„Cele două sesiuni” ale Chinei se referă la Congresul Național al Reprezentaților Poporului din Republica Populară Chineză și la Comitetul Național al Conferinței Consultative Politice a Poporului Chinez. Întrucât cele două întruniri au fost ținute simultan în China de mulți ani și sunt foarte importante pentru funcționarea țării, acestea sunt denumite „Cele două sesiuni”. Anul acesta avem prima întrunire a noului Congres Național al Reprezentanților Poporului și a noii Conferinței Naționale Consultative Politice a Poporului Chinez, adică prima ședință a celui de-al 14-lea Congres Național al Poporului și prima ședință a celui de-al 14-lea Comitet Național al Conferinței Consultative Politice a Poporului Chinez. Punctele cheie despre „cele două sesiuni” ar fi următoarele:
1 . Alegerea noului grup de conducere. Peste 2.900 de reprezentanți prezenți la prima sesiune a celui de-al 14-lea Congres Național al Poporului au votat prin vot secret și astfel Secretarul general al PCC Dl. Xi Jinping a fost ales să continue în funcția de Președinte al Republicii Populare Chineze și Președinte al Comisiei Militare Centrale a Republicii Populare Chineze. După întrunirea alegerilor și a numirilor decizionale, au fost aleși succesiv noi lideri ai autorităților statului și Comitetului Național al Conferinței Consultative Politice.
2 . Axarea pe modernizarea în stil chinezesc. În octombrie anul trecut, a avut loc cel de-al 20-lea Congres Național al Partidului Comunist Chinez, care a subliniat construcția cuprinzătoare a unei țări socialiste moderne, ambițiosul plan pentru promovarea marii întineriri a națiunii chineze din toate punctele de vedere, cu modernizarea în stil chinezesc, care clarifică aranjamentul strategic „în doi pași” pentru construirea cuprinzătoare a unei țări socialiste moderne puternice. Practic, realizarea generală a modernizării socialiste din 2020 până în 2035; din 2035 până la mijlocul acestui secol, transformarea Chinei într-o țară socialistă modernă prosperă, puternică, democratică, civilizată, armonioasă și frumoasă. Modernizarea în stil chinezesc are nu numai caracteristicile comune ale modernizării tuturor țărilor, dar și trăsăturile specifice chinezești bazate pe propriile realități naționale. Modernizarea în stil chinezesc reprezintă modernizarea unei populații uriașe, modernizarea prosperității comune pentru toți oamenii, modernizarea armonioasă ale civilizației materiale și civilizației spirituale, modernizarea coexistenței armonioase între om și natură și modernizarea dezvoltării pașnice.
Faptul că o țară cu o populație de peste 1,4 miliarde de oameni va intra într-o modernizare de ansamblu, reprezintă un eveniment fără precedent în istoria dezvoltării umane și va avea o mare importanță pentru întreaga lume. Modernizarea în stil chinezesc a rezolvat multe probleme în dezvoltarea societății umane, a distrus mitul „modernizare = occidentalizare” și a creat o nouă formă de civilizație umană. De asemenea, oferă o iluminare importantă tuturor țărilor din lume, în special numărului mare de țări în curs de dezvoltare. Sunt cel puțin cinci aspecte de inspirații: Primul aspect este independența. Dezvoltarea de succes a Chinei demonstrează pe deplin că toate țările au dreptul și capacitatea de a-și alege propriile căi și de a-și ține ferm destinul în propriile mâini. Al doilea aspect reprezintă supremația poporului. Modernizarea în stil chinezesc este o modernizare a prosperității comune pentru toți oamenii, aducând oamenilor nu doar bogăție materială, ci și spirituală. Al treilea aspect este dezvoltarea pașnică. Trebuie să respectăm pacea, dezvoltarea, cooperarea și rezultatele de tip câștig și să aderăm la coexistența armonioasă a omului și a naturii. Al patrulea aspect este deschiderea și toleranța. Respectăm faptul că toate țările trebuie să aibă dreptul să-și aleagă căile de dezvoltare proprii care se potrivesc propriilor condiții naționale, să facem schimburi și să învațăm unii de la alții, astfel încât țările să poată prospera împreună. Al cincilea aspect este unitatea și străduința. Experiența de succes a dezvoltării Chinei arată că nu există nici o speranță pentru o societate fragmentată și doar unitatea și munca asiduă pot construi o putere. Trebuie să ne continuăm eforturile pentru a duce planul până la bun sfârșit.
