Ora exactă în leasing

Ora exactă în leasing

Continuând o tradiție, revista Piața Financiară a organizat recent masa rotundă“Leasingul românesc –
prezent și perspective”, consacrată stadiului actual al finanțărilor în leasing, financiar și operațional, în România. Discuțiile au privit oferta și cererea de finanțare în leasing în condițiile ratelor ridicate ale dobânzii, strategii ale finanțatorilor pentru promovarea bunurilor „verzi” și ale politicilor de tip ESG, pentru continuarea digitalizării fluxurilor interne ale companiilor de profil și a relației acestora cu clientul. Redăm în continuare intervențiile reprezentanților pieței de leasing particianți la dezbateri.

Bogdan Drăgoiu, Sales Manager, BT Leasing
„Pentru noi cei de la BT Leasing, 2022 a fost un an bun, ca de altfel pentru piața de leasing în general, deși a fost plin de provocări. Două dintre acestea au privit stocurile limitate de mașini sau chiar lipsa acestora, precum și termenele de livrare întârziate, ceea ce a pus presiune atât pe noi, ca finanțatori, cât și în relația cu clienții și furnizorii. Dacă la începutul lui 2022 problema aceasta era destul de acută, în a doua parte a anului trecut lucrurile s-au mai reglat, deși nu integral. Există și în 2023 această provocare legată de livrări. Înțelegem cu toții contextul și încercăm să facem ce putem în relațiile cu clienții și furnizorii, astfel încât să avem o continuitate, să ne păstrăm relațiile cu clienții și parteneriatele.
În ceea ce ne privește, în 2022 am înregistrat o creștere frumoasă, mai mare de două cifre vizavi de contractele noi. Provocarea pentru noi a fost și mai mare, având în vedere proiectul de integrare și de fuziune a două companii de leasing în structura BT Leasing. Singurul lucru comun cu acestea este doar în denumirea de leasing, în rest modele de business sunt total diferite. Ori armonizarea lor, integrarea acestora este o provocare. Cea mai mare preocupare a noastră au fost și sunt oamenii, echipa de vânzări și nu numai, angajații în general din companie, în ideea de a crea un mediu și o cultură organizațională care să-i facă să rămână, să fie alături de noi. Portofoliul BT Leasing este unul echilibrat între finanțări auto și de echipamente, reprezentând diverse industrii și domenii de activitate, în vreme ce Țiriac Leasing este axată pe leasing auto, în special pe partea de mașini noi. Integrarea Țiriac Leasing este un proces în continuă dezvoltare. Avem încredere că lucrurile merg în direcția bună, iar începutul de an ne arată prin cifre că n-am greșit abordarea.Urmează încă un pas important, acela de integrare a Idea Leasing. Sperăm că am învățat multe lucruri din experiența deja dobân­dită cu Țiriac Leasing. Ne dorim să ajungem în topul companiilor de leasing, să păstrăm trendul și abordarea existente la nivel de grup, să creștem atât organic, cât și prin achiziții.
În opinia mea, piața de leasing din 2023 nu se mai confruntă atât de acut cu probleme ce țin de stocuri și de livrare pentru bunuri auto, dar o provocare destul de mare există în zona de mașini electrice, unde producătorii investesc foarte mult. Și noi, la nivel de companie, încercăm să avem o componentă destul de mare de finanțare în zona de mașini hibrid și electrice, ca rezultat al cererii în creștere venite din partea clienților. Pe de altă parte, pentru noi, la BT Leasing, pe lângă sectorul auto, importantă este și zona de echipamente, pentru că economia crește și clienții se dezvoltă. Nevoile lor sunt din ce în ce mai diverse, mai sofisticate, inclusiv în domeniul producției.
Din punctul meu de vedere, este aproape nepermis ca un domeniu financiar cu impact la nivel de BNR, piața de leasing, să aibă în continuare doar o abordare marginală. Așa s-a întâmplat în ultimii ani și la nivelul asociației ALB România, iar Consiliul Concurenței a pus capac, ca să spun așa, și a creat o și mai mare opacitate în ceea ce privește comunicarea în domeniu. Nu avem date agregate la nivel de piață și ne este foarte greu în această privință. Și discuțiile cu acționarii legate de evoluția companiei sunt de cele mai multe ori incomode, pentru că nu ai o referință statistică pe ce să te bazezi. Lipsa României din statisticile inter­naționale privind piața de leasing ne crează probleme în a realiza o strategie de business, în a te uita și de a te raporta corect la ceea ce se întâmplă în acest sector pe plan local și internațional. În consecință, ne facem propriile noastre scenarii de conținut ceea ce nu e corect până la urmă și s-ar putea să ne ducă și într-o direcție greșită. E nevoie stringentă de a avea informații statistice la zi și agregate ca să poți să vezi, la nivel de companie de profil, ceea ce ți se întâmplă, ca să știi în ce piață acționezi”.

