„O analiză empirică arată că, având în vedere mentalitatea noastră, nu ne străduim să strângem bani, ci gândim la modul Ce va fi , va fi!”, a afirmat Răzvan Szilagyi, director general Raiffeisen Asset Management, invitat la conferinţa Finmedia intitulată „Un weekend cu presa economică”.
„Ne gândim să cumpărăm o casă sau să facem rost de bani pentru studiile copiilor. Dar, altfel, eu nu percep o dorinţă de a aloca un timp minim pentru sănătate financiară. Trebuie să facem ceva în direcţia aceasta pentru că este puţin probabil ca oamenii să facă ceva singuri. Cred că trebuie să mergem pe scenariul cel mai probabil potrivit căruia o să îi fie mai bine cuiva care a pus un ban deoparte decât cuiva care nu a făcut acest lucru”, a adăugat Răzvan Szilagyi.
Directorul general Raiffeisen Asset Management a explicat că pentru clienţii de private banking, care au acces la informaţie, deoarece băncile le dau persoane de contact pentru o planificare financiară, lucrurile sunt relativ simple. Pentru majoritatea românilor, însă, este destul de greu să oferi consultanţă financiară. Clientul trebuie, însă, să afle că îi este utilă o planificare financiară.
„Cu toţii avem obiective financiare, dar nu le conştientizăm, nu le punem într-un plan. Sunt unele obiective la care lucrăm. De exemplu, vrem o casă, lucrăm şi atunci punem bani deoparte pentru avans. Efectul este că nu ştim ce riscuri trebuie să ne asumăm. Nu există niciodată un câştig fără să rişti. O persoană ar trebui să pună bani deoparte pentru siguranţă. Un portofoliu de siguranţă, de exemplu, ar putea fi şase luni de salariu în aşa fel încât în momentul în care o persoană rămâne fără job, familia sau copiii să aibă din ce trăi până la accesarea următorului job. Sau poate să fie vorba despre un portofoliu de oportunităţi. Aici, lucrurile depind foarte multe de client. Un tânăr care vrea să aibă ultimul model de mobil trebuie să pună pe lună 10-20 de lei deoparte ca atunci când iese acel model de telefon să îl poată înlocui. Este un obiectiv uşor de realizat, care nu presupune o sumă mare. Există şi portofoliul de creştere. Aici, vorbim deja despre obiectivele mari de tipul banilor pentru pensie sau pentru copii.
Acesta vine cu termene de investiţie destul de lungi şi vorbim despre acei bani care, economisiţi şim investiţi, trebuie să obţină un randament care să depăşeaască inflaţia sau anumite rate de reper. Altfel nu face sens”, a explicat Răzvan Szilagyi, director general Raiffeisen Asset Management.
Acesta a mai explicat că obiectivele financiare sunt importante şi că ele trebuie adresate înainte de riscul aferent. Este importantă realizarea unui profil de risc şi asimilarea noţiunii de portofoliu de risc.
„ Din ceea se observă şi, din punctul meu de vedere, se confirmă, ceea ce înţelege clientul este noţiunea de pierdere maximă potenţială. Dacă vorbim despre preţul unui activ, diferenţa între punctul maxim şi cel minim la care ajunge acesta este percepută cel mai bine de către client. De exemplu, dacă un client a cumpărat ceva cu 10 lei, ulterior, produsul a ajuns la 50 de lei şi, ulterior, la 25 de lei, clientul nu va percepe că averea lui a crescut de 2,5 ori, ci că a avut o pierdere de 50%. De aceea noi încercăm să promovăm fonduri care au o pierdere limitată. Noi avem patru fonduri pe obligaţiuni şi alte patru fonduri pe o componentă de acţiuni”, a mai declarat Răzvan Szilagyi, director general Raiffeisen Asset Management.
Raiffeisen Asset Management este al doilea aasset manager din ţară ca fond mutual, cu active anuale de 1,5 miliard de euro. Compania are opt fonduri de investiţii şi un fond de pensii pe Pilonul III.
„Depozitele în sistemele bancare sunt de 30 de miliarde de euro, cu o pondere în PIB de 20%. Dacă vorbim despre fondurile de pensii Pilonul II şi Pilonul III, probabil, ca este vorba despre o pondere în PIB spre 4%, iar dacă vorbim despre fondurile mutuale, undeva la 3% din PIB”, a punctat Răzvan Szilagyi.
COMMENTS