3 . Dezvoltarea de înaltă calitate este prioritatea principală. Dezvoltarea de înaltă calitate este sarcina principală pentru construirea unei țări socialiste moderne din toate punctele de vedere. Dezvoltarea economică și socială a Chinei a înregistrat mari realizări, iar agregatul său economic ocupă locul doi în lume, însă dezvoltarea sa este încă dezechilibrată și insuficientă. Orice indicator agregat, atunci când este repartizat la o bază de populație de peste 1,4 miliarde, are un nivel relativ limitat pe cap de locuitor. În prezent, dezvoltarea Chinei se referă mai mult la problema „dacă aceasta există sau nu”. În pasul următor, trebuie să acordăm mai multă atenție rezolvării problemei „dacă lucrurile sunt bine sau nu”, în special, în ceea ce ține de îmbunătățirea capacităților de inovare științifică și tehnologică, construirea unui sistem industrial modern, promovarea dezvoltării echilibrate a zonelor urbane și rurale, promovarea cuprinzătoare a revitalizării zonelor rurale și promovarea transformării ecologice a modului de dezvoltare etc.
În acest an, ținta de creștere economică a Chinei a fost stabilită la aproximativ 5%, aceasta fiind determinată după o analiză cuprinzătoare a diverșilor factori. Producția economică totală a Chinei a depășit 120 de trilioane de yuani (CNY), ceea ce reprezintă o bază foarte mare. În plus, există numeroase noi provocări, astfel sunt necesare eforturi mai mari pentru a atinge acest obiectiv. Dintr-o perspectivă macro, China va insista asupra stabilității și va face progrese, menținând stabilitatea, astfel încât să promoveze îmbunătățirea generală a funcționării economice. În ceea ce ține de stabilitate, cheia este de a stabiliza creșterea, angajarea forțelor de muncă și prețurile; în ceea ce ține de progres, cheia este de a face progrese în dezvoltarea de înaltă calitate. Mai exact, este important să facem mai bine patru lucruri: Primul este o combinație de politici macro, al doilea este lărgirea cererii de piață, al treilea este promovarea reformei și inovației, iar al patrulea este prevenirea și dezamorsarea riscurilor. Judecând după situația din ultimele două luni, economia Chinei a arătat o tendință de stabilizare și redresare, iar multe organizații internaționale și-au îmbunătățit așteptările pentru creșterea economică a Chinei în acest an. China are deplină încredere în perspectivele sale economice, care pot fi rezumate ca „trecând vânt și valuri mari, viitorul pare promițător”.
4 . Continuarea aprofundării reformei și deschiderii. Reforma și deschiderea este un atuu pentru a determina destinul Chinei contemporane. În procesul istoric de promovare a modernizării în stil chinezesc și de realizare a celui de-al doilea obiectiv centenar, este încă necesar să „valorificăm de reforme și să mergem pe calea deschiderii”. China va urmări cerințele pentru construirea unui sistem economic de piață socialist la nivel înalt și pentru stimularea unei deschideri la nivel înalt către exterior, aprofundând reformele în domenii cheie, avansând dezvoltarea unui sistem modern de infrastructură și a unui sistem de piață la standarde înalte într-o manieră coordonată, extindând în mod constant deschiderea instituțională.
Anul acesta marchează 45 de ani de la aplicarea politicii de reformă și deschidere de către China. Implementarea reformei și deschiderii de către China a schimbat foarte mult îmfățișarea Chinei, și în același timp a promovat și prosperitatea și dezvoltarea lumii. Construirea în comun a Inițiativei „Belt and Road” este un exemplu viu al dezvoltării Chinei în beneficiul lumii. Din 2013 până în 2022, volumul comerțului cu mărfuri între China și țările de-a lungul rutei „Belt and Road” s-a extins de la 1,04 trilioane USD la 2,07 trilioane USD, cu o rată medie anuală de creștere de 8%. Investiția cumulativă a întreprinderilor chineze în zonele de cooperare economică și comercială din țările de-a lungul rutei a ajuns la 57,13 miliarde USD, creând 421.000 de locuri de muncă locale. China își va deschide ușa mai larg către lumea exterioară, cu un mediu mai bun și servicii mai bune. De la începutul acestui an, au existat multe semne ale eforturilor Chinei de deschidere spre lumea exterioară la un nivel înalt. De exemplu, multe autoritățile locale au trimis delegații de afaceri peste hotare pentru a căuta oportunități de afaceri și a extinde piața. „Matricea expozițională” națională, cum ar fi Consumer Expo, China International Import Expo, Canton Fair și Service Trade Fair, transmit un semnal clar al deschiderii Chinei către lume, promovând deschiderea, integrarea și beneficiul reciproc al piețelor din diferite țări. China va găzdui, de asemenea, cel de-al treilea Forum Internațional de Cooperare la nivel înalt „Belt and Road”, folosind cea de-a zecea aniversare a inițiativei „Belt and Road” drept o oportunitate pentru a rezuma realizările, a elabora un plan și a promova dezvoltarea de înaltă calitate a construcției comune a „Belt and Road”.