Emanuel Irimia, Chief Commercial Officer, Garanti BBVA Leasing
„2022 a fost un an foarte bun și pentru noi, cu o creștere de peste 20%. A fost cel mai bun an din istoria Garanti Leasing. Un an cu provocări foarte interesante, marcat de o creștere a cererii de finanțare, care a trebuit satisfăcută. În 2023, vedem însă că la nivel agregat cererea începe să scadă. Volumele de mărfuri transportate se reduc practic, iar din acest an începe să apară efectul creșterii dobânzilor de referință asupra cererii de finanțare nu doar la nivel de România, ci și de Statele Unite și Uniunea Europeană. În momentul de față, cererea are un trend ușor descendent. Ce dinamică va avea această corecție? E foarte greu de estimat acum. Vedem însă că în zona auto, pentru unii producători, pentru unele modele de la anumiți producători, termenele de livrare aproape că se apropie de pre-criză, să spunem, de 2019 și este un salt foarte mare față de cum eram obișnuiți anul trecut, când la unele modele o comandă pentru un autoturism dura un an și jumătate, ceea ce era anormal. În opinia mea, acum este mai multă cerere decât ar trebui. E o nouă foame de bani, aș putea spune. Pe de altă parte, dacă ne uităm la indicatorii economici, la ce se întâmplă în viața de zi cu zi, nu știm cum vor decurge lucrurile în acest an din punct de vedere al finanțării. Cel puțin în acest moment, suntem mai prudenți decât am fost la început de an sau în 2022, pentru că nu există o direcție economică clară și ne confruntăm cu o serie de incertitudini. Părerea noastră este că în 2023 vor exista presiuni suplimentare în zona prețurilor, probabil o tendință de scădere a acestora. Nu ar fi exclus să apară, din nou, discounturile în zona auto, un subiect tabu până nu demult. Acum nu știm care e valoarea corectă a unei mașini. Astăzi, un autoturism îl cumperi cu x mii de euro dar e posibil ca peste 6 luni de zile, să spunem, discountul să fie de 10%. Prețul aceleiași mașini va fi astfel cu 10% mai mic. Și noi, finanțatorii, acolo ar trebui să ne raportăm în momentul când oferim clientului structura de finanțare, respectiv avansul pe care îl solicităm acestuia. Părerea noastră este că vom intra din acest punct de vedere într-o zonă de corecție. Pe partea de auto, vedem din ce în ce mai mulți clienți interesați de mașini electrice. E un trend care va continua pentru că, de fapt, acesta este viitorul. Este un domeniu care se va dezvolta și mai mult în următorii ani, în pofida faptului că, în prezent, există disfuncționalități generate de numărul foarte mic de stații de reîncărcare a mașinilor electrice. Suntem probabil codașii Europei la acest capitol și e nevoie de investiții de profil, care automat vor impulsiona și mai mult achizițiile auto.
Și în 2023, compania noastră își menține un portofoliu echilibrat. Suntem printre puținii din piață care oferă inclusiv leasing imobiliar. Ca strategie, jonglăm între zona auto, cea de echipamente și de risc imobiliar. Este un management al riscului pe care îl desfășurăm permanent”.

