Allianz-Ţiriac: Plafonarea tarifelor RCA nu este soluţia pentru piaţa din România!

Allianz-Ţiriac: Plafonarea tarifelor RCA nu este soluţia pentru piaţa din România!

Allianz-Ţiriac atrage atenţia asupra necesităţii imperative de a ieşi din perioada de plafonare, arătând, prin intermediul datelor oficiale, faptul că plafonarea tarifelor RCA NU a reprezentat soluţia care să rezolve problemele reale, de fond, care ţin, în primul rând, de lipsa responsabilizării şoferilor, de siguranţa în trafic, de lipsa unei capitalizări corecte a segmentului de asigurări RCA, de lipsa de educare a publicului din România.

Informaţiile publice demonstrează faptul ca Hotărârea de Guvern emisă la finele anului trecut, prin care s-a impus un tarif maximal al RCA-ului, a avut un impact pozitiv semnificativ asupra unei anumite categorii de clienţi, respectiv – transportatorii de marfă şi persoane şi un impact pozitiv relativ scăzut asupra posesorilor de autovehicule.

Conform statisticilor UNSAR, în 2016, valoarea daunelor plătite (+ rezerve de daune) pentru accidente petrecute în afara ţării a crescut, faţă de anul 2015, cu circa 130%, 76% din totalul despăgubirilor pentru accidentele produse în afara ţării fiind cauzate de către transportatori.

Doar în primul trimestru al acestui an, valoarea daunelor plătite pentru vătămari corporale a crescut cu circa 68% faţă de acelaşi interval de timp al anului trecut, la un număr constant de dosar de daune, ceea ce arată faptul că severitatea cu care se produc daunele auto este din ce în ce mai puternică.

Conform celui mai recent comunicat emis de catre ASF, dauna medie RCA plătită pentru vătămări corporale, în primul trimestru din 2017, a crescut cu 48%, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

În 2016, numărul total al nemulţumirilor legate de asigurarea RCA a scăzut cu circa 7%, rămânând însă asigurarea cu cele mai multe reclamaţii înregistrate în ultimii ani, o situaţie care trebuie sa ne preocupe pe noi toţi, asigurători şi autorităţi deopotrivă.

O problemă importantă rămâne, de asemenea, realitatea celor peste 1300 de petiţii care invocă activitatea unor companii de asigurări cărora le-au fost retrase autorizaţiile de funcţionare, respectiv Astra şi Carpatica, însumând circa 20% din numărul total al reclamaţiilor pe segmentul RCA şi Carte Verde. Aceste rezultate reprezintă încă un pretext pentru a ne reaminti situaţiile dramatice din trecut din care actorii din industria asigurărilor, dar şi clienţii trebuie să tragă nişte concluzii importate. Respectiv: care sunt consecinţele practicării unor tarife nesustenabile şi necorelate cu profilul de risc; care sunt consecinţele lipsei unei capitalizări corecte a rezervelor necesare achitării daunelor; de ce o piaţă liberă, concurenţială, cu tarife corecte este necesară!

“Dacă în spaţiul public sunt tolerate opinii de genul <dacă nu am avut evenimente timp de 10 ani unde sunt banii mei?> înseamnă că suntem într-o situaţie foarte delicată în ceea ce priveşte gradul de cunoaştere şi înţelegere a modului în care funcţionează poliţa obligatorie de răspundere civilă. Asigurările s-au inventat pentru a mutualiza consecinţele unui eveniment nedorit deoarece nici un participant în sistemul de asigurare nu şi-ar permite să acopere singur pagubele. Spre exemplu, un conducător auto poate produce o pagubă de până la 6 milioane de euro într-un singur accident. Câte poliţe de 7,800 lei pe an, cu daune zero pe fiecare poliţă sunt necesare pentru a acoperi o singură daună de acest fel?” Virgil Şoncutean, CEO Allianz-Ţiriac.

