Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) și InfoCons – Organizație Europeană pentru Protecția Consumatorilor au semnat astăzi un protocol de colaborare în vederea derulării de proiecte și de programe educaționale, precum și de acțiuni cu scopuri educative. Cele două instituții marchează, prin încheierea acestei colaborări, Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului, sărbătorită în fiecare an la 15 martie.
Rolul încheierii acestui parteneriat este acela de a crește nivelul de educație financiară din România, de conștientizare și de informare a populației despre drepturile, obligațiile și riscurile asociate produselor și serviciilor financiare nebancare, dar și de îmbunătățire a gradului de incluziune financiară.
„Semnarea acestui protocol reprezintă un pas important în direcția educației financiare a consumatorilor, oferindu-le instrumentele necesare pentru a înțelege mai bine mecanismele pieței financiare nebancare și caracteristicile produselor specifice pieței de capital, pensiilor private și asigurărilor. Prin această colaborare, ne propunem să contribuim la creșterea gradului de educație financiară în rândul populației, astfel încât aceasta să fie în măsură să ia decizii financiare informate și sigure“, a declarat Gabriel-Ioan Avramescu, Prim-vicepreședintele ASF.
Conform prevederilor protocolului, specialiștii din ASF și InfoCons se vor implica în desfășurarea de acțiuni de identificare a celor mai bune practici și soluții pentru protecția consumatorilor de servicii financiare nebancare.
„Este foarte important ca fiecare consumator să fie protejat, să fie corect informat și să știe să aleagă produsele și serviciile financiare care i se potrivesc, având în vedere atât beneficiile, cât și costurile și riscurile asociate acestora. Prin parteneriatul cu ASF, ne dorim să contribuim la creșterea transparenței și la protejarea consumatorilor, promovând un mediu financiar mai sigur și mai echitabil pentru toți“, a declarat Sorin Mierlea, Președintele InfoCons.
Principalele acțiuni comune ale celor două instituții vor viza:
promovarea și derularea de programe, proiecte și campanii comune cu scopuri educative, în vederea creșterii nivelului de educație financiară în rândul consumatorilor;
organizarea de evenimente educaționale în parteneriat (seminarii, simpozioane, conferințe, mese rotunde etc.);
elaborarea de materiale cu caracter informativ necesare susținerii activităților comune de educație financiară.
De asemenea, acțiunile comune derulate de cele două instituții vor viza promovarea soluționării alternative a litigiilor între consumatori și furnizorii de produse și servicii financiare nebancare, prin intermediul SAL-Fin.
SAL-Fin, structură creată în cadrul Autorității de Supraveghere Financiară, la care consumatorii pot apela gratuit, este singura entitate de soluționare alternativă a litigiilor (SAL) din România care îndeplinește condițiile prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 38/2015 și Directiva 2013/11/UE privind SAL.
Un alt instrument care vine în sprijinul consumatorilor este Aplicația Europeană InfoCons, în cadrul căreia poate fi accesat gratuit un dicționar de terminologie în domeniul financiar nebancar.
COMMENTS