații de editare pentru conținutul publicat pe social media, acest obicei fiind mai frecvent în rândul tinerilor între 18-34 ani (45%). Dintre utilizatori, 66% declară că folosesc filtre ocazional iar 23% că aplică filtre la fiecare postare. Printre cei care folosesc filtre la fiecare postare se remarcă în mod special femeile (25% comparativ cu 20% în cazul bărbaților), tinerii cu vârste între 18-24 ani (30%), cei din categoria 25-34 ani (28%), precum și persoanele cu venituri de peste 7000 RON (48%).

Cele mai utilizate tipuri de filtre de către români sunt filtrele coloristice (65%), urmate de filtrele de înfrumusețare, care implică modificări faciale (19%), și filtrele tematice, legate de sezon sau evenimente (16%). Se observă diferențe semnificative între genuri: filtrele de înfrumusețare sunt preferate în special de femei (25%, comparativ cu 12% în cazul bărbaților), în timp ce filtrele coloristice sunt utilizate într-o măsură mai mare de bărbați (79% față de 53% femei).

Motivațiile principale pentru utilizarea filtrelor includ dorința de a crea un aspect mai atractiv (63%), îmbunătățirea calității fotografiilor sau videoclipurilor (49%) și alinierea la trenduri (12%).

51% dintre utilizatorii de filtre s-au simțit, la un moment dat, presați să editeze conținutul din cauza standardelor sociale, în special cei între 35-44 ani (58%)

Peste jumătate dintre utilizatorii de filtre (51%) au declarat că s-au simțit, la un moment dat, presați să editeze conținutul din cauza standardelor sociale, fenomen întâlnit mai frecvent în rândul persoanelor între 35-44 ani (58%).

„Standardele sociale joacă un rol esențial în comportamentul utilizatorilor de social media, iar rezultatele studiului arată clar că mulți români simt presiunea de a edita conținutul pentru a se conforma așteptărilor externe, atitudine regăsită în special în rândul generației tinere între 18-34 ani. Această tendință ridică întrebări importante despre impactul pe termen lung asupra sănătății emoționale și a autenticității în mediul digital.”, menționează Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.

Mai mult, 63% dintre români sunt de acord că utilizarea excesivă a filtrelor poate avea un impact negativ asupra percepției de sine sau a stimei de sine, acest efect fiind resimțit mai intens de femei (67%) comparativ cu bărbații (58%).

De asemenea, 86% dintre români cred că utilizarea excesivă a filtrelor poate afecta negativ percepția asupra propriei persoane, opinie împărtășită în special de persoanele cu venituri mai mari de 7000 RON (94%). Aceste rezultate subliniază preocuparea tot mai mare față de influența standardelor sociale și a conținutului editat asupra sănătății emoționale.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0