Mara Cristea, DCEO Divizia Finanțe și Planificare: Creșterea activelor este un indicator relevant care caracterizează evoluția OTP Bank România

Mara Cristea, DCEO Divizia Finanțe și Planificare: Creșterea activelor este un indicator relevant care caracterizează evoluția OTP Bank România

*OTP Bank România a consemnat un progres dinamic, cu o evoluție solidă a parametrilor de activitate, pornind de la zona de creditare, unde nivelul volumului de credite performante a urcat cu 21% datorită activității intense din zona de real estate, IMM și Corporat. Rezultatul pozitiv al anului trecut, cu o creștere susținută pe toate liniile principale de activitate, apare în urma unui program local de investiții solide, a transformării operaționale și deschiderii de a ne adapta rapid și flexibil la noile cerințe și condiții ale pieței. Evoluția rezultatelor financiare la primul semestru din 2022 a fost una favorabilă.* spune Mara Cristea, DCEO Divizia Finanțe și Planificare în cadrul băncii.

Cum apreciați anul 2021 din punctul de vedere al activității și rezultatelor financiare ale OTP Bank?

Rezultatele anului trecut sunt o reprezentare fidelă a nivelului de dezvoltare atins în cadrul strategiei de extindere locală demarată în urmă cu trei ani. Principalele programe de investiții și transformare au fost finalizate și, în același timp, am înregistrat o creștere a cotei de piață, a activităților de creditare și de economisire, conform planului de creștere organică.

Astfel, banca a raportat în 2021 un profit net ajustat după impozitare de 4.3 miliarde forinți (58 milioane RON), dublu față de rezultatul anului precedent.

OTP Bank România a consemnat un progres dinamic, cu o evoluție solidă a parametrilor de activitate, pornind de la zona de creditare, unde nivelul volumului de credite performante a urcat cu 21% datorită activității intense din zona de real estate, IMM și Corporate.

Activitatea generală a progresat rapid, în urma investițiilor în creșterea organică și în digitalizare, prin dezvoltarea sistemelor interne, automatizarea proceselor și introducerea de roboți pentru gestionarea tranzacțiior. Pentru a susține mediul de afaceri am continuat finanțarea afacerilor locale prin produse noi sau în cadrul programelor naționale de finanțare cu garanția statului, prin IMM INVEST sau APIA SAPS, cum este cazul prefinanțărilor acordate sectorului agro.

Rezultatul pozitiv al anului trecut, cu o creștere susținută pe toate liniile principale de activitate, apare în urma unui program local de investiții solide, a transformării operaționale și deschiderii de a ne adapta rapid și flexibil la noile cerințe și condiții ale pieței.

Cum au fost primele șase luni ale anului curent, în contextul unor tensiuni geopolitice nemaiîntânite și a unei inflații ridicate și care persistă?

Sectorul bancar este o parte integrată a întregii economii, prin urmare este expus direct față de orice evoluție, pozitivă ori negativă, din alte sectoare de activitate. Cu toate acestea, putem observa că sectorul bancar are o situație bună, cu o profitabilitate și rezultate bune în prima jumătate a anului, are la îndemână resurse și pârghii pentru a continua finanțarea și a susține activitatea economică locală. Potrivit datelor BNR, companiile au contractat credite noi în lei și euro în valoare de 34,3 miliarde de lei, cu circa 32% mai mult decât volumul din primul semestru din 2021.

În ceea ce privește OTP Bank România, evoluția rezultatelor financiare la primul semestru din 2022 a fost una favorabilă. Suntem permanent preocupați de modul în care ne putem adapta condițiilor pieței care ne influențează activitatea și ne concentrăm eforturile pe creșterea numărului de clienți noi, oferirea de produse și servicii potrivite nevoilor acestora, dar și pe atragerea fondurilor de la clienți. În condiții normale, profitul ar avea o importanță mai mare, însă, dat fiind faptul că încă ne aflăm în perioada de implementare a planurilor noastre de dezvoltare, ne concentrăm mai mult atenția pe investiții ce țin de transformare și creștere operațională și utilizarea, la o scară cât mai largă, a acestor investiții.
În consecință, rezultatul financiar al primului semestru a fost influențat de contextul actual care a determinat creșterea costurilor de risc, fapt ce a condus la înregistrarea unei pierderi de 14 milioane lei.

24% creștere a activelor este un indicator relevant care caracterizează evoluția OTP Bank România în primul semestru din 2022, fiind una dintre cele mai mari performanțe ale sistemului bancar.

