Românii devin tot mai vocali și mai dispuși să își exprime public nemulțumirile față de serviciile sau produsele consumate. Pe TikTok ecoul lor poate fi cel mai puternic

Românii devin tot mai vocali și mai dispuși să își exprime public nemulțumirile față de serviciile sau produsele consumate. Pe TikTok ecoul lor poate fi cel mai puternic

Românii sunt tot mai dispuși să dezvăluie public, în calitate de consumatori, neregulile sau nemulțumirile legate de serviciile sau produsele consumate și brandurile cu care interacționează, potrivit consultantului în managementul crizei de imagine Radu Turcescu. Creșterea rețelelor sociale, în special a platformei TikTok, a transformat modul în care consumatorii își prezintă nemulțumirile, generând o schimbare semnificativă în relația dintre clienți și branduri. Astfel, brandurile riscă oricând o criză de imagine care să ducă la pierderi în vânzări și în business per total.

Cele mai predispuse tipuri de afaceri unui val de nemulțumiri pe rețele de socializare sunt cele din HoReCa, producție alimentară, retail sau servicii de înfrumusețare.

„Dacă în trecut consumatorii români preferau să își exprime nemulțumirile în cercuri restrânse sau prin plângeri oficiale, astăzi rețelele de socializare le oferă un spațiu de exprimare cu un ecou mult mai mare. Social media a devenit o bombă cu ceas pentru firme. Un brand poate fi distrus de la simplă nemulțumire care nu este ‘tratată’ imediat. TikTok, în special, permite ca o simplă postare să devină virală în câteva ore, ducând la crize de imagine care afectează reputație și vânzările companiilor. De aceea, este important ca brandurile să ia toate măsurile necesare pentru oferi produse sau servicii de calitate, să evite afectarea consumatorulilor și să prevină daune majore asupra afacerii”, punctează consultantul în managementul crizei de imagine Radu Turcescu.

În opinia lui, precauția companiilor este cu atât mai importantă cu cât rolul social media crește permanent și, în lipsa unor reglementări, va continua să prezinte un risc evident pentru orice companie sau lider de companie. 

Una dintre cele mai mari greșeli făcute de liderii de companie este să nu le pese de imaginea lor și să nu înțeleagă ca aceasta este formată prin tot ce ei fac și ce spun public. Dacă mediul corporate a înțeles aceste aspecte și ia măsuri din timp, mediul antreprenorial încă are dificultăți în a accepta faptul că imaginea managerilor companiei este influențată de tot ce spun și fac. Mai mult, o eroare mare este decizia acestora de a nu ieși în față, de a nu își construi o imagine bună anterior unei crize. Nu în ultimul rând, incapacitatea de a înțelege că se află într-o criză, prin urmare ignorarea gestionării acesteia în mod eficient, va conta mult în impactul pe care o criza de imagine îl poate avea asupra unei organizații. 

“Rețelele precum TikTok pot crea probleme serioase întrucât oricine poate spune orice, iar mesajul este diseminat extrem de rapid. Până la o reglementare, ne putem lua adio de la verificarea informațiilor sau de la prezentarea cât de cât obiectivă a unor fapte. O criză de imagine poate izbucni din orice, oricând. Deci uitam de evitare, însă ne putem pregăti. Putem înțelege care sunt crizele care ne pot afecta și putem crea planuri de reacții pentru fiecare tip de criza în parte, astfel încât reacția să fie cât mai rapidă și corectă. Atunci când imaginea companiei și a liderului companiei este foarte bună înainte de izbucnirea crizei, șansele de a fi ascultat și înțeles cresc considerabil. Altfel spus, sfatul meu pentru liderii de companii este să înceapă să lucreze la imaginea lor, într-un mod organizat și profesionist”, adaugă specialistul Radu Turcescu.

În acest nou context digital, reputația unei companii poate fi afectată într-un timp record, iar gestionarea corectă a crizelor de imagine devine esențială. Gestionarea unei crize de imagine este o abilitate esențială pentru companii și indivizi în era informațională actuală. Prevenirea, pregătirea și reacționarea rapidă pot face diferența între supraviețuire și eșec. Antreprenorii români și companiile trebuie să fie conștienți de importanța imaginii lor și să acorde atenție specială pentru a evita situațiile nedorite care pot afecta negativ reputația lor.

Printre companiile românești cu care Radu Turcescu a lucrat și care au avut problemele de imagine se află Ocean Fish și Negro 2000, dar și alte organizații din domenii precum beauty, producție, retail, energie, politic.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0