Comisia Națională de Strategie și Prognoză a ajustat în prognoza de vară 2024 proiecțiile pentru PIB și salariul real în raport cu datele anterioare, publicate la începutul anului curent. Rezultatul economic așteptat pentru anul în curs a fost majorat marginal în termeni nominali (+1,5 miliarde lei), până la 1.768,8 miliarde lei.
Cu toate acestea, creșterea reală a fost redusă semnificativ, de la 3,4% până la 2,8%, ca urmare a unui avans important al deflatorului utilizat la trecerea în prețurile perioadei de bază (de la 6,5 la 7,2). Adică invers față de refacerea în jos a proiecției pentru indicele prețurilor de consum, de la 5,6% la 5,5% pe medie anuală și de la 4,6% la 4,5%, la final de an (de reținut, estimarea curentă a BNR arată un nivel de 4% la finele lui 2024).
Și mai interesant, valoarea PIB, ce ar urma să crească mai puțin în termeni reali decât se prevedea în prognoza de primăvară și în Legea Bugetului, a fost reevaluată în sus, de la 353,46 miliarde euro până la 355,18 miliarde euro, ca urmare a resetării cursului mediu în jos, de la 5 lei/euro la 4,98 lei/euro.
Spațiul financiar disponibil pentru păstrarea datoriei publice sub cota critică de 50% s-a majorat ușor (de la 883,65 miliarde lei anterior până la 884,40 miliarde lei potrivit estimării curente). Din păcate, față de cele 76,6 miliarde lei deja împrumutate în plus în prima jumătate a anului curent, mai rămân doar 24,3 miliarde lei sold net suplimentar disponibil pentru încadrarea în cota de 50%. Ce va fi probabil depășită, ceea ce reclamă măsuri de austeritate, începând cu înghețarea salariilor în sectorul bugetar.
Din păcate, avansul PIB în termeni reali a fost ajustat sistematic și semnificativ până în anul 2027 (vezi tabelul). Șirul în valori nominale pentru următorii trei ani a fost mărit marginal în termeni nominali dar creșterile economice anuale au fost reduse față de prognoza anterioară pe calea unei creșteri a deflatorilor avuți în vedere (în aceste cazuri, în ton cu creșterea inflațiilor medii și de final de an). Cert este că sporul cumulat al PIB în perioada 2024 – 2027 a fost micșorat de la circa 17% la doar 14%.
Pe sectoare ale economiei, prognoza oficială vede o evoluție ceva mai slabă decât se calculase anterior a industriei (+0,6% în loc de +0,8% pe valoarea adăugată brută, deși rezultatul comunicat de INS după 7 luni este -1,4%) și construcțiilor (+4,8% în loc de +5%, aici rezultatul la 7 luni e și mai problematic, -2,7%) și doar +2,9% în loc de +3,8% pe partea de servicii. Singura reevaluare în sus o are agricultura (de la 0,8% la 5,7%).
De reținut, prognoza a fost majorată pentru consumul final (+4,5% față de +4% anterior, cu un avans major pentru cel privat, de la +3,8% la +5,4% și o scădere drastică la nivel guvernamental, de la 5% la 1%) dar micșorată pe segmentul formării brute de capital fix (de la +6,1% la +5,8%), ceea ce exprimă o redistribuire defavorabilă a motoarelor de creștere economică pe termen mediu și lung.
Prognoza pentru soldul cronic negativ al schimburilor comerciale cu exteriorul a fost majorată cu 1,6 miliarde euro, de la 31,1 miliarde euro la 32,7 miliarde euro, după ce modificarea procentuală față de anul anterior a fost trecută pe minus la exporturi (-0,3% față de +2,6% în prognoza de prinăvară) și a rămas pe loc la importuri (+4,6%).
Totodată, soldul negativ al contului curent a fost crescut destul de consistent (circa 2,7 miliarde euro) și a ajus să reprezinte 7,7% din PIB în loc de 7%. De altfel, toate ajustarea ulterioară în materie, mereu amânată, a fost reașezată în sus (-7,3% în loc -6,6% anul viitor, -6,9% în loc de -6,3% în 2026 și -6,4% în loc de -6% în 2027).
La nivelul angajaților, prognoza de vară a adus o creștere importantă a valorilor nominale și în termeni reali în ceea ce privește evoluția salariului pentru 2024 (de la 4.831 lei la 5.066 lei, respectiv de la 5,1% la 8,9%). Pentru anul viitor, însă, avansul valorii nominale ar urma să se traducă într-o creștere mai mică a puterii de cumpărare (de la 3,5% la doar 2,3% în estimarea curentă).
Din comparația seriilor pentru avansul PIB în termeni reali și pentru salariul real (puterea de cumpărare), rezultă că, spre deosebire de anul (electoral) în curs (+8,9% majorare a veniturilor nete față de 2,8% avansul PIB), câștigurile angajaților ar urma să crească în perioada 2025 – 2026 SUB nivelul atins de rezultatele din economie.
COMMENTS