Piaţa leasingului din prima parte a anului reflectă starea economiei româneşti. S-au înregistrat mai puţine finanţări în leasing financiar inclusiv pentru segmentul auto, care reprezintă circa 70% din piaţa de profil. Ceva mai bine a stat leasingul operaţional, care a cunoscut o mică creştere, de 2-3% faţă de finele lui 2012.
Livrările totale de autoturisme şi vehicule comerciale au cunoscut în primele cinci luni ale anului (cea mai nouă statistică la data redactării articolului de faţă) o scădere de 18,6%, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2012, situaţie mai proastă faţă de cea înregistrată în ţări europene precum Franţa (-11,9%), Italia (-11,2%) sau Germania (-8,8%). Un declin şi mai accentuat (-19,8%) au cunoscut vânzările de autoturisme. A continuat să se manifeste impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate, la un volum de aproximativ 86.000 de unităţi la autoturisme şi 18.400 la vehicule comerciale, creşterea fiind de 42% şi, respectiv, 10% faţă de 2012. La fiecare autoturism nou adus în România au fost aduse 3,7 rulate. Conform cifrelor furnizate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile – APIA, în primele cinci luni ale anului au fost finanţate în leasing 8.541 de autoturisme (faţă de 14.704 achiziţionate cash), 1.916 vehicule comerciale uşoare şi 514 vehicule mai mari de 3,5 tone, importurile fiind preponderente.
Aflux de oferte promoţionale
Cum în portofoliul general de leasing financiar, mijloacele de transport au o pondere de peste 70%, la care se adaugă finanţarea pentru sectorul de leasing operaţional, o analiză în domeniu este relevantă pentru evoluţia pieţei de leasing în ansamblul său. Analizând situaţia vânzărilor de autovehicule pe jucători în primul semestru al anului, se constată că cele mai bune rezultate le-a obţinut Porsche Leasing, chiar dacă valoarea bunurilor finanţate de companie s-a situat sub nivelul celei din prima parte a anului trecut. „Un efect al declinului pieţei este precauţia tot mai accentuată în rândul clienţilor, care au tendinţa să amâne decizia de a-şi înlocui autovehiculul, preferând de multe ori să investească în reparaţii. Astfel, tot mai mulţi clienţi preferă să nu facă achiziţii înainte de reapariţia semnelor de stabilitate economică şi predictibilitate în mediul de afaceri, ori la locul de muncă. Suntem conştienţi de acest lucru şi de aceea ne concentrăm pe dezvoltarea de oferte promoţionale cât mai atractive, inclusiv pachete de servicii de finanţare şi asigurare”, ne-a declarat Christoph Binder, CEO al Porsche Finance Group. În cadrul programului REMAT 2013 au fost incluse astfel oferte speciale pentru toate produsele grupului, inclusiv pentru leasingul financiar clasic şi PERFECT Leasing. O „Skoda Octavia” achiziţionată prin „PERFECT Leasing”, spre exemplu, are o DAE de 7,87% (la euro), rata cu TVA fiind de 77,34 euro. Perioada contractuală este de 36 de luni, avansul de 40%, rulajul de 10.000 km., iar valoarea reziduală de 48%.
Scăderea accentuată a vânzărilor auto se vede şi în situaţia contractelor noi încheiate de UniCredit Leasing în primele şase luni ale anului. Acestea au cunoscut o reducere atât numerică, cât şi ca valoare finanţată. Dacă la sfârşitul lui martie a.c. compania deţinea prima poziţie inclusiv în ceea ce priveşte finanţarea vehiculelor, cu o valoare a bunurilor finanţate de 24,5 mil. euro, după primele şase luni a fost depăşită de Porsche Leasing.
„Evoluţia este influenţată în special de scăderea vânzărilor de autoturisme premium şi de creşterea importurilor de maşini second-hand”, subliniază Antoaneta Curteanu, director general al companiei. Chiar şi în aceste condiţii puţin favorabile pieţei auto, UniCredit Leasing acordă atenţie şi resurse finanţării vehiculelor, fiind promovate oferte diversificate, în funcţie de tipul dobânzii (fixă sau variabilă), de moneda de finanţare (lei sau euro, cu accent pe moneda naţională), de alte tipuri de finanţare promovate la nivel de grup (leasing operaţional şi credit). În 2013, compania a încheiat noi parteneriate cu importatori de autovehicule (de exemplu, Forzza Rosa pentru marca „Ferrari” şi Honda Trading, pentru maşinile „Honda”).
