*Anul 2020 a setat un nou standard în ceea ce privește viteza și modul în care lucrurile se întâmplă. Am fost fortați să trecem la un mediu de lucru 100% digital pentru ca echipa să fie protejată. Pentru ca acest mod de lucru sa fie sustenabil atât pentru noi, cât și pentru clienți am accelerat acțiunile de simplificare. Digitalizarea, așa cum o vedem noi la Allianz-Țiriac, nu este un scop în sine. Preocuparea zero este să simplificăm lucrurile înainte de a le automatiza, digitaliza, pentru că în final scopul este de a le oferi clienților o interacțiune mai bună cu noi* consideră Adriana Matache, Deputy CEO Allianz-Ţiriac.
Cum a fost 2020 pentru companie: ce v-a mulţumit şi ce v-a nemulţumit, privit prin prisma rezultatelor financiare?
Anul 2020 a fost fără doar și poate un an dificil, cu provocări pe care nu le-am mai întâlnit. În ansamblu, a fost însă un an bun, pentru că am reușit să ne menținem echipa sănătoasă și să asigurăm continuitatea businessului. Astfel, am rămas alături de clienți în condițiile și la standardele pe care le-am promis. Interacțiunea cu serviciile noastre s-a adaptat contextului și a fost susținută de instrumentele digitale.
Suntem mulțumiți de rezultatele noastre financiare, care au depășit previziunile conservatoare de la începutul pandemiei din perspectiva profitabilității operaționale. Din perspectiva vânzărilor, deși asigurările de viață au înregistrat o creștere foarte bună, într-un context în care piața în ansamblu a scăzut, nu au reușit să compenseze integral scăderea înregistrată pe linia asigurărilor generale, unde produsele de călătorie și cele auto au fost cele mai afectate de criza COVID-19. Astfel, am închis anul 2020 cu o scădere ușoară a vânzărilor totale, comparativ cu anul anterior.
Impactul crizei asupra companiei şi business-ului: ce schimbări au avut loc pe fluxul de proiectare-vânzare a poliţelor?
Anul 2020 a setat un nou standard în ceea ce privește viteza și modul în care lucrurile se întâmplă. Am fost fortați să trecem la un mediu de lucru 100% digital pentru ca echipa să fie protejată. Pentru ca acest mod de lucru sa fie sustenabil atât pentru noi, cât și pentru clienți am accelerat acțiunile de simplificare. De exemplu, am redus la jumătate numărul de întrebări adresate clienților pentru achiziționarea asigurărilor auto și pentru locuință și am făcut posibilă cotarea și achiziția simplificată pe website-ul nostru. Astfel, în câteva minute și cu un minimum de informații transmise, clienții pot încheia asigurarea. Soluția funcționează cu aceeași rapiditate și dacă se apelează la partenerii de distribuție ai Allianz-Țiriac care îi consiliează pe clienți pentru a alege varianta cea mai potrivită pentru nevoile lor.
Simplificarea este un proces care a început în Allianz-Țiriac de câtiva ani, cu structurarea produselor pe pachete de acoperiri, și pe care pandemia nu a făcut altceva decât să îl accelereze. Continuăm să investim în digitalizare cu un singur scop: pentru a fi aproape de clienții și partenerii noștri de distribuție cu solutii simple și intuitive, adecvate nevoilor lor.
Digitalizarea: un MUST ce nu poate fi ignorat de nimeni dacă vrea să facă faţă concurenţei: ce aţi întreprins pe această linie?
Dacă ne uităm în spatiul public am putea spune că vedem o „pandemie de digitalizare”. Nu există domeniu economic în care să nu se vorbească despre accelerarea adoptării tehnologiei. Digitalizarea, așa cum o vedem noi la Allianz-Țiriac, nu este un scop în sine. Preocuparea zero este să simplificăm lucrurile înainte de a le automatiza, digitaliza, pentru că în final scopul este de a le oferi clienților o interacțiune mai bună cu noi. Digitalizarea este un MUST, însă considerăm că procesele intuitive și simple sunt primul pas. Cu ajutorul simplificării și al digitalizării putem reuși să fie necesare doar 2-3 click-uri pentru orice operațiune, și astfel dăm o șansă în plus pieței asigurărilor prin a crește rata de adopție a soluțiilor de protecție și de a face asigurările o parte firească din viața noastră.
Care au fost liniile de businesss cu cele mai bune rezultate volumice şi care au fost cele cu cele mai bune rezultate în materie de randament?
Asigurările de viață au fost vedeta portofoliului Allianz-Țiriac în 2021. Vânzările de asigurări de viață au crescut cu 14% într-un an în care oamenii au fost mult mai atenți la fiecare cheltuială. Această dinamică ne bucură pentru că dovedește că oamenii realizează că cele mai bune investiții sunt cele în viața și sănătatea lor și a celor dragi. Am putea spune că receptivitatea în a proteja ceea ce contează mai mult a fost una dintre oportunitățile pe care pandemia le-a adus.
Creșterea pe care Allianz-Țiriac a înregistrat-o pe asigurări de viață în 2020, deși la nivel de piață a fost consemnată o scădere, arată că echipa a depus mult efort în a explica și a-i ajuta pe oameni să conștientizeze nevoia de protecție. Acest lucru este cu atât mai important cu cât vorbim de un deficit de protecție foarte mare în România. Studiile UNSAR arată că deficitul de protecție era de 123 miliarde de euro în 2019, iar cifrele oficiale ale ASF ne arată că doar 1 din 7 români are o asigurare de viață.
Sectorul auto se schimbă, iar modificările sunt importante având în vedere ponderea pe care o are în business-ul asiguratorilor: cum vedeţi aceste schimbări şi evoluţia business-ului pe acest segment, de la volume la profitabilitate?
Modificările legislative pregătite în zona RCA, precum decontarea directă obligatorie, modificarea legii RCA conform recomandărilor Comisiei Europene, introducerea tarifelor de referință pentru service-uri, au potențialul de a construi un cadru mai solid pentru clienți, distribuitori și asigurători deopotrivă. Este de așteptat ca percepția asupra serviciilor, dar și performanța pieței să se îmbunătățească, ca urmare a acestor inițiative legislative. RCA-ul este de ani buni o linie de business care generează pierderi asigurătorilor, lucru confirmat și de datele consolidate publicate de ASF pentru anul 2020.
Pentru Allianz-Țiriac, asigurările auto ocupă un rol important în portofoliul de asigurări. Rămânem o companie relevantă în piața RCA, cu o cotă de piață de 6,4%, și un jucător care investește constant în simplificarea procesului de achiziție a asigurarilor auto precum și al celui de soluționare a daunelor aferente.
Care sunt planurile pentru 2021: la se să ne aşteptăm, de la compania Dvs dar şi de la piaţa asigurărilor, în general?
Mizăm pe un 2021 mai bun, un an in care lucrurile se îndreaptă spre un nou normal. Prognozele și datele macro indică o creștere a economiei pe fondul speranței că datorită vaccinării criza sanitară se va simți mai puțin acut, si acest lucru ar trebui să se reflecte atât la nivel de business, cât și la nivelul populației.
În ceea ce privește activitatea noastră, vom miza pe simplificare, pe procese și produse intuitive și vom rămâne alături de clienți indiferent de surprizele pe care le poate aduce anul.
COMMENTS