A 10-a ediţie a Deloitte CE Top 500 confirmă: România creşte pe baza consumului. Deşi suntem a doua piaţă din regiune, în top 20 nu avem nici o companie

A 10-a ediţie a Deloitte CE Top 500 confirmă: România creşte pe baza consumului. Deşi suntem a doua piaţă din regiune, în top 20 nu avem nici o companie

Apetitul crescut pentru consum a făcut ca retailul să fie motorul creșterii României în anul trecut, plasând țara noastră pe locul al IV-lea în cea de-a 10-a ediție a Deloitte CE Top 500, care are ca temă transformarea digitală. Potrivit clasamentului, veniturile totale ale companiilor din România prezente în CE Top 500 au fost de 46,4 miliarde euro, în creștere ușoară față de 2014.

Companiile din retail au înregistrat cea mai mare rată de creștere de 17,8%, reprezentând 20% din totalul companiilor românești prezente în clasament.
În 2015, rata medie a creșterii anuale în euro a companiilor românești a fost de 6%, față de 5,3% în anul anterior. Cu 46 de companii în clasament, la fel ca anul trecut, România își menține poziția. 25 de companii românești și-au îmbunătățit poziția în clasament, iar cinci companii noi au intrat anul acesta. Cu toate acestea, deşi suntem a doua piaţă din regiune, după Polonia, în top 20 nu avem nici o companie!

Veniturile cumulate ale tuturor companiilor prezente în CE Top 500 se ridică la 685 miliarde euro, reprezentând o creștere medie anuală marginală, de 1,7%, față de 682 miliarde euro în anul anterior. În plus, veniturile minime necesare pentru ca o companie să intre în clasament au crescut cu 3%, până la 473 milioane euro. Aceasta este a zecea oară când Deloitte analizează cele mai mari companii din cele 18 țări din Europa Centrală și Ucraina (500 de companii, 50 de bănci, 50 de companii de asigurare).

Ahmed Hassan, Country Managing Partner Deloitte România, a spus: ”Clasamentul din acest an este o confirmare a faptului că România se găsește pe un trend ascendent împreună cu celelalte țări din Europa Centrală. România trebuie să continue dezvoltarea în infrastructură și să-și îmbunătățească sistemul educațional și cel sanitar pentru a putea furniza servicii mai bune și a atrage investiții în producție”.

Automobile Dacia este cea mai bine plasată companie românească în Deloitte CE Top 500, ocupând poziția 25 în clasamentul regional și înregistrând o creștere a veniturilor de 1,7% (4,3 mld. EUR), fiind urmată de OMV Petrom, pe locul 27 (4 mld EUR) și Rompetrol Rafinare, pe locul 52 (2,5 mld EUR).

Deși puternic afectată de scăderea prețului petrolului, industria energiei și resurselor a contribuit semnificativ la poziția României în clasamentul final, generând venituri de 17 miliarde euro, urmată de industria bunurilor de consum cu 15 miliarde euro.

Companiile cu cea mai spectaculoasă evoluție în clasament au fost Tinmar (care a urcat 92 de poziții până pe locul 308), Lidl (a urcat 79 de poziții până pe locul 185) și Mega Image (a urcat 74 de locuri până pe locul 266). Profi Rom Food este compania cu cea mai mare rată de creștere anuală a veniturilor de 38,1% în rândul companiilor românești.

În topul 50 bancar pe regiune, România se califică cu doar 6 instituţii de credit: BCR (loc 17), BRD (22), Banca Transilvania (23), Unicredit România (37), Raiffeisen Bank România (39) şi CEC Bank (46).

Lars Wiechen, Partener Coordonator al departamentului de Consultanță Financiară, a spus: ”Creșterea a fost impulsionată de producție industrială și exporturi în anii 2013 – 2014 și de revenirea treptată a cererii interne, în 2014. 2015 a fost caracterizat de creșterea consumului și a investițiilor. Este de așteptat ca România să surclaseze alte țări din regiune în 2016, iar în anii următori se anticipează o creștere solidă”.

Pentru întocmirea raportului CE Top 500, Deloitte a realizat un sondaj în rândul liderilor celor mai mari companii din regiune, iar 17% dintre companiile românești prezente în clasament au răspuns că transformarea digitală reprezintă o prioritate și că integrarea ultimelor tehnologii în beneficiul consumatorilor este un deziderat.

“Crearea unei culturi digitale eficiente reprezintă un efort conștient. Companiile mature din punct de vedere digital lucrează la propria cultură în mod constant. Liderii acestor companii sunt de părere că firmele lor fac eforturi conștiente pentru a încuraja asumarea riscului, agilitatea și colaborarea”, a spus Cosmin Costea, Director de Strategie Deloitte Digital.

Primele cinci locuri în clasamentul CE Top 500 sunt identice cu cele de anul trecut. PKN Orlen (Polonia) își menține poziția de lider al regiunii în ciuda scăderii veniturilor cu 17,2%. MOL (Ungaria) este pe locul al doilea și în acest an, cu venituri cu 15,6% mai mici față de anul trecut. Škoda Auto (Cehia) este pe locul al treilea, cu o creștere de 6,3%. Locurile IV și V sunt ocupate de Jeronimo Martins Poland și Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) din Polonia.

Clasamentul CE Top 500 este realizat pe baza veniturilor din vânzări înregistrate în situațiile financiare individuale sau consolidate pentru anul fiscal 2015. A 10-a ediție a raportului include cele mai mari companii din 18 țări din Europa Centrală și de Est, plus Ucraina, pe baza veniturilor raportate pentru anul financiar anterior, cele mai mari bănci pe baza activelor totale și cele mai mari companii de asigurare după primelor brute subscrise. Clasamentul include 500 de companii de top, 50 de bănci și 50 de companii de asigurare.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0