Pe lângă Porsche Lesing, un alt jucător captiv – RCI Leasing – s-a descurcat bine în raport cu concurenţa, cel de-al doilea trimestru fiind pentru acesta superior ca valoare a bunurilor finanţate, depăşind IMPULS-Leasing, concurentul său cel mai apropiat. După o reducere a volumului finanţărilor noi în primul semestru, IMPULS-Leasing are în vedere o uşoară revenire a pieţei de leasing pentru a doua jumătate a anului, bazându-se pe semnale din piaţă şi pe necesarul din economie şi infrastructură. Compania a continuat în perioada analizată colaborările şi parteneriatele încheiate, dezvoltând în continuare produse accesibile clienţilor, în încercarea de a veni în întâmpinarea nevoilor acestora. „În 2013, am lansat produsul de credit destinat persoanelor juridice, iar pentru a doua jumătate a anului avem două produse în lucru care, sperăm noi, vor contribui la creşterea nivelului de finanţări pe piaţa de vehicule”, anunţă directorul general Răzvan Diaconescu. Majoritatea campaniilor derulate în această perioadă de companie sunt destinate finanţării de vehicule, în special de autoturisme şi autoutilitare. Acestea sunt caracterizate fie de reduceri ale costurilor (dobândă, comisioane), fie de flexibilitate în modalitatea de achitare a ratelor de leasing (perioade de graţie la alegerea clientului, rate cu valori variabile).
Faptul că jucătorii captivi s-au descurcat ceva mai bine decât restul pieţei ne-o dovedeşte şi evoluţia Mercedes-Benz Leasing, deşi finanţările sale totale au fost în scădere faţă de primul semestru din 2012. „Tranzacţia de finanţare în sine este pentru noi doar o componentă a unui parteneriat pe care ni-l asumăm faţă de client şi suntem alături de acesta de la momentul livrării autovehiculului, în timpul desfăşurării contractului şi până la închiderea finanţării, când propunem soluţii pentru noi achiziţii, bazându-ne pe un istoric solid. Aşa considerăm că putem avea o relaţie de încredere cu clienţii, ceea ce reprezintă un avantaj competitiv faţă de concurenţă”, subliniază Andrei Dragnea, director în cadrul companiei. În a doua jumătate a anului, sunt menţinute campaniile cu dobândă specială 0% pentru autovehicule şi 3,95% pentru autoutilitare, precum şi cu gratuităţi sau costuri diminuate la asigurarea CASCO. În curând, va demara campania „The best or nothing”, prin care se doreşte promovarea Mercedes-Benz ca etalon al calităţii produselor şi serviciilor.
Oferte personalizate
Rezultatele în scădere înregistrate pe piaţa vânzărilor de autoturisme şi vehicule comerciale şi-au pus amprenta şi asupra activităţii de finanţare a BRD Sogelease. „Competiţia în acest domeniu este foarte strânsă, fiecare dintre jucătorii existenţi pe piaţă dorind să acapareze cât mai mulţi clienţi prin dezvoltarea şi consolidarea de parteneriate strategice cu principalii furnizori de vehicule”, este de părere directorul general Vorles Morlot. În consecinţă, compania a promovat oferte speciale de finanţare, pe perioade reduse (1-2 ani), cu avansuri majorate şi dobânzi atractive. De menţionat campaniile promoţionale desfăşurate împreună cu Trust Motors pentru susţinerea lansării de noi modele „Peugeot”. Ofertele personalizate sunt destinate finanţării vehiculelor comerciale grele noi şi second-hand, precum şi autobuzelor şi autocarelor. Perioada maximă de finanţare este de 5 ani, pentru cele noi, şi de 8 ani, pentru cele rulate, nivelul dobânzii fiind diferenţiat în funcţie de aceasta.
Şi cifrele Garanti Leasing sunt în trend cu piaţa, compania monitorizând cu atenţie piaţa auto încă din ultimul trimestru din 2012. „Dacă producţia de autovehicule din România a crescut şi în mare parte este exportată, livrările de autovehicule pe piaţa locală au cunoscut totuşi o scădere. Aceasta este reflectată şi într-un index de încredere din partea consumatorului, index mai mic, care ar trebui să fie în atenţia decidenţilor, atât în sectorul public cât şi în cel privat”, e de părere Okan Yurtsever, director general al companiei. În funcţie de evoluţia pieţei auto în a doua parte a anului, aici este luată în calcul lansarea unor produse dedicate finanţării de vehicule.
