Piaţa locală de curierat va înregistra în acest an o creştere de cel puţin 15%, la peste 300 de milioane de euro, bazată pe succesul comerţului online.
Principalii jucători din piaţă estimează pentru 2014 creşteri de două cifre ale afacerilor, trendul ascendent datorându-se dezvoltării zonei de e-commerce. Estimările sunt optimiste şi pentru 2015, una dintre cele mai mari provocări fiind infrastructura, precum şi faptul că există o reticenţă din partea clienţilor în ceea ce priveşte cumpărăturile online de mâncare sau din noi domenii.
FAN Courier, cel mai mare jucător din domeniu, prognozează că va încheia anul cu o cifră de afaceri de 72,5 milioane euro, cu 16% mai mult decât în 2013, au anunţat Felix Pătrăşcanu, Adrian Mihai şi Neculai Mihai, proprietarii FAN Courier. „Creşterea cea mai importantă din 2014 ne-a venit din zona de online, zonă unde sunt foarte multe companii cu mari speranţe de creştere, cu cel mai mare potenţial de dezvoltare şi manageri implicaţi. A fost un an peste aşteptările noastre din punct de vedere al creşterii şi estimăm un final de an la fel de bun”, a declarat Adrian Mihai, business development manager FAN Courier.
De asemenea, DHL aşteaptă şi pentru acest an o creştere de două cifre, după ce în 2013 a înregistrat o creştere de 20% a cifrei de afaceri faţă de anul anterior. „Observăm aceeaşi tendinţă de creştere şi în alte domenii în care clienţii noştri activează. Ceea ce am putut remarca în mod deosebit anul acesta a fost creşterea accentuată a expedierilor de tip import, aceasta ca urmare a dezvoltării rapide a mediului online din România”, ne-a declarat Daniel Kearvell, director general DHL Express România.
O creştere de două cifre estimează şi DPD România, după ce anul trecut a înregistrat cea mai mare creştere a cifrei de afaceri din piaţă, 64,8 milioane lei (peste 14 milioane euro), cu 31% mai mare decât în 2012. „2014 nu s-a încheiat încă, însă creşterea YTD noiembrie 2014 vs 2013 este de 15%, în linie cu ce ne-am planificat”, spune Alin Gherman, director comercial DPD România.
Potrivit Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), la sfârşitul lui 2013 erau autorizaţi 383 de furnizori de servicii poştale, din care 238 de furnizori au fost prezenţi activ pe piaţă. Deşi există o tendinţă a furnizorilor de a-şi arăta disponibilitatea pentru exercitarea tuturor serviciilor poştale din sfera serviciului universal, datele ANCOM din 2013 arată că cei mai mulţi furnizori s-au autorizat şi au fost activi prestând servicii ce au avut ca obiect tot colete poştale în greutate de până la 10 kg şi trimiteri poştale de corespondenţă, respectiv imprimate de până la 2 kg, ca şi în anul 2012.
Investiţii de milioane de euro
Concurenţa mare de pe piaţa locală de curierat face ca investiţiile în infrastructură – parcuri auto, modernizarea sau deschiderea unor hub-uri în ţară, dar şi PDA-uri, imprimante mobile, aplicaţii software etc. – să fie esenţiale, astfel că planurile investiţionale ale jucătorilor se măsoară în milioane de euro. FAN Courier a anunţat că a bugetat pentru anul viitor 8 milioane de euro, din care circa 1,5 milioane de euro vor fi investiţiile într-un centru de tranzit în Braşov.
„Anul acesta bugetasem investiţii de 4 milioane de euro, dar până acum (începutul lunii decembrie n.r.) am investit peste 6 milioane euro şi suma va mai creşte până la sfârşitul anului. Investiţiile au mers în principal în flota auto – vă dau doar un exemplu: anul trecut, înainte de noiembrie aveam doar două camioane de 20 de tone şi acum avem 18 astfel de camioane”, a spus Neculai Mihai, general manager FAN Courier. Reprezentanţii companiei au arătat că în cazul unei firme de curierat, parcul auto se uzează într-un ritm mai ridicat decât la alte tipuri de societăţi, astfel că pentru a evita creşterea cheltuielilor de întreţinere, parcul auto este reînnoit în permanenţă.
Importantă este şi pregătirea angajaţilor, pentru că în ultimii ani clienţii s-au schimbat şi devin din ce în ce mai sofisticaţi. „Nu putem închiria oameni, nu poţi să iei oameni în leasing, pentru că un curier trebuie format. Dacă acum 5-6 ani, dorinţa era doar ca livrarea să se facă în 24 de ore, acum se cere interval de livrare şi curierii trebuie să facă faţă cererilor şi să vină în întâmpinarea clienţilor oferind noi servicii”, spune Felix Pătrăşcanu, managing director FAN Courier. El a adăugat că salariile angajaţilor FAN Courier au crescut cu 10% începând cu luna noiembrie, fiind acordate şi bonusuri cuprinse între 5 şi 10%, în funcţie de performanţe.
„Pentru DHL România, investiţiile au reprezentat întotdeauna o prioritate: am înnoit flota, am deschis un nou terminal în Cluj la începutul acestui an, situat în incinta aeroportului, şi am lansat produse noi, pentru a satisface mai bine nevoile clienţilor noştri. Reţeaua centrelor de expediere DHL la nivel naţional s-a extins anul acesta, iar în ultimele două luni am inaugurat sediile situate în AFI Palace Cotroceni, Ploieşti Shopping City şi Iulius Mall Timişoara. Avem acum mai multe sedii ca niciodată, situate la îndemâna clienţilor şi care oferă accesibilitate prin programul de lucru extins, cu disponibilitate inclusiv în weekend-uri”, arată Daniel Kearvell, director general DHL Express România.