Datele publicate de autorităţi pun în lumina reflectoarelor adevăratele categorii beneficiare de pe urma perioadei de plafonare a tarifelor reglementate.

Clienţii Persoane juridice: Pentru autovehiculele destinate transportului de marfa, aparţinând persoanelor juridice, prima medie anualizată RCA s-a situat, la finele lunii decembrie 2016, la valoarea de 2,527 lei, faţă de 3,544 lei în luna octombrie, înainte de aplicarea HG, în scădere cu peste 40%.

Similar, pentru autovehiculele transport persoane, în decembrie 2016, prima medie era mai mică cu peste 70% (2,191 lei), faţă de luna octombrie a aceluiaşi an, (3,739 lei).

Clienţii Persoane fizice: În cazul posesorilor de autoturisme, prima medie anualizată în luna decembrie 2016 s-a situat la valoarea de 465 lei, faţă de 553 lei în luna octombrie 2016, diferenţele de prime fiind de sub 19%.

Partenerii de distribuţie, agenţi, brokeri, inspector de asigurări: Pe ansamblul întregii pieţe, numărul total al contractelor anuale de asigurare a rămas constant, în timp ce prima medie RCA anualizată a scăzut cu aproximativ 3%.

În acest context însă, urmare a plafonarii tarifelor, peste 20.000 de intermediari în asigurări au fost afectaţi drastic de scăderea comisioanelor de intermediare, ajungând să înregistreze venituri şi la jumătatea celor de anul trecut.

Companiile de asigurari: Asigurătorii expuşi la RCA au continuat să înregistreze pierderi pe această linie de business, aportul la capital (conform comunicărilor publice), doar în primele 3 luni ale anului 2017, a însumat 200 milioane RON, fiind necesar pentru a acoperi pierderile din trecut. Chiar dacă rata combinată a înregistrat, în primul trimestrul al anului curent, o valoare de 97%, dând impresia unui profit, acest fapt se datorează, în realitate, primelor subscrise în 2016, cu precădere, pe contractele anuale. Realitatea este că efectele perioadei de plafonare abia încep să se resimtă.

Dacă luam în calcul plăţile făcute prin FGA (Fondul de Garantare) şi BAAR (Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România), hemoragia este vizibilă pentru cine vrea să vadă.

Concluzia:

Singurii beneficiari ai Hotărârii de Guvern privind limitarea preţurilor RCA sunt clienţii cu riscuri mari care au avut această subvenţie temporară. Această situaţie ar trebui să înceteze.
Intr-o piaţă liberă, preţul este dat de dimensiunea riscului, iar riscul devine agravant, aşa cum statisticile o arată.

Salutăm concurenţa într-o piaţă liberă şi intrarea oricărei companii de asigurări solvabilă, integră, capabilă să gestioneze cu responsabilitate acest segment de asigurare atât de delicat şi cu impact asupra oamenilor din România şi nu numai.

Concurenţa reală nu poate decât să provoace companiile de asigurări în găsirea unor pârghii prin intermediul cărora să optimizeze costurile interne pentru a rămâne în zona de competitivitate şi a arăta responsabiliate faţă de beneficiarul final.

“Ieşirea din perioada celor 6 luni de plafonare este imperativă. Deşi 2016 ne-a apropiat de pierderi zero pe linia RCA, primul trimestru din 2017 relansează o nouă spirală de creştere a pierderilor pe această linie de business. Considerăm că o ieşire graduală din această perioadă este un semn de maturitate şi responsabilitate, însă lipsa unei soluţii pentru riscurile mari pe această linie de business menţin premisele unei noi escaladări” a punctat Virgil Şoncutean.

Invităm autorităţile la o atitudine responsabilă faţă de problemele reale din sistem şi ne bazăm pe cooperarea acestora în găsirea de soluţii viabile care să vizeze, în primul rând, siguranţa în trafic, infrastractura, responsabilizarea şoferilor şi scăderea numărului accidentelor cu vătămări corporale, dar şi creşterea gradului de educare a publicului din România.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0