5. Promovarea diplomației cu caracteristici chineze în țările majore. China urmărește cu fermitate o politică externă independentă de pace, urmărește cu fermitate o strategie de deschidere reciproc avantajoasă și câștigătoare pentru toate părțile și reprezintă întotdeauna un constructor al păcii mondiale, un contribuitor la dezvoltarea globală și un apărător al ordinii internaționale. În noul an, diplomația Chinei se va concentra pe șase sarcini majore. În primul rând, vom urma îndrumările diplomației șefilor de stat, în special, vom face tot posibilul pentru a găzdui cu succes primul Summit „China și Țările din Asia Centrală” și al treilea Forum Internațional de Cooperare „Belt and Road”, care vor continua să demonstreze stilul unic al diplomației Chinei. În al doilea rând, vom adera la misiunea de a proteja interesele fundamentale și să ne opunem cu hotărâre tuturor formelor de hegemonism și politicilor de forță, să ne opunem cu hotărâre mentalității Războiului Rece, confruntării în tabără, izolării și suprimării și să apărăm cu hotărâre suveranitatea națională, securitatea și interesele de dezvoltare. În al treilea rând vom insista să ne bazăm pe parteneriate, să promovăm coordonarea și interacțiunea pozitivă dintre țările majore, să dezvoltăm cooperarea prietenoasă cu alte țări și să promovăm stabilirea unui nou tip de relații internaționale. În al patrulea rând vom adera la dezvoltarea de tip deschis, care să combine cu dezvoltarea internă de înaltă calitate și cu deschiderea la nivel înalt și să ne opunem „decuplării și ruperii lanțurilor”, sancțiunilor unilaterale, menținând o economie mondială deschisă și incluzivă care oferă noi oportunități lumii prin noua dezvoltare a Chinei. În al cincilea rând, vom adera la calea multilateralismului, să promovăm construirea unei comunități umane cu un viitor împărtășit, să promovăm democratizarea relațiilor internaționale și dezvoltarea guvernării globale într-o direcție mai justă și mai rezonabilă, contribuind cu mai multă înțelepciune chineză și soluții chineze mai bune pentru a rezolva provocările comune cu care se confruntă omenirea. În al șaselea rând, vom adera la conceptul de diplomație pentru popor, să ținem mereu cont de siguranța și securitatea compatrioților chinezi de peste hotare, să ne asumăm responsabilitatea diplomației pentru oameni și să consolidăm serviciul și protecția cetățenilor și instituțiilor chineze de peste hotare, făcând schimburile dintre China și alte țări mai sigure și mai convenabile.
La sfârșitul lunii februarie a acestui an, China a lansat succesiv două documente importante: „Documentul Conceptual al Inițiativei de Securitate Globală” și „Poziţia Chinei cu privire la soluţionarea politică a crizei ucrainene” care au devenit centrul atenției comunității internaționale în abordarea provocărilor de securitate internațională și îmbunătățirea guvernanței securității globale pentru a explora soluții care abordează atât motivele cât și cauzele fundamentale ale problemei.
