„Echipa tbi a ieșit mai puternică din anul 2022 și este mai pregătită ca oricând să contribuie la construirea unei societăți digitale care va îmbunătăți viața oamenilor în viitor. La tbi, am continuat să facem ceea ce am făcut dintotdeauna: să oferim clienților noștri cele mai bune sfaturi și soluții pentru a le face viața mai bună.”
2022 a fost un an al schimbărilor. Ce s-a schimbat la tbi bank în ultimul an?
2022 a fost un an cu schimbări majore pe scena financiară mondială. După mulți ani de stagnare, inflația a crescut vertiginos, obligând băncile centrale să majoreze ratele dobânzilor de referință și făcând banii mai scumpi pentru toată lumea. Creditorii și debitorii au trebuit să fie mai precauți, să analizeze mai atent contextul și să fie cât mai realiști atunci când iau decizii.
La tbi, am continuat să facem ceea ce am făcut dintotdeauna: să oferim clienților noștri cele mai bune sfaturi și soluții pentru a le face viața mai bună. Schimbările au presupus, ca în fiecare an, crearea de noi instrumente și opțiuni pentru clienți, și oferirea constantă de consultanță de specialitate pentru a-i ajuta pe oameni să ia cele mai bune decizii în noua realitate, dominată de costuri mai mari.
Retailerii s-au confruntat cu scăderi ale vânzărilor în ultimele luni, iar consumatorii se luptă cu creșterea prețurilor. Ce soluții ați găsit?
Creșterea prețurilor i-a forțat pe oameni să cumpere cantități mai mici de produse sau să treacă la mărci mai ieftine. În acest context, este normal ca retailerii să înregistreze o scădere a vânzărilor, deoarece consumatorii au devenit mai selectivi. Aceasta este o situație nedorită, care afectează atât partenerii noștri de retail, cât și consumatorii. Astfel, am creat noi soluții de finanțare pentru a sprijini ambele părți, acestea fiind la fel de importante pentru noi.
Am reușit să creăm o rețea puternică de retaileri în ultimii ani, tocmai pentru a le oferi oamenilor o libertate de alegere cât mai mare. Ne-am făcut o prioritate din a oferi soluții de finanțare avantajoase, acoperind o gamă foarte largă de produse și servicii. În acest fel, am ajutat oamenii să cumpere produse care înainte le erau inaccesibile. În același timp, i-am ajutat pe retaileri să vândă mai multe produse și, astfel, prin creșterea volumului de bunuri comercializate, să mențină prețuri competitive. Este o situație clasică de tip win-win, în care clienții pot cumpăra mai devreme produsele de care au nevoie, la prețuri mai avantajoase.
În plus, încercăm mereu să informăm atât partenerii, cât și consumatorii. Oamenii au nevoie de informații și de sfaturi de specialitate pentru a lua cele mai bune decizii pentru ei înșiși. Organizăm o mulțime de acțiuni proactive alături de partenerii noștri pentru a vedea ce se potrivește cel mai bine diferitelor industrii și organizații. Suntem activi în diferite industrii, cum ar fi cea medicală, de îngrijire și de asigurări, și ne extindem dincolo de domeniile tradiționale, intrând în sectoare importante, cum ar fi energia verde.
Cum au evoluat rezultatele financiare în 2022?
Mediul de afaceri din 2022 a fost o provocare pentru multe companii din întreaga lume. Ca echipă, am reușit să optimizăm procesele interne, să reducem costurile, să creștem eficiența și să obținem profituri record. Rezultatele financiare consolidate neauditate ale tbi bank pentru primele nouă luni din 2022 au arătat un profit net record de 30,2 milioane de euro. Acesta este cu 33% mai mare decât în aceeași perioadă din 2021 și deja mai mare în comparație cu cele 27,5 milioane de euro obținute pe parcursul întregului an precedent.
Ne-am consolidat reputația de a fi unul dintre liderii în materie de soluții alternative de plată din Europa de Sud-Est. Rezultatele financiare record sunt un efect direct al procesului de expansiune al tbi. Am continuat să colaborăm cu noi parteneri, fiind prezenți în peste 20.000 de locații ale comercianților din Bulgaria, România și Grecia. În primele nouă luni ale anului 2022, tbi bank a gestionat aproape 850.000 de cereri de finanțare în România, Grecia și Bulgaria și a acordat aproape 400.000 de credite în valoare de 520 de milioane de euro – o creștere de 36% față de anul precedent.
Care au fost provocările în 2022 și care au fost lecțiile din acel an?
