Asociația Family Business Network România („FBN România”) a organizat marţi, 21 noiembrie Conferința anuală ”Generația următoare în business – Provocări și obstacole”, destinată moştenitorilor marilor afaceri de familie româneşti. Președintele FBN România, domnul Adrian Mihai (CEO FAN Courier), a ţinut primul sau discurs în această calitate, mulţumind conducerii anterioare şi prezentând obiectivele organizaţiei în periada mandatului său.
După un scurt istoric al constituirii Asociaţiei, Adrian Mihai a arătat că aceasta are în prezent 34 de companii membre, cu o cifră totală de afaceri de peste 4,73 miliarde de Euro şi circa 28,750 de angajați.
Adrian Mihai a reamintit obiectivele Asociației de a promova cultura afacerilor de familie în România, de a împărtăşi din experiențele proprii ale membrilor săi, de a dezvolta organizația prin invitarea unor noi membri și de a propune autorităților române idei pentru dezvoltarea cadrului legislativ al afacerilor de familie.
Asociația a crescut constant de la înființarea ei și a pus în practică parte din obiectivele sale, prin aderarea la European Family Businesses, for european de mare impact în discuţiile cu reprezentanţii Parlamentului European şi ai Comisiei Europene şi în conducerea căruia FBN România are un reprezentant de seamă, în persoana doamnei Anca Vlad, membru al Consiliului Director al Asociaţiei.
În perioada următoare vor fi intensificate legăturile cu forurile externe, EFB şi FBN International şi vor fi iniţiate întâlniri şi discuţii cu autorităţile române, cărora le vor fi aduse în atenţie proiecte de lege în legătură cu afacerile de familie.
Conferinţa a beneficiat de prezenţa lui Mihai Precup, Președintelui Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Instituțiilor Publice, care a vorbit despre necesitatea transferului de valori către generațiile următoare de antreprenori, prezentând pe scurt unele inițiative de la nivel guvernamental pentru susținerea companiilor private, start-up-urilor și a unui mediu care să genereze încredere în piața economică.
În prezentarea ce a urmat, Wargha și Mitra Enayati au insistat asupra transferului de cunoștințe, abilități și oportunități pe care părinții le pot lăsa moștenire generației tinere, înaintea oricărui patrimoniu material al firmelor create de familie. Wargha şi Mitra Enayati au vorbit despre vânzarea reţelei create de ei, Regina Maria şi despre înfiinţarea Enayati Medical City, insistând însă asupra scopului social care circumscrie azi activitățile fundației pe care o conduc, făcând referire la importanța valorilor și a principiilor pe care prima generație de antreprenori le poate transmite copiilor, ca şi a nevoii ca acestea să primeze în orice afacere pentru a-i asigura succesul pe termen lung. ”Scopul fundației și al activităților noastre este să îi servim pe oameni, pe semenii noștri. Cred că cea mai mare nevoie a societății din România este educația”, a spus Mitra Enayati.
Doris Sommavilla, antreprenor şi consultant italian şi reprezentant al celei de-a treia generații care a preluat afacerea de familie de la tatăl său, a declarat că ”Cel mai important element în afacerea de familie este încrederea” şi a explicat că atunci când se transferă activele unei companii este important să distingem între cele 4 tipuri de capital pe care tinerii îl preiau de la părinți: capitalul financiar, cel intelectual, capitalul social și cel cultural. Orice greșeală în preluarea acestui tot unitar poate destabiliza respectiva afacere sau chiar să îi grăbească sfârșitul. Doar 4% din firmele create de părinți ajung să supraviețuiască transferului către cea de-a patra generație, a mai zis ea, citând un studiu la care a lucrat.
Radu Timiș Junior a vorbit despre preluarea poziţiei de CEO al Grupului Cris-Tim de la familia sa, care a fondat afacerea acum mai bine de 30 de ani. Într-o manieră sinceră și autentică, Timiș Jr. a explicat care au fost dificultățile preluării, relațiile sale cu familia și necesitatea cunoașterii în amănunt a afacerii de familie pe care Nextgenii o vor prelua. În principal, consideră Radu Timiș Jr., diferențele dintre generații rezidă în faptul că acum există un sistem al economiei de piață mult mai stabil decât la începutul anilor 90, generația tânără este mai orientată spre profit, proceduri și eficiență, într-o abordare mai rațională a întregii afaceri, după ce, în cei 33 de ani de capitalism, România a avut şi încă mai are 76% din firmele controlate de fondatorii lor. El și-a încheiat prezentarea precizând că este de dorit ca firma de familie să aibă un singur conducător, că fiecare generație trebuie să dezvolte comunicarea cu familia, iar membrii să se pună fiecare în locul celuilalt atunci când încearcă să estimeze cele mai bune căi de urmat pentru transferul afacerii de familie.
Anne-Kirstine Riemann, antreprenor danez, a prezentat dificultatea cu care se confruntă unele afaceri de familie în procedurile de succesiune către generația următoare, atunci când moștenitorii sunt în imposibilitate de a prelua din cauze medicale, vorbind din experienţa proprie şi a familiei sale. Aflându-se într-o astfel de situaţie, a motivat de ce a fost nevoită sa vândă afacerea familiei sale din domeniul dermato-cosmeticelor. Riemann a vorbit și despre frici, eșecuri și îndurarea unei ”condamnări” din partea altor antreprenori de a fi făcut sacrilegiul vânzării afacerii create de părinții ei. Sinceritatea și deschiderea sa, autocritica și verbalizarea adevărurilor care dor au emoționat audiența și au conferit prezentării o autenticitate rar întâlnită în evenimente publice.
Dan Ștefan, Manager și coproprietar al Autonom Group și reprezentant al Consiliului Director al FBN România, a sumarizat la final dezbaterile evenimentului, mulțumind atât vorbitorilor cât și celor peste 70 de reprezentanți ai afacerilor de familie prezenți la conferință.
Înființată în anul 2012, Family Business Network România („FBN România”) urmărește să popularizeze în România conceptul de „afacere de familie”, astfel cum este recunoscut la nivel european și să aducă la cunoștința autorităților din ţara noastră existența şi potențialul afacerilor de familie, dar și obligativitatea unui parteneriat al Statului român cu acestea, după modelul ţărilor vest-europene partenere în cadrul European Family Businesses.
COMMENTS