Steliana Moraru, Chief Operating Officer, OTP LEASING
Anul 2022, din punct de vedere al business-ului, al portofoliului și al clienților, a fost pentru noi unul foarte bun, marcat de o creștere semnificativă. Acesta a însemnat o continuare a evoluției pozitive a companiei noastre, a tren­dului ascedent constant din ultimii ani. Ne-am îndeplinit toate obiectivele ce țin de business, am continuat investițiile în domeniul tehnologic și am crescut echipa. Prima parte a anului 2023 a fost una de succes, în care, pe lângă îndeplinirea țintelor propuse, ne-am concentrat și pe finanțarea de flote, în special de mașini electrice și de vehicule second-hand. Unul dintre cele mai importante proiecte pe care le-am finanțat anul acesta este e-Mobility Rentals. Finanțarea marchează începutul unui parteneriat ce va susține, până în 2024, achiziția a 400 de vehicule electrice pentru flota companiei. În prezent, mașinile sunt utilizate de companii din industria de food delivery și lanțuri de hypermarket-uri, urmând a se extinde și către alte domenii de activitate. În ceea ce privește finanțarea de vehicule second-hand, am lansat propria plat­formă – Autovehicule Rulate Verificate. Aceasta reprezintă un motor de ofertare a mașinilor rulate prin soluții flexibile și avantajoase în leasing financiar, cu mașini din parcurile partenerilor OTP Leasing. Ne uităm inclusiv la zona de vehicule electrice, iar anul acesta chiar ne-am concentrat pe finanțarea de flote și am lansat câteva parteneriate importante.
Pentru restul lunilor din 2023, însă, aș merge pe ideea echilibrului în finanțare. Este bine că avem acest avânt al începutului de an și al cifrelor din 2022, însă considerăm că, în cea
de-a doua parte din 2023, va trebui să fim mai atenți la mișcările din piață, la zona macroeconomică și la ce se întâmplă în afara ecosistemului de leasing, să ne uităm mai mult la zona de business.
Implicarea în activitățile comunitare este un pilon din strategia ESG a companiei noastre și reprezintă o continuare a altor inițiative proprii sau în parteneriat cu organizații neguver­namentale din anii anteriori. Proiectul „Fete Neînfricate” este unul implementat de OTP Leasing România în parteneriat cu Fundația Progress, ce își propune să contribuie la dezvoltarea adolescentelor (10-16 ani) din zone defavorizate rurale și urban mic prin activități menite să completeze parcursul lor educațional: educație financiară, independență financiară, meseriile viitorului, fake news, fact checking, încalzire globală, căutarea identității, anxietate, comunicare asertivă, bullying, discriminare, cetățenie activă și voluntariat. În 2023, vor fi deschise zece noi cluburi în localități urbane mici. OTP Leasing susține anul acesta integral financiar derularea activităților din cadrul proiectelor. La începutul acestui an, proiectul „Fete Neînfricate” a inclus 50 de tinere din opt sate din România, în special din zona de sud a țării. O altă acțiune a fost organizarea unei tabere în București, cu participarea a peste 150 de tinere care nu au văzut până acum Capitala. Proiectul va fi extins în zece noi comunități din localități urbane de mici dimensiuni”.

Robert Lica, Director Comercial Retail, BRD Sogelease
Suntem într-un an 2023 în care cu toții am uitat de pandemie, de scăderile de activitate din 2020, când toată lumea nu știa cum să se axeze mai degrabă pe amânarea ratelor și păstrarea clienților și mai puțin pe zona de finanțare. Dar chiar și așa, privind retrospectiv, 2020 a fost un an în care, zic eu, că nu am scăzut atât de mult. După 2020 au urmat doi ani de creștere, pentru noi una peste media pieței, după cum rezultă din informațiile pe care le avem. Chiar dacă au existat creșteri ale dobânzilor, cererea de finanțare a continuat într-un ritm alert după pandemie, în pofida crizei semiconductorilor din piața auto. APIA estimează pentru 2023 o creștere a pieței auto locale de 10%. Personal, consider că este o estimare prudentă și că vom avea o creștere mai mult decât dublă față de cea din 2022, undeva la peste 20%. Și asta pentru că livrările nu mai sunt atât de îndelungate; termenul de livrare a scăzut destul de mult. Apoi, există o corecție în piața auto second-hand, o parte din clienții interesați de aceasta mutându-și cererea spre mașini noi. Ne-am întâlnit cu fenomene ciudate în care bunuri uzate ajunseseră să fie evaluate, după un an sau doi ani de utilizare, la prețuri peste cel de cumpărare. De asta estimez că va exista o creștere în zona de auto noi.
Au existat mai multe politici monetare la nivel internațional, prin care guvernele centrale au tipărit bani mulți, chiar foarte mulți, ceea ce a generat o creștere a inflației, care într-un final a dus la aceste majorări de dobânzi, pentru că Guvernul, băncile centrale au intervenit anul trecut prin binecunoscutele mecanisme de politică monetară și prin rezervele minime obligatorii. Așa cum știm cu toții, de pe la jumătatea anului trecut, EURIBOR a devenit pozitiv. Ușor, ușor a crescut, ajungând la peste 3%. Ne așteptăm să crească în continuare dobânzile chiar dacă BNR a dat recent un prim semnal de stagnare. Vedem ce se întâmplă la nivel european, unde inflația este într-o continuă creștere, și ne așteptăm ca BCE și FED să reacționeze în perioada ce vine.
Dacă discutăm de finanțările de bunuri „verzi”, am încurajat clienții spre astfel de decizii, atât autoturisme electrice și hibride, cât și echipamente –instalații fotovoltaice, electro-stivuitoare și altele. În această privință, România urmează trendul european. Pe de altă parte, ca să reușim să creștem mai mult, avem nevoie de un sistem bine pus la punct de stații electrice de încărcare, pentru că altfel vom vorbi de vehicule electrice mai degrabă destinate orașelor și mai puțin călătoriilor pe distanțe lungi. În ceea ce privește procesul de digitalizare, BRD Sogelease merge în tandem cu banca din grup. Am făcut mulți pași în această direcție în ultima perioadă. După 2020 am intrat înt-un continuu proces de digitalizare, căruia în fiecare an i se aduc îmbunătățiri legate de simplificarea fluxurilor de lucru, interacționarea cu clienții și tot ce ține de aprobări, demersuri care au condus la eliminarea contractelor pe suport hârtie.
În general, la BRD Sogelease, rata de neperformanță în ultima perioadă a fost una scăzută. Nu au existat mulți clienți care să întâmpine probleme. Singurele dificultăți avute de aceștia au fost în perioada imediat următoare izbucnirii pandemiei. Apoi, rata de finanțări neperformante a scăzut destul de mult și, foarte important, multe din finanțările noastre au mers și în alte zone decât autoturisme. Porto­foliul companiei a fost tot timpul unul echilibrat, cuprinzând finanțări de autoturisme și comer­ciale grele, precum și echipamente. În ultima perioadă, am finanțat foarte multe proiecte în agricultură. Am încheiat parteneriate la nivel național cu mari importatori de echipamente agricole, reușind să finanțăm numeroase proiecte în cadrul programului PNDR, garantate cu un grant semnificativ, de peste 70% din valoarea investiției.

