În România, puţin peste o treime din mediul rural este inclus financiar, având acces la servicii financiare de bază, precum un cont bancar. Astfel, 85% dintre adulţii din mediul urban mare și metropolă, 78% din urbanul mic și doar 35% din rural au un cont bancar, potrivit rezultatelor cercetării de piaţă realizate de Brandberry la comanda NOCASH .
Cei care declară că dețin și card bancar sunt cu aproape 9% mai mulți în urban mic-mediu decât cei care au declarat că au cont bancar. Aceasta înseamnă că există aproape 9% din populația oraşelor mici şi medii care nu recunoaşte diferența dintre un card bancar și un alt tip de card. La nivel național media este de 2%.
Aproape 50% dintre respondenți declară că obișnuiesc să păstreze o evidență a cheltuielilor zilnice. Totuși, la întrebarea legată de cum anume fac acest lucru, jumătate dintre ei a declarat că ”țin minte”.
Datele cercetării relevă faptul că un sfert dintre cei care au declarat că nu deţin un cont bancar spune că au avut, dar din diverse motive au renunţat la el. Situaţia “abandonului” de servicii financiar-bancare este mai pronunţată pentru populaţia din mediul rural. Potrivit rezultatelor obţinute, 80% dintre cei care locuiesc în rural, și care au avut card, NU doreşte să-și mai facă unul nou spre deosebire de 80% din urban care vrea să-și deschidă un nou cont de card.
Anul 2015 a consemnat trecerea unei bariere importante în comportamentul de plată al romanilor posesori de card. A fost pentru prima oară când numărul de tranzacţii de plăţi la comercianţi a depăşit numărul tranzacţiilor de retragere numerar la ATM-uri.
Cercetarea de piaţă consemnează faptul că această performantă s-a obţinut în condiţiile în care doar unul din cinci posesori de card face plăţi. Aşadar, 80% dintre cei care au card îl folosesc preponderent pentru a retrage numerar și a face plăți cu numerar, față de doar 20% proporția celor care fac plăți preponderent cu card.
O altă concluzie a cercetării de piaţă este că peste 50% dintre respondenții de la oraș își primesc salariul pe card, față de doar 23% dintre cei de la sat. Cu toate acestea, 95% din populație utilizează numerarul des și foarte des.
Poate tocmai de aceea, în top 3 facilități dorite de respondenți lângă/în apropierea locuinței se regăsesc: farmacia (36.6%), cabinetul medical (32,2%) și… bancomatul (27,9%). Banca se află abia pe locul 8. În acest context al facilităţilor de pe lângă casă, foarte important este şi faptul că peste 50% din populaţia rurală consideră serviciul “cash back” folositor şi foarte folositor.
O notă interesantă este apetitul în creştere al romanilor pentru comerţul electronic. În primele nouă luni din acest an, 20% dintre respondenți a făcut cumpărături din magazinele online romaneşti și 6% din magazinele online din afara țării.
„În urmă cu 20 de ani apărea pe piaţă primul card bancar, emis sub sigla Visa, precum şi primul bancomat de la care se puteau efectua retrageri de numerar. Astăzi există peste 15 milioane de carduri pe piaţă şi mai mult de una din două tranzacţii pe un card Visa este o plată la comercianţi, ceea ce reflectă progresul plăţilor electronice în România. Pentru ca toată ţara, şi nu doar anumite regiuni, să intre în era digitală şi să atingem nivelul de dezvoltare a plăţilor electronice din alte state europene, mai avem însă un drum lung de parcurs şi este nevoie în continuare de dialog și reflecție, de cooperare între companii și instituții publice preocupate de modernizarea și digitalizarea României. Felicitări NOCASH pentru iniţiativa remarcabilă de a face o analiză în profunzime a pieţei cardurilor şi de a aduce împreună toţi actorii importanţi din acestă industrie”, a declarat Cătălin Crețu, director general România, Croația, Malta și Slovenia în cadrul Visa Europe.
“Ne bucurăm să susținem proiectul ambițios al NOCASH, prima radiografie a pieței locale de carduri de la formarea acesteia. Credem că această inițiativă este utilă pentru a releva amploarea avansului acestui segment pe parcursul ultimelor două decenii, atât în termeni cantitativi, cât și calitativi. Ecosistemul plăților electronice din România este marcat de inovație și dezvoltări remarcabile, trăsături sinonime cu Mastercard. Ne reafirmăm, pe această cale, dorința de a continua dezvoltarea industriei cardurilor din România către o piață cu adevărat europeană, unde gestul de plată cu cardul este unul normal.”, a declarat Cosmin Vladimirescu, General Manager, România, Mastercard.
În ceea ce priveşte viitorul, 23% dintre respondenți consideră că plata în numerar va înceta să mai fie majoritară pentru cumpărăturile uzuale într-un interval de 5-10 ani, în timp ce aproape 30% consideră că numerarul va rămâne majoritar și nu va dispărea niciodată.
Cu toate acestea, o proporţie însemnată a respondenţilor este foarte deschisă la nou. Concret, la întrebarea ”cu ce obiecte ați vrea să puteți face plăți?”, 42% dintre subiecții intervievați au declarat că ar face plăți cu telefonul mobil.
“Românii au parcurs un drum lung, dar saltul este semnificativ. În urmă cu 20 de ani se şoptea PIN-ul la ATM, iar cardul era aruncat la coşul de chitanţe de lângă bancomat după ce se făcea retragerea. Astăzi, milioane de romani fac plăţi online iar hipermarketurile au început deja să introducă posibilitatea de plată cu mobilul a cumpărăturilor. La începutul anilor 2000, tot ele au dat startul dezvoltării pieţei odată cu acceptarea la plata a cardurilor. Acum intrăm într-o nouă etapa: cea a plăţilor mobile, în care cardul “dispare” în smartphone”, a declarat Sergiu Cone, director general NO CASH Capital Consult.
Studiul a fost realizat în perioada 10-21 Octombrie 2016, prin interviuri față-în-față la domiciliul respondenților (urban mare, mic, mediu și rural), pe un eșantion de 1091 persoane selectat aleator cu pas statistic de 5, fiind reprezentativ pentru populația României de 18 ani și peşte. Marja de eroare maximală este de ±2,9%, la un nivel de încredere de 95% și o distribuție de 50% (marja de eroare scade pe măsură ce rezultatul unei variabile este mai distanțat de limita de distribuție (de 50%). Eșantionul a fost calibrat după datele oficiale ale Recensământului Populației din 2011. Colectarea datelor s-a realizat în mod securizat, operatorii utilizând tablete cu soft dedicat, conectate la internet, cu trimitere criptată a datelor direct în serverele BrandBerry.
BrandBerry este compania de business consulting cu focus pe cercetări de piață. brandBerry identifică tendințe pe piață și provocări ale clienților și, prin experții săi cheie, propune soluții concrete și oferă suport în implementarea lor. BrandBerry are sediul central în Brașov dar clienții săi sunt din toată România, Europa și chiar Australia. În cei 11 ani de activitate a deservit mai mult de 50 de clienți în peste 150 de proiecte de cercetare din mai mult de 10 industrii.
COMMENTS