Chiar dacă Grupul a înregistrat la finele primelor şase luni din 2023 o pierdere de 998.000 lei, faţă de un profit de 16 milioane lei în perioada similară din 2022, directorul general Alexandru Stânean crede că „perspectivele arată bine, în pofida unui început de an dificil. Nu urmărim dezvoltarea cu orice preț, vrem să creștem sustenabil. Avem produse care înglobează până la 100% material reciclat, iar întreg business-ul de reciclare s-a triplat în ultimii ani. În viitor vom crește și ponderea energiei regenerabile cu o nouă centrală fotovoltaică. Viitorul este al celor care se dezvoltă cu responsabilitate față de mediu și comunități, care au un sistem de guvernanță bine pus la punct, care au o viziune orientată spre creștere, care integrează principiile de dezvoltare durabilă în business. Pentru noi aceasta este calea de urmat”.
(INTERVIU PUBLICAT ÎN SUPLIMENTUL „PIAȚA DE CAPITAL” AL REVISTEI PIAȚA FINANCIARĂ, AUGUST 2023)
Pierderea raportată de companie pentru primul trimestru a fost surprinzătoare, într-un context în care evoluții negative/sub așteptări ale piețelor specifice au provocat contracții ale cifrei de afaceri și/sau profitabilității, față de perioada similară din 2022. Cum arată anul 2023 față de buget și care ar fi principalele elemente care ar putea devia compania de la obiectivele planificate pentru 2023 și 2024?
A fost un început de an mai dificil, dar deja resimțim o îmbunătățire a rezultatelor. Prima parte a anului a fost bugetată cu volume mici, iar evoluția din primele 2 trimestre a fost conform așteptărilor din această perspectivă. În trimestrul 2 am înregistrat profit de 1,6 milioane de lei, ceea ce a redus rezultatul negativ la final de semestru până la 990 mii de lei. Diviziile de Instalații, Reciclare și Granule au rezultate solide. Mare parte din pierderea consolidată a fost generată de Ambalaje flexibile și Ferestre și Uși. Încă sunt sub potențial, dar spre exemplu în luna iunie segmentul de Ambalaje a avut EBITDA la nivel de „break-even” și în lunile care vor urma vom vedea alte îmbunătățiri.
Operaționalizarea liniei de ambalaje s-a suprapus cu un climat extern foarte complicat, afectat de inflație și de instabilitate macroeconomică și geopolitică. Sunt frâne puternice pentru orice business, însă ne adaptăm și lucrăm pentru a diminua cât mai mult impactul. Așadar, pentru a compensa subperformanța diviziilor am avut o politică de eficientizare operațională, iar rezultatele încep să se vadă din evoluția T2/2023. Avem așteptări pentru o accelerare în partea a doua a anului în condițiile în care este ultimul an de derulare a Programului Operațional Infastructură Mare și ar trebui să avem o accelerare a lucrărilor publice. În primele 6 luni ale acestui an s-au atribuit licitații publice pentru un număr de 339 de lucrări cu o valoare de 6,2 miliarde de lei, din care 3,2 miliarde de lei din POIM. Pe lângă sumele din POIM, s-au alocat și 5 miliarde de lei din Anghel Saligny către primării care acum trebuie și ele să dea drumul la lucrări. Perspectivele arată bine, în pofida unui început de an dificil.
Nu lăsăm un context mai puțin prielnic să ne deraieze de la obiectivele majore, consolidăm business-urile existente, ne extindem prin investiții în noi capacități de producție, creștem exporturile și analizăm operațiuni M&A. Avem o strategie ambițioasă de dezvoltare, cu accent pe creșterea solidității, a rezilienței afacerilor, iar prin tot ce facem vrem să creăm valoare pentru acționari pe termen lung.
Cum afectează inflația ridicată profitabilitatea TeraPlast? Cum ar putea fi afectată cererea pentru produsele TeraPlast în condițiile unui nivel sensibil mai ridicat al inflației și dobânzilor în următorii ani, comparativ cu situația de până în 2021?
Noi am cunoscut chiar două fenomene total opuse în această perioadă; inflația și deflația. Inflația a corectat cererea, resimțim efectul, în special pe segmentul Ferestre și Uși, unde se observă o scădere a vânzărilor în special în zona de retail. Exporturile acestei divizii au cunoscut o contracție pe care încercăm să o compensăm parțial prin piața internă.
Am avut și reversul medaliei, cu scăderi abrupte ale cotațiilor la materiile prime, pe măsură ce piața a cunoscut un influx de mărfuri extra-comunitare la prețuri mici, dar nu numai. Efectul a fost că marjele operaționale ale diviziei Granule s-au redus considerabil, iar reciclarea a pierdut din competitivitate. În aceste condiții, strategia noastră a fost de a conserva cota de piață în așteptarea unor perioade mai bune. Acestea vor veni. Economia este ciclică până la urmă. Am traversat perioade dificile în trecut, avem o echipă de management cu experiență. Știm ce avem de făcut și până acum am reușit să gestionăm factorii externi. Desigur, nu există soluție magică, una care să aducă imunitate absolută. Încercăm să minimizăm impactul și avem lecțiile trecututului bine învățate.
Cum arată perspectivele liniilor de afaceri ale TeraPlast și care ar fi obiectivele orientative pentru grup în următorii trei-cinci ani?