Diana Vlădescu, Sales Expert Consultant, Arval Service Lease România
2022 aș putea spune că a fost un an foarte bun, dar în același timp provocator. Pe de o parte, provocarea a venit din termenele de livrare foarte extinse ale mașinilor, din inflație și prețurile ridicate de achiziție ale mașinilor, dar și din costurile cu manopera, piesele de schimb, asigurări ș.a. Produsul nostru de închiriere pe termen mediu ne-a permis să oferim mobilitate clienților până la venirea mașinilor noi, dar și posibilitatea de a prelungi contractele existente, astfel încât fiecare dintre clienți să-și continue business-ul. O altă provocare a venit spre finalul anului trecut, undeva în noiembrie, când Arval a preluat o parte din BCR Fleet Management, mișcare care a generat schimbări foarte mari în modul de abordare, de adaptabilitate, dar și de integrare a unui astfel de furnizor de servicii de mobilitate, integrare care continuă și în 2023, fiind principalul nostru proiect. În ceea ce privește mobilitatea, dezvoltăm produse și servicii noi, pentru că piața o cere, precum car sharing. O direcție majoră de activitate ține de digitalizare și soluții telematice. De menționat soluția Arval Connect, care ajută fiecare client din portofoliul nostru în reducerea amprentei de carbon printr-un control al comportamentului șoferului, reducerea consu­mului de combustibil și nu numai. În promo­varea mobilității pe plan local suntem foarte interesați de vehiculele electrice, de tranziția spre flotele „verzi”. Într-adevăr, avem un drum lung de parcurs, nu numai noi, în calitate de furnizor de leasing operațional, dar și autoritățile, în ceea ce privește infrastructura specifică, respectiv integrarea stațiilor de încărcare în activitatea de zi cu zi.
Pentru susținerea tranziției către flote „verzi”, Arval, împreună cu alți membri ai Asociației Societăților de Leasing Operațional, au făcut un demers în acest sens către Ministerul Mediului în ceea ce privește programul Rabla Plus. Societățile de leasing sunt oarecum cons­trânse în a accesa acest program, fiind limitate ca achizițiile auto „verzi” să fie la o anumită sumă pe perioada a doi ani, ceea ce înseamnă că o com­panie de leasing operațional, în momentul de față, pe bugetul alocat, poate achiziționa aproximativ 20 de mașini electrice ceea ce reprezintă foarte puțin, în condițiile în care susținem tranziția către flote electrice. Am revenit cu solicitarea la Ministerul Mediului dar nu avem un răspuns. În ceea ce privește stațiile electrice, trebuie să găsim o modalitate de punere în practică, pentru că în momentul de față există foarte mulți furnizori privați, dar nu avem un suport guvernamental.
În ce privește alimentarea cu card de carburant clasic, avem un card pe care îl putem folosi în două-trei stații de încărcare, pe când dacă ai o mașină electrică și vrei să o alimentezi în rețeaua națională, ar trebui să ai 5, 6, 7 carduri. Spre a simplifica situația, cred că statul ar trebui să aibă un rol definitoriu în acest domeniu”.

Coralia Popescu

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0