Despre Inițiativa de Securitate Globală. În prezent, lumea, vremurile și istoria trec prin schimbări fără precedent, lumea a intrat într-o nouă perioadă de tulburări și transformare, iar pacea și securitatea se confruntă cu noi provocări severe. Președintele Xi Jinping a propus în mod solemn o Inițiativă de Securitate Globală în aprilie 2022, susținând un concept de securitate comun, cuprinzător, cooperant și durabil, o nouă cale de securitate care să includă mai mult dialog decât confruntare, mai mult parteneriat decât alianță și mai mult câștig decât jocuri cu sumă zero. De când a fost înaintată inițiativa, aceasta a primit o atenție pe scară largă și un răspuns pozitiv din partea comunității internaționale. Peste 80 de țări și organizații regionale și-au exprimat aprecierea și sprijinul pentru inițiativă, iar unele țări speră să afle mai multe despre conținutul inițiativei. Ca răspuns la așteptările tuturor părților, China a formulat „Documentul Conceptual al Inițiativei de Securitate Globală” în luna februarie a acestui an, unde prezintă ideea inițiativei, explică conceptele și principiile de bază ale inițiativei, clarifică direcțiile cheie de cooperare și propune mecanisme relevante ale platformei de cooperare. Printre acestea, cele 20 de domenii cheie de cooperare acoperă o multiple de aspecte precum acordarea deplină a rolului Națiunilor Unite, menținerea stabilității strategice globale, promovarea soluțiilor politice pentru problemele cheie, răspunsul la provocările de securitate netradiționale și îmbunătățirea guvernanței securității globale. Părților participante pot discuta și desfășura în mod activ cooperarea în domenii specifice pe una sau mai multe direcții cheie la nivel bilateral sau multilateral, pe baza propriilor necesități și a necesităților comune ale comunității internaționale, continuând să genereze și mai multe beneficii reciproce. La nivel bilateral, salutăm toate părțile, inclusiv România, să participe activ la Inițiativă, să consolideze schimbul de idei cu China, să aprofundeze comunicarea politică, să propună idei de cooperare și să promoveze implementarea într-o manieră pragmatică. China va organiza, de asemenea, evenimente la nivel înalt despre Inițiativa de Securitate Globală la un moment potrivit pentru a discuta planurile de securitate cu toate părțile.
Despre criza din Ucraina. China nu este parte a crizei din Ucraina, însă aceasta nu rămâne nepăsătoare. Președintele chinez Xi Jinping a prezentat „patru trebuie”, „patru împreună” și „trei puncte de gândire”, care reprezintă principiile fundamentale ale Chinei în gestionarea problemei ucrainene. Cu ocazia împlinirii unui an de la escaladarea crizei ucrainene, China a formulat și a lansat „Poziţia Chinei cu privire la soluţionarea politică a crizei ucrainene”, care a explicat în mod cuprinzător și sistematic poziția și propunerile de bază ale Chinei. Documentul abordează respectarea suveranității tuturor țărilor, abandonarea mentalității Războiului Rece, încetarea focului și conflictelor militare, lansarea discuțiilor de pace, rezolvarea crizelor umanitare, protejarea civililor și a prizonierilor, menținerea securității centralelor nucleare, reducerea riscurilor strategice, asigurarea exporturilor de alimente, oprirea sancțiunilor unilaterale, asigurarea stabilității lanțurilor industriale și de aprovizionare, promovarea reconstrucției postbelice și alte 12 aspecte. Aceasta este o acțiune concretă a Chinei pentru a implementa Inițiativa de Securitate Globală și o manifestare a responsabilității sale ca țară majoră.
Problema ucraineană are propria sa latitudine și longitudine istorică complexă. China a susținut întotdeauna o poziție obiectivă și imparțială cu privire la problema ucraineană, promovând în mod activ discuțiile de pace. China va decide propria poziție în funcție de meritele problemei în sine, va sta întotdeauna ferm de partea păcii, de partea dialogului și de partea corectitudinii istorice. China este dispusă să continue să își aducă propria contribuție la soluționarea politică a crizei ucrainene împreună cu comunitatea internațională, inclusiv România, pe baza „Poziţiei Chinei cu privire la soluţionarea politică a crizei ucrainene”.
Note:
*Cele patru trebuie: Suveranitatea și integritatea teritorială a tuturor statelor trebuie respectate, obiectivele și principiile Cartei ONU trebuie respectate, preocupările de securitate adecvate ale tuturor statelor trebuie ținute în cont, orice străduință favoralibă unei soluționării pașnice a crizei trebuie sprijinite.
*Cele patru comune: Comunitatea internațională trebuie să sprijine împreună toate eforturile pentru soluționarea crizei ucrainene în mod pașnic, trebuie să se opune împreună folosirii armelor nucleare sau amenințării de a folosi armele nucleare, trebuie să depună eforturi comune împreună pentru asigurarea stabilității lanțurilor de aprovizionare și de industrii, trebuie să ajute împreună pe oamenii aflați în zonele de criză.
*Cele trei gânduri: Opunerea gândirii de Războiul Reze și conflicte între tabere; Opunerea standardelor duble care subliniază suveranitatea și integritatea teritorială a unui stat dar provoacă în același timp suveranitatea și integritatea teritorială ale unui alt stat; Opunerea atingerii drepturilor legitime de dezvoltare ale altor state prin sancțiuni.
COMMENTS