- Piața petrolului a trecut luni prin cea mai neagră zi din istoria sa,
- Blocadele naționale și întreruperea zborurilor au dus la o scădere dramatică a cererii de petrol,
- Declinul masiv al prețului petrolului pune companiile americane în poziții vulnerabile,
- Ani întregi de creștere finanțați prin datorii,
- Companiile petroliere integrate par a fi cele mai rezistente.
Petrolul este în centrul atenției în această săptămână în urma crahului masiv de luni suferit de contractul pe mai. Cererea foarte scăzută și probleme legate de depozitare au împins prețul pe teritoriul negativ. Este evident că sectorul petrolier din SUA se află într-o poziție foarte incomodă. Astăzi vom arunca o privire asupra potențialilor câștigători și pierzători.
În acest an, sectorul petrolier subperformează în raport cu indicele de piață
Pandemia de coronavirus și blocajele conexe și păstrarea la sol a aeronavelor au redus masiv cererea de petrol. Pentru a înrăutăți situația, Arabia Saudită și Rusia s-au angajat într-un război al prețurilor. În timp ce războiul prețurilor s-a încheiat și s-a ajuns la un acord între principalii producători de petrol, prețul petrolului brut nu a reușit să crească. Acesta este motivul pentru care companiile petroliere continuă să subperformeze față de indicele S&P 500. După cum se poate vedea în graficul de mai jos, firmele din componența subindicilor de Echipamente și Servicii și de Foraj din cadrul S&P 500 au avut cel mai mult de suferit ca urmare a anticipării unor cheltuieli de capital mai mici în rândul companiilor din sector în trimestrul următor. Companiile care se ocupă cu procesul de depozitare și transport al petrolului pot fi considerate „câștigătoare”, dar au o performanță asemănătoare cu cea indicelui larg al pieței. Interesant este că aceste companii nu au înregistrat efecte semnificative ca urmare a problemelor recente cu facilitățile de depozitare.
În acest an, sectorul petrolier subperformează în raport cu indicele S&P 500. Rețineți că subindicii sectorului petrolier au avut performanțe mai slabe decât piața chiar înainte ca pandemia de coronavirus să devină o problemă globală. Contrar credinței populare, companiile care se ocupă cu depozitarea și transportul de petrol nu au reușit să avanseze în urma problemelor recente de depozitare. Sursa: Bloomberg, XTB Research
Creștere finanțată prin datorie
Marea problemă a sectorului american de petrol de șist este bilanțul său. Anii de creștere economică rapidă și de împrumuturi relativ ieftine au permis companiilor americane să majoreze considerabil producția prin contractarea unor datorii suplimentare. Statele Unite au devenit cel mai mare producător mondial de petrol. Cu toate acestea, majoritatea producției din SUA provine din exploatarea șisturilor, iar producția din bazinele de șist are, de cele mai multe ori, praguri de rentabilitate mai ridicate decât producția tradițională. La începutul deceniului anterior nu a fost o mare problemă, când prețul WTI se află deasupra pragului de 80 USD pe baril. Lucrurile s-au schimbat după o scădere de 50% a prețurilor în 2014, care a deteriorat semnificativ poziția producătorilor americani. Acum, este foarte probabil ca fiecare producător american de șist să opereze în pierdere pe fondul prețurilor curente. Prețul WTI a scăzut la minimul multianual de 26,50 USD la începutul anului 2016. Având în vedere acest lucru, este de la sine înțeles că acest preț era sub pragurile de rentabilitate ale producătorilor americani. Ar fi trebuit să fie un semn de avertizare că prețurile petrolului pot fi de fapt atât de scăzute și ar fi trebuit să sublinieze necesitatea de reducere a datoriilor la nivelul companiilor americane. Tabelul de mai jos arată că, din păcate, în majoritatea subsectoarelor, datoria nominală a crescut.