BNR a publicat tabelul sintetic, semaforul EBA: avem un roșu, două galbene și cinci verzi: acel roșu vine la indicatorul raport cost/venit. Ce pot face băncile pentru a reduce acest raport?

Creșterea eficienței este una dintre soluții. După criza financiară din 2008, sectorul bancar a fost sub presiune constantă pentru a lucra mai eficient, iar băncile au încercat să îmbunătățească raportul cost-venit reducând la minimum costurile și maximizând rezultatele.

Pe de altă parte, dezvoltarea accelerată a tehnologiei din ultimii ani a dus la transformarea sectorului bancar. Băncile s-au adaptat nevoilor clienților și și-au digitalizat operațiunile, dar și modelul de business și felul în care comunică cu clienții.

Observăm în ultimii ani că modelul de business în care interacțiunea cu clientul se face exclusiv prin intermediul rețelei de sucursale a început tranziția către transformare digitală, iar pandemia a accelerat semnificativ acest proces. Cadrul de reglementare european contribuie prin intermediul cerințelor noi din fiecare an la creșterea costurilor operaționale, și împreună cu creșterea veniturilor salariale pun o presiune suplimentară pe nivelul acestui raport. Este adevărat că și activitățile băncilor cresc și, ca urmare, eficiența per angajat crește.

Uitându-ne la sistemul bancar românesc, observăm că în contexul ratelor dobânzilor continuu scăzute și mai recent a incertitudinii din jurul Covid-19 și Brexit, acest lucru a avut un efect redus, media raportului cost/venit situându-se în ultimii 7 ani între 53% și 55% cu excepția anului 2021 când a urcat până la 58.5%. Raportul cost-venit înregistrat de sectorul bancar din România se situează sub media celui înregistrat în UE la sfârșitul anului 2021, care era de 63.3%

În consecință, reducerea acestui raport se poate face printr-un mix de măsuri care să sporească gradul de digitalizare și eficiență a angajaților coroborat cu un mod de lucru Agile.

OTP Bank a dat mereu dovadă de pozitivism și calmitate în fața crizelor: e pregătită acum să facă față acestui context dificil?

Într-adevăr, traversăm o perioadă de incertitudini privind evoluțiile macroeconomice la nivel global pe fondul declanșării războiului din Ucraina și al posibilelor multiple implicații generate de criză energetică.

În Raportul asupra stabilității financiare, ediția iunie 2022, publicat de Banca Națională a României au fost identificate două riscuri sistemice de nivel sever. Unul dintre acestea este legat de incertitudinile la nivel global în contextul crizei energetice, războiului din Ucraina și al pandemiei COVID-19. Cel de-al doilea este legat de deteriorarea echilibrelor macroeconomice interne, inclusiv ca urmare a evoluțiilor geopolitice și internaționale, primul migrând din categoria de risc sistemic ridicat. Toate acestea au generat presiuni suplimentare asupra prețurilor la energie, combustibili și materii prime indicând, totodată, și posibile perturbări în viitor în ceea ce privește accesul la gaze naturale și petrol.

O parte dintre efecte s-a resimțit imediat pe piețele financiare și a condus la creșterea volatilității. În plus, în contextul unui nivel deja ridicat al datoriilor publice, măsurile necesare pentru sprijinirea categoriilor vulnerabile pot fi semnificative, generând o presiune fiscală suplimentară.

În acest context, în prima jumătate a acestui an, dobânzile au crescut rapid, la fel și inflația iar efectele se vor vedea în comportamentul de plată al clienților, în special asupra celor cu un grad de îndatorare ridicat.

OTP Bank România are o pozitie prudențială și financiară solidă și rezilientă, iar indicatorii cheie demonstrează acest lucru: rata fondurilor proprii totale se situează peste media sistemul bancar românesc, indicatorul de acoperire a necesarului de lichiditate depășește semnificativ nivelul minim reglementat, iar gradul de acoperire cu provizioane a creditelor neperformante este adecvat.

Prin acțiunile mentite să implementeze strategia noastră de creștere organică am făcut pregătirile pentru ca OTP Bank să funcționeze corespunzător și să performeze. Avem încredere că, în acest context plin de incertitudini, OTP Bank va continua sa răspundă nevoilor clienților săi și, în același timp, va menține indicatorii de prudență bancară în limitele reglementate.

Cum abordați problema creditării, ce credeți că se va întâmpla în cea de a doua jumătate a anului curent? Cum pot fi ținute sub control creditele neperformante?

