Orele 3 ale după amiezii. Soarele dogoritor supără. Ies totuşi pe terasa hotelului la care Agenţia Italiană pentru Comerţ Exterior a organizat evenimentul „Italian Beauty & Care Day”. Un om de afaceri italian mă abordează curios: „Ai idee câte grade sunt?”. Îi răspund că mai bine de 40, uşor intrigată cum de tocmai el, un italiano vero, se plânge de căldură. Îmi dau rapid răspunsul. Era unul dintre oamenii de afaceri prezenţi la eveniment şi un fin cunoscător al domeniului de Beauty pentru care soarele intens nu înseamnă neepărat sănătate.
Nicola Vituli, marketing manager al companiei Kaaral, îmi spune că afacerea sa este o afacere de familie. „Life is not just numbers! It is firstly emotion!”, asta a învăţat de la bunicul şi de la tatăl său şi acest principiu stă la baza afacerii sale. Sub umbrela Kaaral se află alte 11 brand-uri. Produsele sunt organice, unele bazate pe ulei de monoi, au formule secrete şi destul de costisitoare. Sunt produse pentru salanoanele de înfrumuseţare. Compania este prezentă deja pe piaţa din România, în regiunea Bacăului, dar vrea să se extindă. Repesctând însă, principiile transmise din tată în fiu. Distribuitorul, de exemplu, nu trebuie schimbat peste noapte, mai ales dacă a mers cu tine de la început şi a crezut în succes şi pe piaţa din România. Nicola Vituli îmi mai spune un alt secret al companiei sale. 150 de mii de dolari se duc anual pe publicitate. Iar profitul obţinut aici, în România, este reinvestit în piaţă. Sunt 10 ani de când se află aici, dar numai din 2015 a început să meargă mai bine. Italienii de la Kaaral au crezut şi au continuat investiţia la noi. Mă uit la produsele lor şi mi se par, întra-adevăr, de clasă înaltă.
Merg spre un alt investitor. Compania Artsana a adus la noi pe lângă produsele cosmetice Kiko şi gama de produse de Care Day, Lycia, prin unicul importator Sebastian Energy. Produsele cu marca Lycia se regasesc deja într-un lanţ de farmacii şi într-un hipermarket, dar italienilor şi distribuitorului lor nu le-a fost uşor. Şi nici nu le este să uşor în continuare. Sebastian Energy a invetit 300.000 de euro de doi ani de când se ocupă de produsele Lycia. Profitul a fost de doar 1,5%, iar pe marketing şi promovare au mers 80.000 de euro.
Target-ul companiei este de 1 milion de euro cifră de afaceri în următorii 2-3 ani. Şi asta chiar dacă au marii dificulăţi în a plasa produsele.
„Piaţa este reticentă. Magazinele mari sunt reticente. Uneori, distribuitorii nu ne dau răspunsuri şi nu reuşim nici măcar să stabilim contacte directe cu ei. Şi asta chiar dacă avem adaosuri comerciale foarte mici”.
Un hop pe care compania îl are deci, de trecut: relaţia cu distribuitorii pentru că pe calitatea produselor mizează 100%. Mihuţ Sebastian, sales representative Lycia, mi-a făcut o prezentare foarte frumoasă a gamei de pe piaţa de la noi: creme de dus, deodarante, benzi de epilat, produse pentru îngrijire intimă, etc…Apreciez faptul că toate conţin şi ingrediente naturale. E important în vremurile noastre şi acesta este cu siguranţă trend-ul mondial. Cu cât mai aproape de naturm cu atât mai bine
Mă întorc la produsele higly profesional şi discut cu un alt investitor italian. B.kolor (make up and skin care) este o companie care pune inovaţia în centrul atenţiei. Are 300 de clienţi activi în întreaga lume, o istorie de peste 20 de ani, un laborator impreusionant lângă Milano, întins pe 8000 de metri pătraţi, iar investiţia se ridică la 30 de milioane de euro în întreaga lume. Au puncte de desfacere în Hong Kong, Los Angeles, New York, Moscova sau Tokyo.
Francesco Savoca, responsabil cu vânzările, îmi spune că piaţa din România nu este tocmai pregătită pentru produse mastige& prestige, dar că ei explorează pieţe noi continuu. Nici eu nu sunt direct prezenţi la noi, ci prin intermediari care fie iau formula de înfrumuseţare şi îi oferă un brand, fie apelează tot la italieni pentru acest lucru. Francesco Savoca îmi spune de ce îi plac oamenii de afaceri români:” Sunt persoane educate, deschise când vorbesc despre companiile lor, ceea ce pentru noi este important. Piaţa este saturată şi aici şi în restul lumii. Dar şi aşa credem că totul ţine de inovaţie. Viitorul este conectat la inovaţie.”
Inovaţie, flexibilitate, service. Sunt cele trei cuvinte pe care Francesco Savoca le-a enunţat de mai multe ori în timpul conversaţiei noastre. Cu accent pe inovaţie.
Plec de la eveniment cu impresia că italienii ştiu excat ceea ce vor. Nu au ezitări. Şi nu îşi pun mâinile în cap.
Să vă ofer acum şi date generale.
Am fost martoră la prima ediţiei a ”Italian Beauty & Day Care”, eveniment organizat sub patronajul Ambasadei Italiei pentru promovarea unui sector de excelenţă Made in Italy favorizând întâlnirea dintre cererea şi oferta din sector. Au fost prezenţi peste 100 de participanţi, inclusiv importatori, distribuitori de produse cosmetice, reprezentanţi ai lanţurilor farmaceutice şi buyers din reţeaua retail. În total, 17 companii italiene de cosmetice şi produse pentru îngrijirea personală au fost invitate de ICE.
Statisticile arată că exporturile de produse cosmetice au atins 3,7 miliarde de euro (+10%) în 2015, cu previziuni de creştere de până la 4 miliarde de euro în 2016.
În clasamentul ţărilor partenere ale României (2015), Italia se situează pe locul al şaptelea ca furnizor de produse cosmetice cu o valoare de 35 de milioane de euro, în creştere cu 14% faţă de anul precedent, ceea ce reprezintă 7% din total importurilor româneşti de asemenea produse.
COMMENTS