CFA România: reducerea contribuţiei la Pilon II, decizie cu consecinţe negative pentru toţi românii şi un risc sistemic major

CFA România: reducerea contribuţiei la Pilon II, decizie cu consecinţe negative pentru toţi românii şi un risc sistemic major

CFA România îşi exprimă îngrijorarea cu privire la intenţia factorilor decizionali de a diminua contribuţia românilor la fondurile de pensii administrate privat, Pilon II, de la 5,1% cât este în prezent, la 2,5%.
România s-a angajat prin Programul de Convergenţă trimis de Ministerul de Finanţe Comisiei Europene, pentru perioada 2015 – 2018, să asigure faptul că o contribuţie de 6% din venitul brut va fi virată către fondurile de pensii administrate privat. Această valoare a contribuţiei poate asigura reforma sustenabilă a sistemului de pensii, sistem care în prezent se confruntă cu un deficit major.
Pensiile actuale sunt plătite în proporţie de două treimi din contribuţiile actualilor salariaţi, iar o treime din împrumuturi guvernamentale. La această realitate trebuie să adăugăm şi evoluţia demografică a populaţiei României, care ne arată că, în 2050, jumătate din populaţia României va avea peste 65 de ani, valoare aproape de media europeană.
În aceste condiţii, vor exista presiuni din ce în ce mai mari pe bugetul asigurărilor sociale de stat, iar pensia provenită din administrarea privată va fi o sursă vitală pentru a asigura un trai decent milioanelor de pensionari.
Viitorii pensionari din România vor avea de pierdut nu doar din sumele care nu vor fi virate în conturile ce le aparţin, peste 1 miliard de euro in 2016, ci și din lipsa randamentelor pentru respectiva contribuție.
Fondurile de pensii administrate privat, Pilonul II, au avut rezultate foarte bune de la lansare şi până în prezent (2008 – 2017), randamentul mediu anual nominal fiind de 9,34%, printre cele mai mari din regiune, în condiţiile în care inflaţia medie anualizată în aceeaşi perioadă s-a situat în jurul valorii de 3%.
Randamentul Pilonului II de pensii a acoperit inflaţia şi a adus un profit real celor peste 7.000.000 de contributori, viitori pensionari.
Se impune o clarificare cu privire la comparaţia privind randamentele fondului public de pensii, Pilonul I, şi cele ale fondurilor de pensii administrate privat, Pilonul II. Contribuţiile la fondul public de pensii sunt integral folosite pentru a plăti pensiile actualilor pensionari, deci nu se poate vorbi de randament, deoarece banii nu sunt investiţi.
Diferenţa dintre Pilonul I si Pilonul II de pensie, este diferenţa dintre a trăi pe credit şi a economisi si investi pe termen lung, pentru a crea venituri suplimentare.
La fondurile administrate privat, contribuţia individuală este investită şi aduce un profit participantului, profit care i se va distribui împreună cu contribuţia, pe perioada de pensie. Din cei 8 miliarde de euro existenţi în prezent în Pilonul II, 7 miliarde euro reprezintă contribuții, iar 1 miliard euro randamentul obtinut până în prezent.
Un alt avantaj al sistemului de pensii private este tratamentul diferit din perspectiva dreptului de proprietate. Atât contribuţiile, cât si randamentul obţinut in cadrul Pilonului II, sunt proprietatea privată a contributorului, revenind urmaşilor in cazul decesului participantului, ceea ce nu este posibil in cazul Pilonului I.
Realizand o scurtă comparaţie cu sistemele de pensii ale altor state europene, se constată ca nu există nicio ţară în Uniunea Europeană care să nu aibă o formă sau alta de pensie privată, iar majoritatea ţărilor au o contribuţie de peste 5%. Un bun exemplu este Croaţia, o ţară de 4 ori mai mică decât România, care a strâns în Pilonul II peste 10 miliarde de euro, iar Bulgaria, o ţară de 3 ori mai mică decât România, a strâns peste 5 miliarde de euro.
Cu scopul de a reduce nesemnificativ deficitul bugetului asigurărilor sociale, va fi afectat semnificativ dreptul a 7 milioane de români de a beneficia în viitor de o completare a venitului din pensia publică, pensie publica ce va fi foarte mica comparativ cu salariul actual.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0