În contextul macroeconomic actual ne-am adaptat strategia de business, însă obiectivul nostru nu s-a schimbat de la lansarea programului Apollo. Scopul este să creștem pe piața locală și să oferim cea mai bună experiență clienților, într-un mediu de parteneriate profitabile și să adaptăm constant strategia în funcție de context.

Rezultatele primelor 6 luni susțin acest lucru, creditarea avansând cu 23% de la an la an, fiind susținută în principal de o creștere a creditelor corporate, în timp ce creditele ipotecare au crescut cu 17%.

Susținem companiile care au nevoie de finanțare atât IMM-uri, cât și companii din domeniul agribusiness. Continuăm să avem un rol activ în programul IMM Invest, AGRO IMM Invest și APIA, APIA, iar începând de anul acesta ne-am alăturat Programului IMM Prodmenit să susțină activ industrializarea economiei prin asigurarea lichidităților și finanțarea investițiilor realizate de către întreprinderile mici și mijlocii, inclusiv startup-uri, din zona urbană.
Pentru a doua jumătate a acestui an estimăm un ritm moderat al cererii de credite pe fondul unui comportament mai prudent al clienților aliniat la evoluția reală a veniturilor.

Cât privește creditele neperformante, acestea pot fi ținute sub control printr-o relație onestă client-bancă, menită să identifice timpuriu potențialele dificultăți de plată. Ideal ar fi ca, în momentul în care consumatorul nu mai are capacitatea de rambursare a creditului în condițiile asumate la semnarea contractului, să ia regătura cu banca, iar noi vom găși soluții: negocierea ratei, rescadențare, reeșalonare, suspendarea ratei. Sunt nenumărate instrumente pe care le avem la dispoziție pentru astfel de situații. În același timp, ar trebui să eliminăm acele bariere legislative pe care încă le mai avem și care îngreunează curățarea bilanțurilor băncilor de credite neperformante.

Totodată, țînând cont de această perioadă incertă privind evoluțiile macroeconomice la nivel global și pe fondul unei încetiniri a creșterii creditării, rata creditelor neperformante este așteptată să crească în perioada următoare.

Ce va însemna normalitate în ceea ce privește prețul banilor, într-un viitor nu prea îndepărtat? Unde se vor stabiliza ratele dobânzilor la credite și respective depozite?

Care este definiția normalității în contextul geopolitic actual? Cu siguranță traversăm o perioadă cu evoluții dinamice și marcată de incertitudini, cu un grad de predictibilitate redusă, fapt care face dificilă estimarea ratelor dobânzilor la credite și depozite. Într-o astfel de perioadă, previziunile sunt constant revizuite.

Perioada dobânzilor în creștere nu se manifestă doar în România, ci și pe plan global. Euribor la 3 luni a intrat în luna iulie a anului acesta în teritoriul pozitiv după ce a stat în zona negativă din 2015.

Cele mai recente estimări indică, continuarea creșterii ratelor dobânzilor la credite și depozite, fiind corelate și cu evoluția dobânzii de politică monetară.

Cum abordați în cadrul băncii politicile și problematica denumită generic ESG?
Prima jumătate a anului 2022 a fost una specială pentru ca am urmărit mai conștient aspectele ce țin de ESG prin definirea și implementarea unei strategii și a unui cadru menit să integreze cele mai bune practici de sustenabilitate în organizaţie.
Preocupările noastre ESG nu sunt acțiuni punctuale, ci mai degrabă preferăm acțiuni autentice, în aria noastră de expertiză, unde putem avea contribuții utile, putem atinge comunități și putem aduce schimbări reale atât la nivel de angajați, cât la nivelul clienților noștri. Campaniile ESG implementate în ultimul an au avut în vedere acest obiectiv de bază, de a ajunge și atinge comunitățile, și credem că am atins acest lucru din plin.

Ce așteptări aveți de la cea de a doua parte a anului 2022 și cum priviți 2023?

Tensiunile geopolitice vor continua să influențeze evoluția economiei mondiale, iar contextul economic local și regional rămân greu previzibile. Sectorul bancar va continua să susțină economia, însă într-un ritm mai scazut decât în prima jumătate a acestui an ca efect al menținerii inflației la un nivel ridicat. Astfel, este important să ne concentrăm și să ne continuăm planurile pe termen mediu și lung, să îmbunătățim constant partea operațională a activității, să ascultăm vocea pieței și să sprijinim clienții.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0