Asigurarea locuinței este obligatorie în România printr-o poliță de bază, care oferă protecție în cazul a trei situații neprevăzute: inundații, cutremure sau alunecări de teren. Riscurile sunt însă mult mai numeroase, iar inundațiile recente și efectele schimbărilor climatice confirmă nevoia de protecție suplimentară a casei, în situația mai multor evenimente neprevăzute care se pot întâmpla și cu sume acoperite mai importante, prin intermediul asigurărilor facultative de locuință.
23% dintre locuințele din România, mai exact 2,3 milioane, sunt asigurate printr-o poliță obligatorie PAD, arată datele PAID România. „Cea mai mare parte dintre acestea sunt protejate în plus împotriva riscurilor și situațiilor dificile și printr-o asigurare facultativă. Cu toate acestea, procentul este de doar 17%, ceea ce înseamnă că, în continuare, 4 din 5 locuințe sunt vulnerabile la dezastre naturale, incendii, explozii, furtuni și alte situații neprevăzute care pot provoca daune casei și care presupun ulterior cheltuieli care afectează bugetul familiei”, spune Cătălin Vasile, Membru în Consiliul de Administrație NN Asigurări și Chief Sales Officer la NN Asigurări de Viață.
Astfel, o asigurare pentru locuință este importantă pentru orice proprietar, oferind sprijin financiar în caz de inundații, cutremure, alunecări de teren, dar și alte situații de risc, în funcție de nivelul de protecție ales. Asigurarea de Locuință de la NN acoperă 24 de evenimente care pot afecta locuința, fiind o soluție flexibilă prin care clienții se pot baza pe sprijinul financiar necesar de care este nevoie când se întâmplă ceva. Suma asigurată o stabilește fiecare proprietar, în funcție de valoarea casei și de nivelul de protecție dorit, precum și de acoperirile opționale pe care le poate alege în funcție de nevoi. Se ține cont atât de prețul de cumpărare al casei, cât și de costul de reconstrucție sau de valoarea de piață stabilită într-un raport de evaluare.
Mai exact, asigurarea oferă protecție pentru daune generate în situații de cutremure, inundații, inclusiv de la rețeaua de apă sau de la vecini, alunecări de teren, incendii, explozii, trăsnete, furtuni, vijelii, ploi torențiale, grindină, tornadă sau avalanșă. Sunt acoperite și evenimente care nu sunt legate de fenomene din mediul înconjurător, precum furt, vandalism, spargerea accidentală a bunurilor casabile, lovirea din exterior a casei de către o mașină sau de corpuri care cad și afectează locuința, sau daune produse în timpul unor evenimente socio-politice cum ar fi manifestațiile sau confruntările de stradă.
Asigurarea acoperă apartamentul sau casa, instalațiile construcției, de la centrală și panouri solare până la instalațiile de alimentare cu apă sau gaz, dar și anexele locuinței, precum garajul, boxa sau camera de serviciu, magazia, șopronul și chiar piscina, pentru maximum 30% din suma asigurată, și inclusiv părțile care se împart cu vecinii, cum ar fi liftul, scările sau acoperișul blocului. În plus, pot fi asigurate prin clauze opționale și bunurile din locuință, pentru o sumă aleasă. Iar pentru proprietarii care nu sunt dispuși să riște niciun accident când vine vorba de casa lor, există și opțiunea de protecție în caz de eventuale avarii accidentale ale instalațiilor de gaze, centralei termice și sistemelor de climatizare, precum și de asigurare a aparatelor electrice și electrocasnice ca urmare a unor fenomene electrice, cum ar fi de exemplu scurtcircuit sau supratensiune.
Cu o astfel de asigurare facultativă de locuință, proprietarii beneficiază de sprijin financiar și pentru cheltuieli conexe, cum ar fi cele de curățenie, transport, expertiză sau intervenție de urgență. De exemplu, costurile de înlăturare sau demolare a resturilor cauzate de o astfel de situație sau cele de limitare a pagubelor, precum montarea unei folii pe acoperiș, dacă acesta a fost avariat, pentru a proteja restul casei și bunurile din interior. Tot cheltuieli conexe sunt și cele care pot să apară în cazul intervenției pompierilor sau cele pentru costurile de proiectare pentru refacerea sau reconstruirea unei locuințe avariate. Iar pentru situațiile în care daunele nu permit reintrarea în casă, clienții beneficiază de până la 5 zile de cazare la hotel, până găsesc o chirie care va fi acoperită de asigurare timp de până la 3 luni.
Asigurarea de Locuință NN poate fi cumpărată simplu și rapid, prin completarea unui formular pentru o discuție cu unul dintre cei 1.700 de consultanți financiari NN din toată țara, pentru identificarea nevoilor de asigurare și nivelul de protecție potrivit, în funcție de un set de informații despre locuință precum adresa, anul construcției, structura de rezistență, valoarea asigurată și alte detalii specifice. Prima de asigurare variază în funcție de toți acești factori, iar un cost anual estimativ poate fi aflat folosind calculatorul Asigurării de Locuință NN. Mai departe, procesul de emitere a poliței este digital, iar ulterior toate informațiile despre asigurare pot fi accesate în aplicația mobilă NN Direct.
Asigurările de locuință au acoperit anul trecut despăgubiri de peste 169 de milioane de lei, dintre care peste 85%, adică 145 de milioane de lei, au fost din asigurări facultative cum este și Asigurarea de Locuință NN, în creștere cu 44% față de 2022, potrivit datelor UNSAR. Fără o asigurare, sumele ar fi trebuit acoperite din bugetul personal al proprietarilor afectați, ceea ce confirmă importanța unei asigurări prin care destabilizarea situației financiare a familiei să fie evitată în situații neprevăzute.
„Oamenii au nevoie să se poată întoarce acasă cât mai repede atunci când se întâmplă ceva cu locuința lor, ceea ce poate însemna cheltuieli importante atât pentru reparații, cât și pentru o soluție unde să locuiască pe parcursul lucrărilor atunci când afecțiunile sunt mai grave. Cu o asigurare facultativă de locuință toate aceste costuri sunt acoperite, așa încât familia să se poată concentra pe ceea ce contează”, spune Cătălin Vasile, reprezentantul NN.
Când apare o situație neprevăzută, proprietarii trebuie în primul rând să ia măsurile necesare pentru limitarea pagubelor și să notifice autoritățile, în funcție de eveniment. Ulterior, pentru a beneficia de despăgubirile din Asigurarea de Locuință NN, clienții anunță evenimentul online, prin câțiva pași simpli care pot fi parcurși în doar câteva minute direct pe telefonul mobil, în aplicația NN Direct, unde pot trimite inclusiv documente justificative pentru procesul de evaluare și despăgubire, și sunt contactați în cel mult 24 ore, urmând procedurile de evaluare și analiză a evenimentului.
NN plătește suma asigurată într-un timp foarte scurt, de maximum 7 zile lucrătoare de la depunerea documentației complete. În cazul daunelor minore, de până la 2.000 lei, există posibilitatea autoevaluării și transmiterii informațiilor necesare către NN, astfel încât procesul de despăgubire să dureze chiar mai puţin. Iar atunci când daunele sunt majore, clienții pot primi în avans până la 50% din valoarea daunei, înainte ca acest proces să fie finalizat.
COMMENTS