Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) susține majorarea subvenției acordate prin programul Rabla pentru autoturismele electrice la un nivel de 8.500 de euro în 2025 și de 7.500 de euro în 2026. Începând cu 2027, subvenția ar urma să scadă treptat, urmând ca până în 2030 să fie eliminată complet.
Creșterea subvenției în primii doi ani este esențială pentru a recâștiga încrederea consumatorilor în electromobilitate, afectată de reducerea subvenției la 5.100 euro / autoturism în 2024 – o decizie care a avut un impact devastator asupra pieței auto din România. Conform datelor ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Autovehicule), această scădere a poziționat România pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul evoluției pieței de vehicule electrice, cu o reducere de 32,2% a înmatriculărilor.
România a fost depășită de țări precum Letonia, care a înregistrat o scădere de 28,9%, Slovenia (27,3%) și Finlanda (26%). În schimb, alte state membre au demonstrat că subvenția bine calibrată poate genera rezultate pozitive semnificative. Belgia a înregistrat o creștere a vânzărilor de 36,9%, Cipru de 51,4%, Cehia de 63,5%, iar Ungaria de 47,7%. Chiar și Malta, o piață mult mai mică, a raportat o creștere impresionantă de 90,5%, subliniind încă o dată importanța unor politici eficiente pentru vehiculele electrice.
În paralel, Comisia Europeană explorează introducerea unui program pan-european de subvenții pentru a sprijini industria auto europeană și pentru a încuraja cererea de vehicule electrice (EV). Teresa Ribera, vicepreședinte al Comisiei Europene, a subliniat importanța unei abordări coordonate, care să prevină fragmentarea subvențiilor la nivel național și competiția neloială între statele membre.
În ceea ce privește țintele de vânzări pentru vehiculele electrice și reglementările asociate, Ribera a declarat că termenul de 2035 pentru eliminarea motoarelor cu combustie internă rămâne ferm, dar a evidențiat deschiderea pentru ajustarea țintelor anuale și a amenzilor pentru neconformitate. Producătorii europeni consideră că amenzile actuale descurajează investițiile în vehicule electrice și favorizează concurența din afara Uniunii.
Pe aceeași direcție, Stéphane Séjourné, Vicepreședinte Executiv pentru Prosperitate și Strategie Industrială al Comisiei Europene, a evidențiat în intervențiile sale nevoia urgentă de modernizare a infrastructurii industriale europene pentru a proteja competitivitatea industriei auto locale. Măsurile propuse de Bruxelles includ atât stimulente financiare, cât și reglementări care să limiteze avantajele competitorilor din afara Uniunii Europene, în special ale producătorilor chinezi.
Aceste inițiative de susținere a electromobilității au fost propuse și în cadrul Forumului Mobilității Sustenabile și Accesibile, organizat anul trecut, unde APIA a subliniat importanța unui plan comun la nivel european pentru subvenționarea vehiculelor electrice. Propunerea a fost susținută inclusiv de Prim-ministrul Marcel Ciolacu, care a recunoscut necesitatea unei abordări coordonate pentru redresarea pieței auto și accelerarea tranziției către mobilitatea verde.
Forumul a evidențiat faptul că sprijinirea electromobilității nu este doar o provocare națională, ci o responsabilitate comună a statelor membre UE, care trebuie să acționeze împreună pentru a menține competitivitatea Europei pe scena globală.
APIA salută decizia Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor de a elimina subvenția pentru autoturismele cu motoare diesel din programul Rabla, o inițiativă pe care asociația o susține de mai bine de un an și jumătate. Această măsură reprezintă un pas important pentru reducerea emisiilor poluante și pentru alinierea la tendințele globale în sectorul auto, dar este important de menționat că această decizie nu înseamnă că autoturismele cu motoare diesel vor dispărea complet din piață. Consumatorii care doresc astfel de vehicule le vor putea achiziționa, însă fără subvenție din partea statului român în cadrul programului Rabla. În plus, marii producători auto au început deja să elimine treptat motorizările diesel din ofertele lor, ceea ce le face din ce în ce mai greu de găsit.
„Eliminarea subvenției pentru mașinile cu motoare diesel este o măsură curajoasă și necesară. Este o direcție pe care APIA a susținut-o activ de mai bine de un an si jumătate, iar acest pas contribuie la accelerarea tranziției către motorizările electrice și hibride, mai prietenoase cu mediul”, a declarat Dan Vardie, Președintele APIA.
Mai departe, APIA susține un plan detaliat și predictibil pentru eliminarea treptată a subvenției acordată diferitelor tipuri de motorizări, prin programul Rabla:
- Excluderea subvenției pentru autoturismele cu motoare diesel în 2025;
- Excluderea subvenției pentru autoturismele cu motoare pe benzină în 2026;
- Excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări mild hybrid în 2027;
- Excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări full hybrid în 2028;
- Excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări plug-in hybrid în 2029;
- Începând cu anul 2030, eliminarea completă a subvenției, inclusiv pentru vehiculele electrice.
