Studiu Reveal Marketing Research: 51% dintre utilizatorii de filtre pe social media s-au simțit, la un moment dat, presați să le folosească din cauza standardelor sociale
Reveal Market Resources, studiul nr. 184
Cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research și-a propus să afle mai multe detalii despre frecvența și motivele pentru care românii folosesc filtre sau aplicații de editare a conținutului atunci când postează pe social media.
- 1 din 2 români postează cel puțin o dată pe săptămână pe social media.
- 30% dintre români care postează pe social media folosesc filtre sau aplicații de editare a conținutului, în special tinerii între 18-34 ani (45%).
- Motivațiile principale pentru utilizarea filtrelor în postări: 63% doresc un aspect mai atractiv, iar 49% doresc îmbunătățirea calității fotografiilor sau videoclipurilor.
- 51% dintre utilizatorii de filtre s-au simțit, la un moment dat, presați să editeze conținutul din cauza standardelor sociale, în special cei între 35-44 ani (58%).
48% dintre români postează săptămânal pe social media, în special tinerii între 18-24 ani (76%) și 25-34 ani (59%)
Conform studiului realizat de Reveal Marketing Research, 8 din 10 români din mediul urban utilizează zilnic diferite platforme de social media.
18% dintre români postează zilnic pe social media, în timp ce 30% publică săptămânal. Analiza datelor demografice evidențiază diferențe notabile: bărbații sunt mai activi zilnic decât femeile (20% față de 15%), iar 76% dintre reprezentanții generației Z (18-24 ani) și 59% dintre tinerii între 25-34 ani postează cel puțin o dată pe săptămână (comparativ cu 48% total eșantion).
Studiul arată că 56% dintre români postează cel mai frecvent fotografii realizate de ei cu peisaje sau aspecte din jur, fără a apărea în acestea. Acest tip de conținut este preferat în special de tinerii între 18-24 ani (70%).
Pe locurile următoare în preferințele românilor regăsim:
- Fotografiile împreună cu alte persoane (partener, prieteni, colegi etc.) – 35%, mai populare în rândul tinerilor între 18-24 ani (69%) și 25-34 ani (46%).
- Story-urile, utilizate de 26% dintre români, sunt mai frecvent postate de femei (30%) comparativ cu bărbații (20%).
- Articolele și postările informative (26%) sunt preferate în mod special de persoanele între 45-55 ani (35%).
- Selfie-urile sunt utilizate în proporție de 21% la nivel general, însă acestea sunt extrem de populare în rândul tinerilor: 76% dintre cei între 18-24 ani și 31% dintre cei între 25-34 ani postează selfie-uri.
- Reels-urile și videoclipurile au o pondere similară, de 21%, în preferințele generale ale românilor.
Motivațiile principale pentru utilizarea filtrelor în postări: 63% doresc un aspect mai atractiv, iar 49% doresc îmbunătățirea calității fotografiilor sau videoclipurilor
30% dintre români folosesc filtre sau aplicații de editare pentru conținutul publicat pe social media, acest obicei fiind mai frecvent în rândul tinerilor între 18-34 ani (45%). Dintre utilizatori, 66% declară că folosesc filtre ocazional iar 23% că aplică filtre la fiecare postare. Printre cei care folosesc filtre la fiecare postare se remarcă în mod special femeile (25% comparativ cu 20% în cazul bărbaților), tinerii cu vârste între 18-24 ani (30%), cei din categoria 25-34 ani (28%), precum și persoanele cu venituri de peste 7000 RON (48%).
Cele mai utilizate tipuri de filtre de către români sunt filtrele coloristice (65%), urmate de filtrele de înfrumusețare, care implică modificări faciale (19%), și filtrele tematice, legate de sezon sau evenimente (16%). Se observă diferențe semnificative între genuri: filtrele de înfrumusețare sunt preferate în special de femei (25%, comparativ cu 12% în cazul bărbaților), în timp ce filtrele coloristice sunt utilizate într-o măsură mai mare de bărbați (79% față de 53% femei).
Motivațiile principale pentru utilizarea filtrelor includ dorința de a crea un aspect mai atractiv (63%), îmbunătățirea calității fotografiilor sau videoclipurilor (49%) și alinierea la trenduri (12%).
51% dintre utilizatorii de filtre s-au simțit, la un moment dat, presați să editeze conținutul din cauza standardelor sociale, în special cei între 35-44 ani (58%)
Peste jumătate dintre utilizatorii de filtre (51%) au declarat că s-au simțit, la un moment dat, presați să editeze conținutul din cauza standardelor sociale, fenomen întâlnit mai frecvent în rândul persoanelor între 35-44 ani (58%).
„Standardele sociale joacă un rol esențial în comportamentul utilizatorilor de social media, iar rezultatele studiului arată clar că mulți români simt presiunea de a edita conținutul pentru a se conforma așteptărilor externe, atitudine regăsită în special în rândul generației tinere între 18-34 ani. Această tendință ridică întrebări importante despre impactul pe termen lung asupra sănătății emoționale și a autenticității în mediul digital.”, menționează Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.
Mai mult, 63% dintre români sunt de acord că utilizarea excesivă a filtrelor poate avea un impact negativ asupra percepției de sine sau a stimei de sine, acest efect fiind resimțit mai intens de femei (67%) comparativ cu bărbații (58%).
De asemenea, 86% dintre români cred că utilizarea excesivă a filtrelor poate afecta negativ percepția asupra propriei persoane, opinie împărtășită în special de persoanele cu venituri mai mari de 7000 RON (94%). Aceste rezultate subliniază preocuparea tot mai mare față de influența standardelor sociale și a conținutului editat asupra sănătății emoționale.
COMMENTS