Datoria totală (milioane USD) pentru companiile membre ale subsectorului petrolier din indicele S&P 500 în 2020. Acești 24 de membri ai S&P 500 aveau la sfârșitul lui 2019 o datorie totală de aproape 240 de miliarde de dolari! Sursa: Bloomberg, XTB Research
Datoria este cea mai mare problemă
De fapt, este foarte probabil ca fiecare producător american de șist să opereze în pierdere pe fondul prețurilor curente. Cu toate acestea, trebuie să existe unele companii care prezintă mai multe riscuri decât altele. Nivelurile de datorie ar putea ajuta la găsirea unor astfel de companii vulnerabile. De exemplu, creșterea majoră a nivelului datoriilor nominale din subindicele de Marketing și Rafinare (a se vedea tabelul de mai sus) poate fi argumentată de situația Marathon Petroleum (MPC.US), care și-a triplat nivelul de datorie în această perioadă. Regula generală este că firmele cu raporturi mai mari între datorii și capitaluri proprii sunt mai expuse unei schimbări nefavorabile a condițiilor de piață, precum cea pe care o observăm în acest moment. În tabelul de mai jos am oferit câteva informații de bază pentru cei care tranzacționează acțiuni din sectorul petrolier american, inclusiv datele de publicare a veniturilor și raportul datorie – capitaluri proprii de la sfârșitul anului 2019 (rețineți că acestea probabil au crescut în urma vânzărilor masive de pe piețe din primul trimestru al 2020).
Toate companiile petroliere americane din indicele S&P 500 vor raporta câștigurile în următoarele două săptămâni. Câteva date de bază pot fi găsite în tabel. Companiile cu cel mai mare raport datorie – capitaluri proprii au fost marcate cu roșu, iar cele cu cele mai mici valori au fost marcate cu verde. Rețineți că 7 din 18 companii din tabel sunt așteptate să raporteze pierderi în primul trimestru 2020. De notat că aceste date pot suferi modificări. Sursa: Bloomberg, XTB Research
Este mai sigur să ne concentrăm asupra companiile petroliere integrate
Am omis intenționat un grup de acțiuni petroliere din SUA în analiza noastră – companiile petroliere integrate. Este vorba despre companii care operează în mai multe segmente ale sectorului petrolier și foarte des în toate acestea simultan. Există 3 astfel de companii în componența indicelui S&P 500 – ExxonMobil (XOM.US), Chevron (CVX.US) și Occidental Petroleum (OXY.US).
Occidental are datorii masive în urma achiziției Anadarko, motiv pentru care este supus riscului, dar Chevron și Exxon arată mai bine. Aceste companii nu au la fel de multe datorii (Chevron avea un raport datorii la capitaluri proprii de 21,25% la sfârșitul lui 2019, în timp ce Exxon prezenta o valoare de 26,45%), iar mărimea companiilor le va permite să depășească această criză. Întrucât există o probabilitate ridicată de apariție a unui val de falimente în sectorul petrolier din SUA, este, de asemenea, foarte probabil ca Exxon sau Chevron să achiziționeze activele companiilor care sunt obligate să iasă de pe piață. Aceste achiziții de active de la companii cu probleme ar putea veni la prețuri foarte mici. Din acest punct de vedere, marile companii petroliere americane ar putea beneficia de situația prezentă și totodată de reducerea ponderii sectorului american de petrol de șist în viitorul apropiat.
O performanță superioară din partea Chevron sau Exxon ar putea reprezenta un ”pariu” pe termen lung și ar necesita o analiză grafică pe un interval de timp mai mare. Aruncând o privire asupra graficului lunar al ExxonMobil (XOM.US), se poate observa că acțiunea și-a oprit căderea din februarie-martie la minimul de la jumătatea anului 2002 (zona de 31 USD). Un nivel de rezistență pe termen lung poate fi identificat la 58 USD, fiind susținut de o retragere Fibonacci de 38,2% din scăderea începută la jumătatea anului 2014 și de limita superioară a structurii Overbalance. Cu toate acestea, revenirea este foarte probabil să fie condiționată de situația de pe piața petrolului. Sursa: xStation5
Cu mai mult de 15 ani de experiență, XTB este în prezent a 4-a cea mai mare casă de brokeraj de FX și CFD-uri din lume și cea mai mare din Europa Centrală și de Est. Avem birouri în peste 10 țări incluzând Marea Britanie, Polonia, Germania și Franța. XTB este, de asemenea, reglementată de cele mai importante autorități de supraveghere din lume incluzând FCA și KNF.
Avertisment cu privire la riscuri:
77% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci când tranzacționează CFD-uri cu acest furnizor. Ar trebui să luați în considerare dacă vă puteți permite să vă asumați riscul ridicat de a vă pierde banii.
Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiţii. XTB nu este răspunzător pentru orice pierdere sau pagubă incluzând şi fără limitare la, orice pierdere sau câştig care poate lua naştere direct sau indirect din utilizarea sau bazarea pe astfel de informaţii. Vă aducem la cunoştinţă că informaţiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează viitoare performanţe sau rezultate.
COMMENTS