Acest plan multianual ar oferi predictibilitate producătorilor, importatorilor și consumatorilor, asigurând o tranziție coerentă și bine structurată către mobilitatea sustenabilă.
Este de menționat că, în ciuda aparentelor, un buget similar celui din anul trecut, de 1 miliard de lei pentru vehicule electrice și plug-in hybrid (aproximativ 200 de milioane de euro), ar fi suficient pentru a sprijini comercializarea a aproximativ 19.000 de autoturisme electrice și 10.000 de autoturisme plug-in hybrid, în condițiile în care subvenția ar fi majorată la 8.500 de euro pentru vehiculele electrice și 4.000 de euro pentru cele plug-in hybrid.
Aceasta demonstrează că ipoteza conform căreia un sprijin financiar mai mic ar permite comercializarea unui număr mai mare de vehicule nu este validă. În 2024, cu o subvenție de doar 5.100 de euro, au fost înmatriculate doar 9.743 de autoturisme electrice, consumându-se sub 50 de milioane de euro din bugetul total de 200 de milioane de euro alocat, respectiv 6412 autoturisme plug-in hibrid consumându-se sub 15 milioane de euro din același buget.
APIA susține creșterea plafonului maxim pentru valoarea autoturismelor eligibile prin programul Rabla, de la 75.000 de euro la 80.000 de euro, luând în considerare inflația din ultimii ani. Această ajustare ar permite ca un număr mai mare de autoturisme electrice, inclusiv modele mai avansate și eficiente, să devină accesibile consumatorilor și să ajungă pe străzile din România, accelerând astfel tranziția către mobilitatea verde.
De asemenea, APIA atrage atenția asupra termenului de 3 ani propus pentru menținerea în proprietate a unui autoturism achiziționat prin programul Rabla, considerând că această perioadă este excesiv de lungă. Conform expertizei APIA, un termen de 1 an ar fi mai adecvat, permițând o mai mare flexibilitate pentru consumatori și contribuind la creșterea ratei de punere în circulație a autoturismelor electrice pe străzile din România. Această măsură ar stimula dinamica pieței și ar încuraja înnoirea mai rapidă a parcului auto.
Un ultim punct, dar la fel de important, este propunerea APIA de a dezvolta un program Rabla Comercial, dedicat flotelor comerciale, pentru a aborda problema marilor poluatori din România. Aceasta inițiativă vizează transportatorii, firmele de curierat și companiile de taxi, care parcurg de patru ori mai mulți kilometri anual comparativ cu un proprietar persoană fizică. În acest sens, APIA a fost mandatată de către Ministerul Mediului să elaboreze o primă propunere detaliată a acestui program, care ar putea avea un impact semnificativ asupra reducerii emisiilor poluante generate de aceste categorii de vehicule.
Electromobilitatea nu poate avansa fără o infrastructură de stații de încărcare adecvată. APIA a propus Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor introducerea unui sprijin de 200-300 de euro pentru instalarea stațiilor de încărcare în cadrul programului Casa Verde, alături de panouri fotovoltaice. Această inițiativă ar contribui la crearea unui ecosistem complet și sustenabil, în care vehiculele electrice să fie încărcate cu energie regenerabilă, reducând astfel și mai mult impactul asupra mediului. În ceea ce privește infrastructura actuală de stații de încărcare de mare putere, propunem ca, în conformitate cu Directivele UE, să fie elaborat de urgență la nivelul Guvernului un plan pentru a dezvolta o adevărată infrastructură aferentă, cu precădere pe rețeaua TEN-T. În acest sens, solicităm de urgență implicarea activă a Ministerului Transporturilor, în primul rând, a Ministerului Energiei, a Ministerului Dezvoltării și a Ministerului Mediului pentru atingerea acestui obiectiv esențial.
Propunerile APIA reflectă angajamentul industriei auto din România de a sprijini tranziția către mobilitatea sustenabilă, asigurând totodată un echilibru între interesele consumatorilor, ale producătorilor și ale mediului. Majorarea subvenției pentru vehiculele electrice la 8.500 euro / autoturism, împreună cu măsuri precum dezvoltarea programului Rabla Comercial, reducerea termenului de proprietate și investițiile în infrastructura de încărcare, sunt pași concreți care pot poziționa România pe drumul corect al electromobilității.
Prin aceste inițiative, APIA își reafirmă rolul de partener de încredere al autorităților și consumatorilor, contribuind activ la transformarea industriei auto și la atingerea obiectivelor europene de decarbonizare. România poate deveni un exemplu în regiune, dar acest lucru necesită măsuri ferme și implementare rapidă. Este momentul să acționăm împreună pentru un viitor mai verde și mai sustenabil.
COMMENTS