Paris 2024 din luna iulie promite să fie o ediție unică a Jocurilor Olimpice și Paralimpice, dincolo de sport! Cu 150.000 de locuri de muncă înființate și venituri de până la 10,7 miliarde de euro, acest eveniment internațional major reprezintă o șansă extraordinară pentru Franța și pentru economia acestei țări.
În comunicările oficiale ale organizatorilor s-a subliniat faptul că Jocurile Olimpice vor crea o infrastructură pe termen lung și vor lăsa o „moștenire solidă, cu o abordare solidă și favorabilă cetățenilor”.
În același timp, Paris 2024 oferă mari oportunități pentru mediul de afaceri, având în vedere că multe companii vor beneficia de mii de contracte în valoare totală de 5 miliarde de euro. Jocurile de la Paris din acest an ar putea crește oportunitățile de afaceri și beneficiile cu o valoare cuprinsă între 5,3 și 10,7 miliarde de euro.
Cel mai important eveniment sportiv pe plan global este, potrivit organizatorilor, și „o ocazie excepțională de a încuraja activitatea economică, de a promova Franța, teritoriile și know-how-ul său, de a dezvolta turismul și de a-și spori influența internațională. Companiile își vor exporta expertiza, o vor demonstra și o vor pune în practică în timpul Jocurilor. Într-adevăr, întregul sector economic al țării va beneficia pe deplin de efectul Jocurilor Olimpice: locuri de muncă, investiții, consum”.
Cât de mare este, de fapt, impactul economic al Jocurilor Olimpice?
Totuși, chiar așa să fie situația? Pe măsură ce ne apropiem de Jocurile Olimpice și Paralimpice de la Paris, apar tot mai multe întrebări care gravitează în jurul impactului economic real. Una dintre ele este aceea dacă evenimentele sportive majore aduc cu adevărat un impuls economic pentru oraș și țara gazdă sau dacă vor face ca toate costurile să fie mai ridicate. A fost subliniată ipoteza conform căreia Jocurile Olimpice ar trebui să aducă un impuls necesar economiei franceze în vremuri marcate de inflație și de criza costului vieții, pe măsură ce turiștii și investitorii vin în capitală.
Potrivit lui Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România, istoria ne arată că Jocurile Olimpice au ajuns să reprezinte, de cele mai multe ori, o „gaură financiară”. Acest lucru se datorează faptului că multe dintre țările gazdă ajung să cheltuiască mulți bani pentru infrastructuri specializate care au utilitate limitată după eveniment. În multe dintre cazuri, „subestimarea costurilor și promisiunea excesivă a beneficiilor” au drept rezultat faptul că orașele gazdă rareori ating pragul de rentabilitate.
„E drept, profiturile s-au dovedit a fi posibile în istoria Jocurilor Olimpice moderne, dar nu se compară cu minusurile. Atunci când politicienii promovează găzduirea Jocurilor Olimpice, ei aduc adesea în discuție oportunitățile de angajare, în special în industria construcțiilor și a ospitalității. La rândul lui, comitetul de organizare Paris 2024 susține că evenimentul va fi «o pârghie de stimulare a activității și a ocupării forței de muncă», datorită celor peste 181.000 de locuri de muncă mobilizate. Această cifră include atât locurile de muncă înființate special pentru această ocazie și pozițiile care există deja, dar care vor fi implicate în desfășurarea evenimentului sportiv”, explică Radu Puiu.
Pentru a se derula în cele mai bune condiții, comitetele olimpice se bazează foarte mult pe voluntari – vor fi 45.000 în această vară la Paris, iar aceștia, prin definiția postului pe care îl ocupă, nu sunt plătiți. În plus, o parte dintre aceste locuri de muncă deschise special în perioada Jocurilor Olimpice ar putea reprezenta, de fapt, oportunități de angajare pe perioadă determinată și care, ulterior, se pot transforma în disponibilizări.
O altă prezumție des întâlnită este aceea că un asemenea eveniment de amploare este favorabil turismului. În acest sens, opiniile sunt mixte, subliniază analistul financiar XTB. Exemple în această privință sunt multe: Londra, Beijing și Salt Lake City au înregistrat scăderi în ce privește turismul, în anii în care s-au desfășurat Jocurile Olimpice. Pe de altă parte, alte orașe au înregistrat o creștere, cum ar fi Barcelona, la începutul anilor 1990. În această privință, trebuie ținut cont și de contextul istoric și social al regiunilor. Europa era după căderea blocului comunist, iar o mare parte din populație nici nu se putea gândi la călătorii. În plus, nivelul de trai pe plan global era mult mai redus decât astăzi, iar infrastructura nu era la fel de dezvoltată. În plus, la momentul respectiv, orașul catalan Barcelona nu se putea compara cu popularitatea actuală a Parisului – capitala celei mai vizitate țări din lume. În cazul orașelor cu un turism foarte dezvoltat – așa cum este Parisul -, efectul net al găzduirii unui astfel de eveniment nu este exact, pentru că turiștii veniți pentru Olimpiadă vor înlocui, în mare măsură, turiștii sezonieri, care oricum ar fi vizitat capitala Franței. Astfel, efectul economic pe care Jocurile Olimpice îl vor avea va fi, probabil, neglijabil. Conform studiilor, în timpul Jocurilor Olimpice din 2012 de la Londra au fost mai puțini turiști în oraș decât în verile anterioare, argument ce susține această ipoteză.
