- Principiul suficienței primelor este un criteriu vital pentru a evita perpetuarea falimentelor,
- Un compromis privind intervenția asupra tarifelor poate fi acceptabil pe termen scurt, dar numai corelat cu măsuri de corectare a dezechilibrelor,
- Allianz-Țiriac înțelege caracterul critic al situației și apreciază dialogul deschis cu autoritățile, dar își dorește ca acesta să fie transpus în reglementări care nu doar amână problemele, ci le rezolvă.
Referitor la hotărârea de Guvern care instituie o înghețare pe termen de 6 luni a tarifelor de primă la asigurările RCA, Allianz-Ţiriac, reprezentantul în România al celui mai valoros brand de asigurări din lume, atrage atenția asupra celui mai important principiu în asigurări – suficiența primelor de asigurare, în raport cu angajamentele de plată asumate prin polițele de asigurare.
Doar respectând acest principiu, asigurările funcționează, iar companiile își pot îndeplini angajamentele de plată în condițiile promise asiguraților la momentul încheierii poliței.
Primele de asigurare suficiente sunt:
- sursa principală de finanțare a despăgubirilor care se plătesc zi de zi
- sursa principală pentru constituirea rezervelor de daună, care garantează că orice plată viitoare către asigurați poate fi efectuată, în condițiile asumate
- baza pentru o capitalizare adecvată, care asigură funcționarea pe temen lung a companiilor de asigurări
Nu trebuie uitat faptul că prin polițele RCA se acoperă daune și riscuri cu sume mari, care pot depăși 7 milioane de euro, că un singur accident poate însemna atât pagube materiale, cât și vătămări corporale sau morale produse mai multor persoane și că, din păcate, acestea nu sunt cazuri ipotetice ci reale, cu o frecvență ridicată în România în comparație cu alte țări. Potrivit UNSAR, cel puțin 6 autovehicule din 100 înmatriculate în România produc anual accidente rutiere, soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale și decese, România fiind „campioană” în Europa la acest capitol. Ca atare, suficiența primelor este un criteriu vital, pentru ca victimele accidentelor de circulație să poate fi despăgubite rapid și integral.
Trecutul ne arată că, vânzarea la prime incorect dimensionate față de angajamentele asumate, în perioada de plafonare sau nu, a fost principala cauză a falimentelor la care am asistat în ultimii 8 ani.
Pericolul nu a trecut, iar lecția vitală pe care cu toții – piața, autoritățile, decidenții politici și clienții deopotrivă – trebuie să o reținem este aceea a adecvării primelor în raport cu angajamentele de plată.
Allianz-Țiriac înțelege situația dificilă din acest moment, generată de un faliment definitiv și unul în pronunțare în termen relativ scurt, și preocuparea autorităților pentru limitarea impactului asupra bugetelor persoanelor și companiilor și apreciem dialogul constant purtat cu autoritățile. Într-un cadru de dialog permanent și înțelegând situația excepțională, soluția adoptată astăzi este un compromis acceptabil pe termen scurt, care să dea timp pentru corectarea cauzelor reale ale dezechilibrelor și crearea cadrului legislativ adecvat, în beneficiul consumatorilor.
“În lipsa tratării cauzelor reale, nu a simptomelor, intervenția asupra tarifelor poate reduce aparent presiunea la nivelul asiguraților, dar riscă să pună piața sub presiune. E ca și cum, pe o oală în fierbere așezăm un capac, fără să reducem intensitatea focului, fără să scădem temperatura apei și fără să existe posibilitatea de debușeu. O nouă „explozie” poate fi evitată doar dacă intervenim asupra cauzelor. O soluție viabilă trebuie să asigure respectarea principiului suficienței primelor de asigurare în raport cu riscurile, universal valabil în lume, pentru că altfel se plantează semințele următoarelor falimente și se menține cercul vicios, cu efecte nocive asupra încrederii consumatorilor”, subliniază Virgil Șoncutean, CEO al Allianz-Țiriac.
Allianz-Țiriac se bazează pe continuarea dialogului susținut cu autoritățile și pe o atitudine responsabilă din partea acestora față de problemele reale din piața RCA. Suntem pregătiți să cooperăm cu autoritățile și instituțiile statului pentru găsirea de soluții viabile care să vizeze, în primul rând, diminuarea numărului de accidentelor rutiere și a severității, un control mai bun și predictibilitate asupra costurilor cu reparațiile sau vătămările corporale pe care acestea le generează, responsabilizarea șoferilor din România.
COMMENTS