De la Comunism la Capitalism – un roller coaster al educației financiare
Intrarea României în OCDE readuce în discuție relevanța educației financiare pentru toți membrii societății românești, însă pentru nicio altă categorie acest tip de educație nu este mai relevant decât este pentru marele și, mai ales, micul antreprenor. OCDE nu vrea doar niște dosare frumoase, ci o schimbare adevărată în modul în care românii înțeleg banii și afacerile.
Imaginează-ți România anilor ’90: o țară care tocmai ieșise din comunism, cu antreprenori care habar nu aveau cum funcționează o afacere într-o economie liberă. Eram cam ca niște exploratori care primiseră o hartă nouă, dar nu știau să o citească. Primii ani au fost ca un carusel financiar: mult entuziasm, puțină înțelegere și mulți nervi! Am trecut prin episodul Caritas, apoi FNI-ul lui Vântu, apoi bursa de la Sibiu cu produse financiare prea sofisticate, boom-ul imobiliar de la începutul mileniului, criza financiară din 2008 și tot așa.
Puțin câte puțin, lucrurile s-au schimbat. Universitățile au început să predea management financiar, băncile au oferit cursuri, mulți români au ajuns să lucreze în piața financiară de la Londra, iar antreprenorii au început să înțeleagă că cifrele nu sunt doar niște numere pe hârtie, ci povești ale afacerilor lor.
Investitorii bat la ușă – cum te pregătești să îi poftești înăuntru
Marele Gh. Dinică spunea că “mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primește de pomană“. Deși aici nu vorbim de niciun fel de pomană, poveștile rămân la fel de relevante. Tu cum te pregătești să îți spui povestea? Evident că situațiile financiare nu trebuie privite ca niște teme plictisitoare, ci ca pe un instrument magic care dezvăluie viitorul companiei tale. Dar ele trebuie îmbrăcate într-o viziune despre unde vrei să duci afacerea și cum ai de gând să ajungi acolo. Orice investitor va veni sigur cu o lupă care îi arată destul de precis punctele tari și punctele slabe ale afacerii.
Azi, fondurile de investiții, multe dintre ele cu lideri români și sediul la București, nu mai sunt niște creaturi misterioase. Sunt deseori potențiali parteneri care vor să vadă povestea din spatele cifrelor companiei tale și care vor să ți se alăture dacă le place ceea ce văd. Așadar, ce le place lor, pe scurt?
- O echipă care strălucește de profesionalism
- O afacere care crește constant
- Planuri clare și realizabile
- Transparență totală, ca și cum le-ai arăta toți scheleții din dulapurile companiei tale
Fuziuni și Achiziții: Să vorbim deschis!
Visezi la o tranzacție care să-ți ducă afacerea la alt nivel? Pregătește-te ca pentru un interviu important! Investitorii sunt interesați să vadă:
- Un istoric financiar curat măcar pe ultimii câțiva ani – fără tranzacții personale sau de familie înregistrate pe firmă
- Contracte solide și o înțelegere cît se poate de bună a clienților și a factorilor care îi influențează
- Potențial real de creștere pe mai mulți ani, dar nu vise și speranțe ci un plan clar despre cum poți ajunge acolo, inclusiv ce investiții sunt necesare pentru planul respectiv
- O înțelegere clară de către tine a cifrelor – de unde vin creșterile sau scăderile de venituri recente, care e marja de profit operațional (profit cunoscut în general sub numele englez de EBITDA), care sunt segmentele de costuri cele mai importante, șamd
- Cine îți sunt concurenții și care este avantajul competitiv al firmei tale comparat cu ei
- Că nu minți și înflorești din mers tot felul de răspunsuri
Investitorii nu sunt atât de preocupați să vadă:
- Că ai încercat să nu iei împrumuturi – prezența sau absența lor are impact asupra valorii afacerii tale, dar nu deranjează pe nimeni
- Că ai refuzat să te gândești la achiziția unor concurenți – ajută să știe că există potențial de achiziții la care deja te-ai gândit
- Că tu știi mai bine decât ei care e valoarea firmei tale – valoarea firmei tale e dată de câțiva parametrii standard, iar ea crește și scade odată cu valoarea celorlalte firme din același domeniu de activitate
- Că tu nu crezi în consultanții de fuziuni și achiziții – când ai un consultant cu experiență palpabilă în domeniu, îți cresc mult șansele să fii luat în serios și să închei tranzacția.
Pregătește-te pentru neprevăzut
Oportunitățile și ocaziile rare nu sunt anunțate dinainte. Perioadele de criză și cele de creștere economică alternează de la inventarea capitalismului. Trebuie să accepți acest lucru și să fii pregătit. Am întâlnit suficienți antreprenori care azi refuzau o ofertă de 5 milioane de euro pentru afacerea lor, iar peste un an sau doi nu mai găseau pe nimeni care să le ofere măcar un milion. Trebuie să fii realist, în primul rând cu tine însuți – în timp ce tu ești specializat pe a crea valoare prin intermediul companiei pe care ai creat-o, fondurile de investiții sunt specializate pe cumpărarea și vânzarea de companii – așadar nu miza pe faptul că ei sunt niște fraieri care nu au ce face cu banii. Pregătindu-te din timp pentru întâlnirile tale cu investitorii, vei economisi mult timp și vei crește semnificativ șansele companiei de a fi selectată de către aceștia.
Parafrazându-l pe cunoscutul Jim Rohn: Educația formală îți va asigura un trai bun; autoeducația îți va aduce o avere.
Tony Romani, Bancher de investiții, reprezintă în România fondul regional de investiții Invenio Partners
COMMENTS