Activitatea de creditare pe piața bancară din România continuă să fie susținută de creditele acordate persoanelor fizice (care au crescut cu 4,8%* față de sfârșitul lunii martie 2016) în timp ce creditarea companiilor rămâne constantă în dinamică anuală. Depozitele au crescut cu 10,1%* față de sfârșitul lunii martie 2016, fiind susținute atât de economiile persoanelor fizice, cât și de cele ale companiilor.
Activitatea comercială a înregistrat o performanță solidă în primul trimestru al anului 2017, cu numărul clienților activi persoane fizice ajungând până la 2,15 milioane, cu 68 000 mai mare în comparație cu sfârșitul lunii martie 2016. Gradul de echipare a clienților (numărul de produse bancare pe client activ) a crescut de la 4,01 la sfârșitul lunii martie 2016 la 4,09 la sfârșitul lunii martie 2017, determinat de numărul mai mare de contracte de bancă la distanță. Stocul de contracte internet și mobile banking a atins 1,20 milioane contracte la sfârșitul lunii martie 2017, +28,9% în comparație cu sfârșitul lunii martie 2016. Interesul pentru aplicația de mobile banking a crescut substanțial, așa cum arată creșterea puternică a numărului de abonamente MyBRD mobile (numărul de contracte, în creștere cu 61,8% față de sfârșitul lunii martie 2016).
Ca parte a îmbunătățirii ofertei digitale, BRD a realizat o transformare completă a site-ului său instituţional, îmbunătățind experiența clienților, atât pentru dispozitivele mobile, cât și pentru navigatoarele web clasice, integrând o opțiune de chat în timp real și servicii noi pentru localizarea celor mai apropiate sucursale sau ATM-uri direct de pe website.
Pe platforma pentru mobil utilizatorii beneficiază acum de o flexibilitate crescută și de acces în timp real la portofoliul de fonduri de investiții, în timp ce clienții MyBRD Net își pot realiza operațiunile de subscriere în fonduri de investiții (inclusiv înregistrarea inițială), complet online.
În plus, BRD a continuat îmbunătățirea experienței omni-channel pentru clienții săi, prin modernizarea flotei de echipamente ROBO cu mașini care oferă noi funcționalități, în timp ce lista furnizorilor de utilități pentru plata facturilor a fost extinsă.
Soldul creditelor nete ale Grupului BRD a atins 28,7 miliarde RON, cu 3,5%* mai mare în comparație cu sfârșitul lunii martie 2016, grație performanței susținute atât pe segmentul persoanelor fizice, cât și pe segmentul marilor clienți corporativi.
Soldul creditelor nete acordate marilor clienți corporativi a fost mai mare cu 4,9%* față de martie 2016, ca urmare a creșterii solide a finanțărilor pe termen mediu și lung. Portofoliul de leasing are, de asemenea, o tendință pozitivă, înregistrând o creștere de două cifre față de aceași perioadă a anului precedent.
Portofoliul de credite acordate persoanelor fizice a crescut cu 5,8%* față de martie 2016, determinat de o dinamică favorabilă a creditelor de consum negarantate și a creditelor pentru locuințe. Producția creditelor acordate persoanelor fizice a înregistrat o creștere sănătoasă, atingând 1,3 miliarde lei în trimestrul I 2017, în creștere cu 17% în comparație cu perioada similară a anului trecut, grație originării sănătoase pe segmentul creditelor de consum, care a fost în creștere cu 26,3% față de producția trimestrului I 2016, atingând 987 milioane RON.
Volumul depozitelor clienților a crescut pe ambele segmente, atât retail, cât și non retail, atingând 41,4 miliarde RON, în creștere cu 6,7% față de sfârșitul lunii martie 2016. În contextul unui mediu dominat de rate scăzute de dobândă, depunerile în conturi curente au crescut, în comparație cu perioada similară a anului trecut. Creșterea depozitelor pe segmentul retail a atins 9,5%* față de sfârșitul lunii martie 2016 (din care conturile curente au crescut cu 30%) în timp ce creșterea depozitelor pe segmentul non retail a fost de 2,3%* față de sfârșitul lunii martie 2016 (din care conturile curente au crescut cu 5,1%).
Indicatorul credite nete/depozite a fost de 69,2% la sfârșitul lunii martie 2017.
Venitul net bancar al Grupului BRD a atins 650 milioane RON în primul trimestru al anului 2017, înregistrând o creștere ușoară față de trimestrul I 2016 (+0,4%), pe fondul creșterii veniturilor nete din dobânzi (+5,1% grație efectelor pozitive de volum și schimbărilor favorabile de structură) ce au depășit scăderea pe alte categorii de venituri. Scăderea, ca efect al modificărilor reglementare, a comisioanelor percepute la plățile cu cardul, împreună cu creșterea presiunii pieței asupra prețurilor produselor bancare de tranzacționare au condus la scăderea veniturilor nete din comisioane cu 7,3% față de anul precedent.
Cheltuielile operaționale au scăzut cu 5,1% față de trimestrul I 2016, determinate de contribuții la Fondul de Garantare a Depozitelor și Fondul de Rezoluție mai mici în comparație cu contribuția înregistrată în perioada similară a anului trecut. Ținând cont de ajustarea contribuției înregistrată în trimestrul II 2016 (suma recunoscută în primul trimestru a fost ajustată în jos în trimestrul al doilea) cheltuielile operaționale au fost stabile în dinamică anuală. Indicatorul cost /venit s-a imbunătățit cu 3,4 puncte procentuale, la 59,1% în trimestrul I 2017 în comparație cu 62,5% în trimestrul I 2016 (stabil ținând cont de întreaga contribuție la Fondul de Garantare a Depozitelor și la Fondul de Rezoluție).
“Grupul BRD a înregistrat o performanță puternică în primul trimestru al anului 2017, cu un profit net solid, cu o activitate comercială bună pe segmentele retail și mari clienți corporativi, o disciplină strictă a costurilor și îmbunătățirea continuă a profilului de risc. Privind înainte, vom continua să ne concentrăm atenția și investițiile către modelul nostru orientat către client, precum și asupra ofertei digitale și ne reafirmăm angajamentul în finanțarea economiei românești și crearea sustenabilă de valoare pentru acționarii noștri”, a declarat Francois Bloch, director general al BRD.
Grupul BRD a înregistrat îmbunătățirea continuă a calității activelor: rata creditelor neperformante a scăzut la 10,3% la sfârșitul lunii martie 2017 (față de 13,7% la sfârșitul lunii martie 2016, conform metodologiei EBA), în principal datorită operațiunilor de ștergere de creanțe depreciate și vânzărilor de credite neperformante. În paralel, rata de acoperire a creditelor neperformante a crescut la 77,4% la sfârșitul lunii martie 2017 (74,8% la sfârșitul lunii martie 2016). Recuperările din expuneri neperformante pe segmentul non retail, împreună cu recunoașterea unor sume materiale de despăgubiri din asigurări au condus la obținerea unui cost net al riscului pozitiv de 124 milioane RON (față de o cheltuială cu provizioanele de 152 milioane RON în trimestrul I 2016) și a unui profit net de 330 milioane RON în trimestrul I 2017.
Poziția de capital rămâne solidă la 31 martie 2017, cu rata de adecvare a capitalului atingând 19,9% (conform Basel 3, luând în calcul filtrele prudențiale) față de 19,5% la 31 martie 2016.
(*) Variaţii la curs valutar constant
COMMENTS