În ultimii 5 ani am făcut investiții de aproape 400 milioane de lei și am devenit cel mai mare procesator de polimeri din centrul și sud-estul Europei. Dacă discutam de această perspectivă acum 5 ani când am început să conturăm strategia pentru acest obiectiv, țintele puteau să pară nerealiste, dar am ajuns aici. Am ieșit din business-uri mature când era momentul ca acestea să își continue dezvoltarea diferit față de restul portofoliului, iar aici mă refer la divizia Steel, unde exit-ul a fost făcut la momentul oportun, și ne-am concentrat pe ceea ce știm să facem cel mai bine: procesare de polimeri, cu un portofoliu mult mai diversificat. Am extins capacități de producție pentru a servi mai bine piața (țevi din PVC, PP, PE), am construit fabrici și divizii noi în grup (TeraBio, TeraDuct, NeoTer) și am investit în integrarea dezvoltării durabile în business-urile noastre, integrare care aduce beneficii directe în evoluția afacerilor.
Avem un Grup diversificat și acum urmează o etapă de consolidare în paralel cu dezvoltarea viitoare prin noi investiții și M&A. Obiectivele noastre vizează zone precum creșterea exporturilor, conservarea poziției de lider de piață acolo unde o avem și câștigarea de cotă de piață acolo unde încă nu suntem încă lideri. Scopul este să avem un portofoliu echilibrat, care generează valoare pentru parteneri, acționari și angajați.
Nu urmărim dezvoltarea cu orice preț, vrem să creștem sustenabil. Avem produse care înglobează până la 100% material reciclat, iar întreg business-ul de reciclare s-a triplat în ultimii ani. În viitor vom crește și ponderea energiei regenerabile cu o nouă centrală fotovoltaică. Viitorul este al celor care se dezvoltă cu responsabilitate față de mediu și comunități, care au un sistem de guvernanță bine pus la punct, care au o viziune orientată spre creștere, care integrează principiile de dezvoltare durabilă în business. Pentru noi aceasta este calea de urmat.
Cum ar putea arăta marjele și creșterea cifrei de afaceri pe termen mediu în condițiile provocărilor generate de un mediu economic cu inflație și dobânzi superioare și cu o presiune în creștere din partea cheltuielilor cu salariile?
Noi țintim să avem o creștere constantă de două cifre a principalilor indicatori. Acest lucru poate fi, firesc, influențat de diverși factori, cum a fost contextul din ultima perioadă, dar obiectivele de performanță rămân neschimbate. Vom crește în continuare organic, dar și prin achiziții. Suntem atenți la costuri, căutăm eficiență, optimizări, însă credem în simțul măsurii. Ca angajator suntem peste media națională ca nivel salarial și intenționăm să rămânem așa – este unul dintre principalele avantaje competitive ale oricărui angajator în aceste vremuri.
Ce investiții are în vedere TeraPlast în 2023 și următorii ani? În cât timp apreciați că și-ar atinge maturitatea noua arhitectură de afaceri a grupului TeraPlast?
Discuția din această perspectivă trebuie așezată pe mai multe straturi. Am derulat un plan ambițios de investiții în ultimii cinci ani și în acest moment ne concentrăm puternic pe creșterea eficienței pentru a le aduce la nivelul optim de funcționare. Nu se întâmplă peste noapte, imediat ce a fost apăsat butonul liniei de producție, ci este nevoie de timp.
Pe de altă parte avem programate investiții de 120 de milioane de lei în 2023 cu două proiecte majore. Vom avea o nouă fabrică, de folie stretch, la care vom începe testele în perioada următoare. Suntem avansați și în proiectul noii centrale fotovoltaice unde suntem în faza acordurilor fine înainte de semnarea contractului pentru finanțare prin PNRR. Obișnuim să ne anunțăm planurile de investiții atunci când acestea trec de perioadele preliminare, de analiză de oportunitate, când avem obiective clar definite. Ieșim în fața acționarilor cu lucruri concrete, nu cu perspective vagi. Promisiunile sunt ușor de făcut, dar importantă este respectarea angajamentelor: cea mai bună formă de respect pentru acționari sau parteneri de afaceri.
TeraPlast s-a dovedit una dintre autenticele companii de creștere de la BVB. Va rămâne TeraPlast o companie care țintește creșterea relativ rapidă a afacerilor sau să ne așteptăm ca în câțiva ani, TeraPlast să devină o companie plătitoare de dividende stabile?
E în esența noastră să livrăm creștere. Acum sunt la modă companiile value, dar noi am avut această strategie înainte să apară un trend. Facem ce știm mai bine și ceea ce ne definește –ne dezvoltăm. Nu există însă doar nuanțe de alb și negru; a fi o companie de creștere și a distribui dividende nu sunt două concepte care se exclud reciproc.
Am demonstrat de-a lungul timpului că putem livra creștere și dividende. Diferența este, poate, față de alte abordări, că noi punem pe primul loc stabilitatea business-urilor noastre și oportunitățile de dezvoltare. Avem o politică de dividende reziduală, nu foarte populară în zona noastră, care spune că prioritatea Consiliului de Administrație și a echipei de management va fi direcționarea profitului net întâi către cheltuielile de capital, iar, secundar, există opțiuni de acordare de dividende în funcție de poziția financiară și perspectivele companiei.
Dezvoltarea înseamnă pentru noi creșterea valorii afacerilor noastre, înseamnă performanță pe termen scurt, dar mai ales păstrarea acesteia pe termen lung. Nu vrem să furăm ochii cu unele câștiguri minuscule în fiecare an. Credem că un plan de dezvoltare bine structurat, pe perioade mari de timp va genera dividende care vor fi cu adevărat apreciate, vor aduce cu adevărat valoare acționarilor prin performanța business-urilor noastre. Investiția este în viitor.
Mihai Săndoiu
COMMENTS