Un studiu de impact a fost realizat în 2016, înainte ca Jocurile să fie atribuite Parisului, de către Centrul francez pentru dreptul și economia sportului. Acesta a estimat că efectul economic este așteptat să se încadreze într-un interval foarte larg, de la 5,3 miliarde de euro la 10,7 miliarde de euro, cu un procent cuprins între 25% și 34% generat de turism. Intervalul larg de oscilație ne arată numărul ridicat de necunoscute care pot modifica semnificativ datele acestei ipoteze. Criza inflaționistă și contextul internațional sunt doar două exemple dintre acestea.
Care sunt companiile care își asociază imaginea cu Paris 2024?
„Pe lângă sportivii care vor urca pe podium în această vară, companiile care sponsorizează Jocurile Olimpice s-ar putea alătura învingătorilor. Totuși, nu putem înainta o estimare exactă cu privire la efectul financiar asupra companiilor. Câștigul nu este unul financiar pentru aceste companii, ci mai degrabă, pentru brand în sine. Aceste firme își consolidează poziția și imaginea prin asocierea cu un eveniment global cu notorietate istorică”, mai arată Radu Puiu.
LVMH a acceptat să devină sponsor premium al Jocurilor Olimpice de vară din 2024 de la Paris, acesta fiind primul acord de acest gen pentru conglomeratul de lux. Contractul investește 150 de milioane de euro în Jocurile Olimpice și Paralimpice, cel mai mare angajament de sponsorizare al unei companii. LVMH este singurul jucător din domeniul luxului printre partenerii premium ai Paris 2024 – ceilalți sunt banca franceză BPCE, compania de telecomunicații Orange, grupul energetic francez EDF, grupul francez de hipermarketuri Carrefour și grupul farmaceutic francez Sanofi. În paralel, printre partenerii internaționali la nivelul Comitetului Olimpic Internațional se numără producătorul elvețian de ceasuri Omega și gigantul de comerț electronic Alibaba.
„Ce observăm din această listă? Numeroase companii franceze au fost interesate să se implice în acest eveniment, susținând organizarea unuia dintre cele mai importante evenimente sportive pe pământul francez. Unele mărci LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE au fost parteneri oficiali ai unor competiții globale, inclusiv producătorul de ceasuri Hublot, care a fost cronometrul oficial al Cupei Mondiale de fotbal. Dar aceasta este prima sponsorizare a conglomeratului de lux condus de Bernard Arnault”, subliniază analistul financiar XTB.
Acordul „va contribui la creșterea atractivității Franței în întreaga lume”, a declarat CEO-ul companiei Bernard Arnault într-o poziție oficială. Se așteaptă, de asemenea, ca Berluti să îmbrace delegația franceză pentru diferitele ceremonii. Chaumet, bijutier deținut de LVMH, va concepe medaliile olimpice și paralimpice; casele de vinuri și băuturi spirtoase Moët Hennessy își vor oferi produsele în cadrul programelor de ospitalitate din timpul evenimentului, iar Sephora va fi partener pentru ștafeta torței olimpice. Air France a încheiat un acord pentru a deveni așa-numitul sponsor de nivel 2, ceea ce va contribui la o mai mare vizibilitate a mărcii și la câștigarea de noi clienți, așa cum a declarat într-un interviu, directorul general al grupului, Ben Smith: „Este o modalitate excelentă pentru Air France de a arăta ce are mai bun și de a ajuta la prezentarea punctelor forte ale Franței și ale Parisului. Credem că riscul unui randament negativ al investiției este aproape zero”.
Caracterul patriotic al acestor inițiative a fost clar subliniat în cadrul declarațiilor oficiale ale reprezentanților companiilor franceze, fiind o carte la îndemână, care trezește emoție pe plan național. Un alt exemplu al importanței pe care brandurile mari o oferă acestui tip de evenimente este parteneriatul de lungă durată al Coca Cola cu Jocurile Olimpice. Această relație a început în 1928 și, de atunci, gigantul a devenit cel mai longeviv partener, cu o prezență constantă. Aceasta este, astfel, o asociere de 96 de ani care continuă să prospere.
Potrivit lui Radu Puiu, companiile au înțeles că în societatea actuală, o asociere cu un eveniment global precum Jocurile Olimpice ar fi o decizie care le avantajează – fiecare având propriile motive.
„Astfel, găzduirea Jocurilor s-ar putea să nu reprezinte chiar «aurul olimpic» conform așteptărilor, ci mai degrabă statele ar trebui să fie mulțumite de «prinderea podiumului». Adevărații câștigători ar putea fi, de fapt, o parte din sponsori, care își consolidează poziția pe plan internațional și utilizează această oportunitate pentru a-și dezvolta brandul”, spune Radu Puiu, analist financiar al XTB.
COMMENTS