Anul trecut, oamenii s-au confruntat cu două mari provocări: inflația și războiul din Ucraina. Aceste două situații foarte diferite au avut împreună un impact negativ major asupra piețelor financiare globale. A trebuit să reacționăm rapid la evenimentele aflate în continuă schimbare. Din fericire, avem o experiență vastă în astfel de situații delicate. Am trecut împreună prin multe momente dificile în ultimii 20 de ani, inclusiv prin criza financiară din 2008-2009, și am elaborat diverse scenarii pentru astfel de situații complexe.
Am învățat, de-a lungul timpului, că inovația, creativitatea și flexibilitatea sunt calități esențiale pentru a rezista și a evolua pe termen lung, într-o lume imprevizibilă și supusă schimbării. Funcționăm mai degrabă ca un fintech, nu ca o mare corporație, cu multe proceduri și procese, unde activitatea este adesea îngreunată de birocrație. În ultimii ani, în special de la începutul pandemiei, echipa noastră a regândit procesele interne și produsele oferite partenerilor și clienților. De atunci, am accelerat procesul de digitalizare și am crescut constant ritmul schimbărilor care au loc la nivel intern, tocmai pentru a ne adapta mai bine la context.
Nu vindem doar produse, ci oferim experiențe pentru clienții și partenerii noștri, oferind cele mai bune soluții din zona noastră, ceea ce reprezintă esența strategiei tbi. Această mentalitate ne-a condus la crearea de noi produse adaptate la nevoile pieței, cum ar fi soluții de plată pentru comercianți, credite de consum în numerar, credite pentru afaceri și soluții de depozit.
Cum arată 2023 din perspectiva tbi?
Și anul 2023 vine cu unele provocări pentru economie, unele dintre acestea reprezentând de fapt oportunități pe măsură ce economia evoluează. Suntem optimiști „patologici” și credem că piața se va stabiliza. Vedem oportunități acolo unde alții văd probleme.
Ne dorim cel mai bun viitor posibil pentru noi, pentru partenerii și clienții noștri, dar trebuie să fim pregătiți și pentru ce e mai rău. Credem că inflația va scădea în 2023, mai ales dacă ne uităm la prognoza BNR, potrivit căreia rata anuală a inflației va scădea sub 10% până la sfârșitul anului.
Putem spune că 2023 va fi un an al investițiilor pentru noi, în special în sectorul tehnologic. Aplicațiile reprezintă o soluție excelentă de finanțare și informare atât pentru consumatorii noștri, cât și pentru parteneri. Am lansat o aplicație în Bulgaria și vom dezvălui mai multe când vom fi gata să lansăm în România și Grecia.
Aveți 16 naționalități în echipa tbi. Ce provocări aduce această diversitate?
Avem naționalități diferite, dar suntem strâns legați de valorile, cultura și mentalitatea noastră comună. Forța echipei rezidă tocmai în această diversitate, în faptul că fiecare coleg vine cu propria viziune, care este integrată armonios în cultura noastră organizațională. Adevărul este că motorul marii noastre călătorii se află în mâinile oamenilor cu adevărat extraordinari de la tbi.
Aceștia sunt oamenii care pun suflet în crearea celor mai bune servicii pentru clienții noștri, dar și a celui mai prietenos și primitor mediu pentru colegi. Lucrul cu oameni de 16 naționalități face ca munca noastră să fie mult mai colorată și mai interesantă și, în același timp, ne permite să facem schimb de experiențe, know-how și idei foarte diferite. Ceea ce credem noi că este cheia pentru a construi o echipă de succes este susținerea oamenilor. În acest fel le oferim posibilitatea de a arăta mai mult, îi motivăm să obțină rezultate mai bune și, în final, calitățile lor ies cu adevărat în evidență.
În ultima vreme, vedem tot mai multe subiecte legate de inteligența artificială și digitalizare. Care sunt tendințele viitorului?
Inteligența artificială și digitalizarea sunt cu siguranță tendințe importante ale viitorului. Prioritatea noastră a fost întotdeauna să dezvoltăm o strategie care să se concentreze pe progresul oamenilor, fie că sunt clienți sau antreprenori. În viitor, ne vom concentra pe continuarea proceselor de digitalizare, îmbunătățirea eficienței și pe realizarea unei investiții majore în infrastructura noastră IT din România, pentru a face toate procesele și serviciile noastre mult mai simple și mai prietenoase. În acest fel, putem construi un ecosistem complex pentru a le oferi clienților și partenerilor mai multă libertate în realizarea unei vieți mai bune. De fapt, clienții noștri nu sunt doar utilizatorul final al serviciilor noastre, ci și partenerii noștri.
COMMENTS