- BCG a sprijinit o serie de companii chineze în elaborarea planurilor de recuperare după coronavirus
- Lecțiile învățate pot fi aplicate la scară largă, inclusiv în România
Criza COVID 19 continuă; ceea ce a apărut ca o criză a sănătății s-a transformat într-o criză financiară și se poate transforma în curând într-o criză fiscală, luând în considerare toate măsurile de sprijin discutate la nivel global.
China a reușit să depășească criza de sănătate provocată de COVID-19 în aproximativ o lună, iar sectorul economic se redresează destul de rapid, existând estimări ale unei creșteri pozitive a PIB-ul în trimestrul II (vedeți graficul de mai jos), cât și pentru anul 2020 – spre deosebire de majoritatea celorlalte regiuni. De aceea este important să vedem ce lecții pot fi învățate de aici.
Sprijinul economic este foarte important pe timpul crizei, dar, cu toate acestea, companiile nu ar trebui să se bazeze pe deplin pe acesta, ci trebuie să găsească proactiv noi oportunități de afaceri. În această perioadă observăm că aceste exemple sunt aplicate și de alte țări, într-o formă similară.
Rezultatele economice finale pentru anul 2020 vor depinde de măsurile puse în aplicare de guverne, care pot juca un rol substanțial în atenuarea crizei, prin asigurarea pachetului de stimulare adecvat pentru economie. Însă, companiile nu ar trebui să se bazeze doar pe sprijinul guvernului: experiența ne arată că acele companiile care continuă să fie inovatoare și să se adapteze proactiv la noile realități, reușesc să prospere în perioadele de criză.
Boston Consulting Group (BCG) a sprijinit o serie de companii chineze în elaborarea planurilor de recuperare după coronavirus, iar multe dintre lecțiile învățate pot fi aplicate la scară largă, inclusiv în România.
Ca răspuns la noile cerințe ale clienților, unele companii chineze au acționat rapid și inovativ, deoarece au găsit soluții și noi oportunități, cum ar fi:
Migrarea către servicii online:
- Kuaishou, un furnizor de platforme video sociale, evaluat la 28 de miliarde de dolari, a profitat de închiderea universităților și școlilor, și a început să ofere servicii de educație în mediul online. Împreună cu alte câteva platforme video și în colaborare cu Ministerul Educației, a deschis o sală de clasă online, la nivel național, utilizând tehnologia cloud.
Deschiderea/creșterea canalelor de vânzare digitale:
- Lin Qingxuan, o companie de produse cosmetice a fost obligată să închidă 40% din magazinele sale, inclusiv pe toate cele din Wuhan. Ca răspuns, compania și-a redistribuit consilierii în materie de frumusețe din aceste magazine pentru a deveni influenceri în mediul online, folosind instrumente digitale precum WeChat, un site de rețele de socializare chinez, pentru a atrage clienții și pentru a porni vânzările online. Drept urmare, vânzările companiei din Wuhan s-au triplat.
Realocarea forței de muncă către alte activități/companii:
- Ca răspuns la scăderea dramatică a veniturilor, peste 40 de restaurante, hoteluri și cinematografe au decis să-și optimizeze personalul, externalizând o mare parte din forța de muncă către noul lanț de supermarket-uri deținut de Alibaba, Hema, care avea nevoie urgentă de oameni pentru implicarea în serviciile de livrare, din cauza creșterii bruște a cumparaturilor online.
- Comercianții online-to-offline (O2O), inclusiv Ele, Meituan și JD’s 7Fresh, au urmat aceeași cale și au împrumutat forța de muncă de la restaurante.
Concluzii și recomandările BCG
„Este posibil ca unele dintre noile obiceiuri de consum create acum să devină permanente după criză, astfel multe sectoare se vor trezi într-o lume nouă, pe măsură ce criza se va termina. Este prea devreme pentru a spune care vor fi acestea, dar educația online, transformarea domeniului asistenței medicale și creșterea canalelor digitale B2B vor fi probabil printre acestea,” spune Bogdan Belciu, Partener, Boston Consulting Group, Romania.
Crizele sunt extrem de rapide, necesitând decizii rapide și o adaptare continuă. Acțiunile trebui conduse de directori executivi și CEO, fără a încetini implementarea acestora în timpul proceselor de coordonare internă.
La doar șapte săptămâni de la izbucnire, China pare să se afle în primele etape ale vindecării. Asta înseamnă că poate trebuie să fim pregătiți pentru o recuperare mai rapidă decât s-a prevăzut inițial. Indicele de congestie din traficul Chinei se ridică în prezent la 73% din nivelul anului 2019, ceea ce indică faptul că oamenii și mărfurile circulă. Consumul de cărbune se situează la 75% din nivelul anului 2019, în timp ce în momentul crizei era la 43%, ceea ce indică faptul că anumite procese de producție au fost reluate. Încrederea pare să se întoarcă, așa cum o demonstrează numărul în creștere al ofertelor imobiliare.
Deși profunzimea și durata impactului asupra economiei în alte țări este imposibil de prognozat, experiența Chinei indică un scenariu pentru care companiile ar trebui să se pregătească.
COMMENTS