Spre a fi în piaţă, deşi conjunctura de vânzări nu e favorabilă, BT Leasing oferă noul său produs de leasing cu dobândă 0% pentru achiziţionarea de autoturisme şi autoutilitare noi de la dealeri autorizaţi din România. Alţi jucători semnificativi pe piaţa leasingului auto – VB Leasing, Raiffeisen Leasing şi Ţiriac Leasing – nu au avut disponibile cifrele pentru primul semestru din 2013. Ceea ce ştim este că, în primul trimestru, VB Leasing a realizat o valoare a bunurilor finanţate pe acest segment de 13,5 mil. euro, Ţiriac Leasing de 9,5 mil. euro, iar Raiffeisen Leasing de 8,7 mil. euro, aceasta din urmă cu precădere pentru camioane şi semiremorci, care au reprezentat 60% din volumul de vehicule finanţate.
Creşteri moderate pentru operaţional
Pe piaţa de leasing operaţional, care se bazează pe circa 42.000 de autovehicule aflate în administrarea companiilor specializate, rezultatele erau previzibile, numărul jucătorilor fiind mult mai mic, iar evoluţia acestora pentru 2013 anunţată încă de la începutul anului. Ca o constatare generală, „leasingul operaţional nu a ajuns la maturitatea unor pieţe din ţări precum Olanda, Franţa sau Marea Britanie, unde ponderea depăşeşte 30%. Cu toate acestea, în România, vânzările către companii au ajuns la 85% din totalul înmatriculărilor, estimarea noastră fiind că dintre acestea peste 10% sunt leasing operaţional «full service». Business-ul Arval România este construit în proporţie de 98% din «full service» leasing, iar din punctul nostru de vedere, leasingul operaţional cu servicii incluse este soluţia optimă pentru cei care doresc reducerea costurilor şi un control bugetar exact pentru o perioadă de patru ani în medie, plătind pe măsura utilizării vehiculului”, declară directorul comercial Dan Boiangiu.
Liderul pieţei rămâne LeasePlan România, în creştere moderată faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. „Acest rezultat vine pe fondul unei pieţe auto în continuă scădere, în combinaţie cu alţi factori, precum mediul economic şi schimbările legislative”, subliniază directorul general Bogdan Apahidean. La finalul primului semestru din 2013, ALD Automotive înregistra o creştere a flotei totale de aproape 3% comparativ cu primul semestru al anului trecut, în timp ce flota sa finanţată (doar autovehicule contractate în leasing operaţional „full service”) a crescut cu 11%. „Aceasta indică trecerea pe care companiile o practică acum, de la administrarea flotei fără finanţare la leasing operaţional. Ne aşteptăm ca această tendinţă să continue, în principal datorită faptului că beneficiile financiare ale leasingului operaţional – predictibilitatea costurilor şi eficienţa operaţională câştigate de companii – sunt mai bine conştientizate”, spune Shane Dowling, director general ALD Automotive. Între jucătorii din top 5, Porsche Mobility este singurul care a înregistrat o uşoară scădere (circa 500 de maşini) a numărului total de vehicule aflate în administrare, comparativ cu sfârşitul primului semestru din 2012. La nivel de grup, afacerile sunt însă echilibrate, astfel încât ceea ce se pierde dintr-o parte, eventual (în situaţia de faţă la leasing operaţional), se regăseşte în cealaltă (la leasing financiar). Oricum, evoluţia generală a pieţei auto se resimte şi în rezultatele Porsche Mobility.
Arval România se află în categoria jucătorilor de profil care reuşesc să-şi menţină o evoluţie ascendentă constantă, creşterea sa în prima jumătate a anului fiind de 11% faţă de semestrul întâi din 2012. Conform previziunilor au fost şi rezultatele FMS, care a cunoscut o creştere a numărului de maşini închiriate de aproape 16% faţă de sfârşitul lui 2012.
O măsură care a perturbat în primele luni ale anului activitatea companiilor de leasing operaţional – limitarea deductibilităţii costurilor cu amortizarea vehiculelor la 1.500 lei – s-a soluţionat în cele din urmă favorabil. Începând cu 1 iunie a.c., la intervenţia Asociaţiei Societăţilor de Leasing Operaţional au intrat în vigoare prevederile privind exceptarea societăţilor de leasing operaţional de la această limitare.
