- În primele trei luni ale anului au fost adăugați aproape 20,000 mp la stocul modern de spații de retail, reprezentândabia 12% din stocul total previzionat a fi livrat până la finalul anului
- Peste trei sferturi din proiectele care urmează a fi livrate se află în orașe regionale, Alba Iulia fiind cel mai mare beneficiar
- Mai mult de 10 branduri noi și-au anunțat deja intrarea anul acesta pe piața locală, Primark și Footlocker fiind numele care se remarcă printre ele
Stocul modern de retail din România a ajuns la 4,02 mil. mp la finalul primului trimestru din 2022, iar anul viitor se conturează ca fiind propice atăt pentru parcurile de retail cât și pentru centrele comerciale, având în vedere oferta nouă și proiectele în construcție. Chiar dacă la finalul anului precedent, compoziția stocului părea să se schimbe, parcurile de retail câștigând mai mult din ponderea totală, anul 2022 a debutat cu inaugurarea extinderii centrului comercial Colosseum de 16.500 mp. Ratele atribuite între cele 2 formate dupî primul trimestru sunt: 37% din suprafața totală a stocului modern livrat este revendicată de parcurile de retail, în timp ce restul de 63% este atribuit centrelor comerciale, dar acest raport se va schimba până la sfârșitul anului, luând în calcul numărul semnificativ de parcuri de retail în curs de finalizare.
Noile livrăriînregistate de la începutul anului ajung la 19.500 mp prin combinarea suprafeței generate de extinderea centrului comercial Colosseum din București, dezvoltat de Nova Imobiliare, și suprafațaBăilești Retail Park din Băilești, județul Dolj, care contribuie cu 3.000 mp construiți de dezvoltatorul local Legabris Prest.
Cele mai multe dintre proiectele aflate în dezvoltare vor fi livrate în țară, orașele regionale fiind responsabile pentru 13 din cele 17 proiecte de retail care vor fi finalizate în 2022.
Până la sfârșitul anului, se așteaptă ca aproximativ 147.000 mp să fie adăugați la stocul national modern de retail, din care 22% vor fi livrați în București, în timp ce restul de 78% vor fi livrați în țară, atât în principalele centre regionale, precum și în orașele terțiare.
Conturate în ultimii doi ani ca fiind tipul preferat de dezvoltare de retail, parcurile de retail revendică 89% din proiectele cu data de finalizare în 2022, în timp ce restul de 11% este reprezentat de centrele comerciale. Mai mult, suprafața totală care urmează a fi livrată pe formatul tradițional de retail (centru comercial) este generatăde doar trei proiecte, dintre care două sunt extinderi (ale Electroputere Parc din Craiova și Mall Alba din Alba Iulia) și doar un singur proiect este nou, respectiv AFI City, dezvoltat de AFI Europe în București.
“Aceste 17 proiecte de dezvoltare de retail ale anului 2022 reprezintă un număr consistentde livrări pentru piața locală, dar este important să înțelegem că există încă o nevoie substanțială de spații de retail, dacă luăm în considerare că România înregistrează una dintre cele mai scăzute rate de neocupare din Europa (sub 3%). Și, în acest context, este important, de asemenea, să observăm un interes mai mare din partea investitorilor și a retailerilor pentru dezvoltări și operațiuni sustenabile și cu emisii zero de carbon” detaliază Carmen Ravon, Head al Retail Occupier CBRE pentru regiunea CEE.
În ceea ce privește formatul de retail specializat (parcuri de retail), situația se află la polul opus. Din totalul de 14 proiecte cu o suprafață închiriabilă brută combinată de circa 131.000 mp, estimate a fi livrate până la sfârșitul anului, doar trei sunt extensii ale unor proiecte deja inaugurate (Shopping Park Tulcea, Baia Mare Value Center și Roman Value Center). Celelalte 11 dezvoltări, reprezentând marea majoritate, respectiv 91% din suprafața ce urmează a fi dezvoltată ca parcuri de retail, sunt proiecte de dimensiuni mici și mari, situate cu precădere în orașe regionale.
Dezvoltările cu termen de livrare în 2022 (selecție)
City | Project | Leasable Area (sq m) | Format | Developer |
Alba Iulia | Alba Iulia Mall | 29.000 | Parc de Retail | MAS Real Estate/ Prime Kapital |
Bucharest | One Cotroceni Park | 15.000 | Parc de Retail | One United |
Satu Mare | Prima Shops | 11.800 | Parc de Retail | Oasis Retail Development & Consulting |
Timisoara | Fun Shop Park Timisoara | 10.800 | Parc de Retail | Scallier |
Giurgiu | Shopping Park Giurgiu | 9.300 | Parc de Retail | Square 7 Properties & Mitiska REIM |
Turda | Funshop Park Turda | 9.100 | Parc de Retail | Scallier |
Slatina | Shopping Park Slatina | 8.600 | Parc de Retail | Mitiska Reim |
Bucharest | Greenfield Plaza | 7.100 | Parc de Retail | Impact |
Iasi | Family Market Bucium | 7.100 | Parc de Retail | Iulius Group |
Iasi | Family Market Miroslava | 6.200 | Parc de Retail | Iulius Group |
Bucharest | Lemon Retail Park | 6.000 | Parc de Retail | Synergy Construct |
Alba Iulia | Mall Alba | 5.800 | Centru comercial – extensie | Mall Alba |
Craiova | Electroputere Parc | 5.500 | Centru comercial – extensie | Catinvest |
Bucharest | AFI City | 4.500 | Centru comercial | AFI Europe |
Sursa: CBRE Research, Q1 2022
2022 a început cu vești foarte bune despre mult așteptatele intrări ale unor branduri în România
“Se conturează un an remarcabil pentru retail, având în vedere numele importante care au intrat și vor intra pe piața locală, și da, putem confirma că retailerii consideră România și regiunea CEE ca fiind cele mai bune destinații pentru dezvoltarea afacerilor lor. Suntem adesea implicați în procesul lor de luare a deciziilor atunci când doresc să acceseze o nouă piață. Este un efort foarte complex și o operațiune bazată pe date care uneori durează ani de zile, realizându-sela un nivel de detaliu excepțional” explică Carmen Ravon, Head al Retail Occupier CBRE pentruregiunea CEE.
România continuă să atragă retaileri internaționali, iar anul acesta vom asista la intrarea pe piață a unor nume noi și îndelung așteptate. Footlocker a lansat deja un magazin în AFI Cotroceni, în timp ce Primark și CyberJump și-au anunțat primele deschideri în București în cursul acestui an, dacă ar fi să menționăm numele cele mai sonore. Dar există o serie atractivă de alte branduri care urmează să își lanseze magazinele și care conține nume precum PokeHouse, Submarine Burger, Buddha Original, TEDI, FLO, Bath&Body works, Half Price (part of CCC group), JD Sports, sau Suwen Lingerie.
COMMENTS