Efectele timbrului de mediu
Din martie a.c., a intrat în vigoare timbrul de mediu, care influenţează direct piaţa auto. Noile modificări legislative stimulează piaţa autoturismelor rulate, în special în ceea ce priveşte importurile de gen, dat fiind faptul că noul timbru de mediu are o valoare mai redusă decât taxa pentru emisii poluante percepută anterior. Dar mai există şi alte efecte. „Datorită implementării cu întârziere a normelor metodologice, precum şi a modului de lucru impus de acestea, în special obţinerea după o perioadă îndelungată a adeverinţelor de la ANAF ce atestă plata şi nerestituirea taxei plătite cu ocazia primei înmatriculări a vehiculului în România, procesul de înmatriculare a autovehiculelor rulate se realizează cu dificultate”, spune Christoph Binder. La rândul său, Okan Yurtsever arată că această reglementare a condus la întârzieri considerabile privind înmatricularea vehiculelor finanţate, în unele cazuri de peste 60 de zile. Deranjantă este şi frecvenţa acestor modificări care generează incertitudine în piaţă. „Schimbările aproape anuale ale taxei de mediu conduc la instabilitate accentuată şi incertitudine, nu doar pentru cei care doresc să achiziţioneze vehicule la momentul introducerii acestor măsuri, ci şi pentru deţinătorii de vehicule. Ne referim la clienţii firmelor de leasing care nu şi-au putut înmatricula autoturismele la momentul finalizării contractului de leasing dintr-o «neînţelegere» administrativă”, punctează Răzvan Diaconescu. Ca o trăsătură generală, instituirea timbrului de mediu îngreunează procesul de revânzare a vehiculelor reposedate, cumpărătorii solicitând discounturi proporţionale cu valoarea acestei taxe. Despre impactul negativ al timbrului de mediu ne oferă date concrete Shane Dowling: „În cazul autovehiculelor ALD uzate, pentru 294 dintre ele, care reprezintă 64% din totalul autovehiculelor rulate vândute în perioada martie-iunie a.c., timbrul de mediu va trebui plătit de cumpărătorul final, care achiziţionează autovehiculul de la dealerii de maşini uzate şi care-l va înmatricula. Impactul asupra activităţii de leasing operaţional este datorat faptului că valorile reziduale pentru autovehiculele contractate în leasing operaţional au fost previzionate cu 3-4 ani în urmă. Prin urmare, din cauza taxei, acum vom primi mai puţini bani în urma vânzării de auto rulate, ceea ce reprezintă o pierdere în ceea ce priveşte valorile reziduale”.
Programul Rabla 2013, sub aşteptări
Devenit operaţional cu întârziere şi beneficiind de o alocare de fonduri necorespunzătoare, Programul Rabla din acest an pare să fie deja un eşec. „Programul a fost lansat târziu, iar impactul în creşterea vânzărilor de maşini noi va fi limitat de dimensiunea redusă a fondurilor alocate şi lipsa corelării programului cu o taxă de poluare/mediu care să încurajeze comercializarea de autovehicule noi”, consideră Antoaneta Curteanu. Sorţii de izbândă sunt limitaţi şi de faptul că consumatorii sunt mult mai precauţi în a face noi achiziţii comparativ cu anii precedenţi. Finanţatorii au fost nevoiţi astfel să găsească soluţii de ieşire din impas. Porsche Leasing, de exemplu, a venit cu o serie de promoţii de finanţare, cu dobânzi sub media pieţei, şi acordarea unui bonus financiar care să reducă suplimentar preţul autovehiculelor faţă de prima de casare oferită de A.F.M. Şi conducerea IMPULS-Leasing consideră că programul nu este o măsură consecventă, cu şanse de reuşită. „Programul Rabla ar necesita măsuri concertate pentru a fi eficient. Acesta ar trebui corelat cu timbrul de mediu cu valoare redusă pentru vehiculele vechi, exact cele pe care ar trebui să le scoată din uz”, arată Răzvan Diaconescu. Privind retrospectiv, s-a constatat că marea majoritate a proprietarilor de maşini vechi urmăresc doar valorificarea în interes propriu a tichetelor, fără a avea însă intenţia de a achiziţiona un vehicul nou la schimb. Prin urmare, nu s-a învăţat mai nimic din ediţiile anterioare ale programului.
COMMENTS