În ceea ce priveşte programele de training ale angajaţilor, Kearvell spune că indicatorii de creştere DHL sunt strâns corelaţi cu nivelul serviciilor, astfel că investiţiile implementate în 2014 au fost realizate în toate ariile de business, începând cu angajaţii. „La nivel global, cea mai mare investiţie realizată de DHL a fost în programul de instruire numit «Specialist Certificat Internaţional», un program care rulează continuu pentru toţi angajaţii DHL Express, transformându-i în Specialişti Certificaţi Internaţional. Acest program a adus beneficii uriaşe în ceea ce priveşte expertiza angajaţilor DHL, dar şi nivelul angajamentului acestora”, spune directorul general DHL Express România.
Reprezentanţii DPD România spun că bugetul de investiţii al companiei a fost triplu în 2014 comparativ cu cel din 2013 şi a constat în optimizarea şi în dezvoltarea de noi servicii, precum şi în modernizarea hub-urilor din ţară. Anul acesta, DPD a lansat serviciile Paketshop – soluţia de predare/ridicare a coletelor dintr-un punct DPD şi DPD Classic Bulgaria – serviciul de livrare în ţara vecină la aceleaşi costuri cu cele de pe piaţa din România.
Focus pe zona de food delivery
Deşi încă există o reticenţă a clienţilor în ceea ce priveşte cumpărăturile online de mâncare, jucătorii din piaţă se aşteaptă ca în următorii ani segmentul de food delivery să se dezvolte. „Zona de food a început să facă paşi timizi, încă nu aş spune că a crescut foarte mult, pentru că există o reticenţă în a comanda mâncare online. Oamenii vor să vadă produsele, să le aleagă. La electronice ştii exact specificaţiile tehnice, pe zona de food e un pic diferit, dar piaţa e pe creştere. Noi lucrăm cu câţiva vânzători online şi putem spune că toţi cei care lucrează pe food sunt pe creştere”, spune Adrian Mihai, business development manager FAN Courier.
În ceea ce priveşte teama românilor de a plăti cu cardul, reprezentantul FAN Courier spune că şi în celelalte ţări din regiune cele mai multe plăţi se fac în numerar. „Eu am avut impresia că această reticenţă la plata cu cardul este doar în România, dar nu este aşa. Lucrurile stau la fel în toată Europa de Est – şi în Ungaria, şi în Polonia. În România, 90% dintre plăţi sunt cash on delivery, în Polonia procentul este peste 80%. La fel şi bulgarii, sunt reticenţi în a plăti cu cardul. Cred însă că lucrurile se vor schimba în timp şi puţin câte puţin”, spune Adrian Mihai.
Fuziunea Cargus-Urgent schimbă topul curierilor
Dincolo de creşterile anunţate, de investiţii şi agitaţia de Black Friday, evenimentul anului pe piaţa de curierat a fost fuziunea Cargus – Urgent.
Companiile Cargus International şi Urgent Curier, deţinute de fondul de investiţii Abris Capital Partners, au fuzionat formând astfel al doilea jucător pe piaţa serviciilor de curierat, cu afaceri cumulate de peste 200 milioane de lei în 2013, după FAN Courier.
„Fuziunea Cargus-Urgent a adus împreună două companii performante, asigurând un jucător foarte puternic şi de încredere pe piaţa locală. Tocmai de aceea ne-am hotărât să ne auto provocăm, realizând în acelaşi timp o premieră pe piaţa de curierat din România. Considerăm că suntem mai puternici împreună, ne menţinem promisiunea de a livra orice colet de pe o zi pe alta, indiferent de distanţă, dar credem că trebuie să şi demonstrăm public acest lucru“, a declarat Gian Sharp, CEO Urgent Cargus.
În urma fuziunii a rezultat un operator cu o flotă de peste 1.800 vehicule de curierat, o echipă de 1.800 de curieri şi o reţea logistică cu 142 de depozite.
Creşteri de două cifre şi în 2015
Estimările sunt optimiste şi pentru 2015, curierii aşteptându-se la o continuare a creşterii pieţei. Alin Gherman crede că amploarea comerţului electronic şi mişcările recente din piaţă constituie premisele unui 2015 care va obliga companiile de curierat să se diferenţieze prin plusvaloare în servicii. „Piaţa de curierat devine în fiecare an mai dinamică şi clienţii – B2B sau B2C – tot mai exigenţi, iar curierii trebuie să vină cu soluţii pe măsura aşteptărilor acestora. Astfel, în 2014 am reuşit să lansăm serviciul, unic pe piaţa din România, DPD Classic Bulgaria, pentru livrări în Bulgaria la aceleaşi tarife cu cele de pe piaţa domestică, am lansat serviciul de ridicare şi predare directă a coletelor, DPD Paketshop, am modernizat depozitele din ţară şi am extins capacitatea operaţională prin suplimentarea personalului şi a flotei şi, nu în ultimul rând, am reuşit să facem faţă provocării Black Friday. Vom continua planul investiţional şi pentru 2015, an de la care aşteptăm noi creşteri, în special datorită livrărilor internaţionale şi celor generate de e-commerce”, spune directorul comercial al DPD România.
„Mediul de afaceri din România, din perspectiva business-ului de curierat expres internaţional, continuă să demonstreze că se dezvoltă, creşte. Deşi 2014 a fost un an relativ sărac în investiţii străine realizate în România, creşterea a venit din dezvoltarea segmentului de cumpărături online şi din succesul avut de anumite IMM-uri din industrii precum hi-tech, textile, producţie în special. Am observat că IMM-urile reprezintă motorul creşterii nu doar pentru DHL, dar şi pentru întreaga economie. România este foarte bine poziţionată din punct de vedere al internaţionalizării afacerilor şi am observat că există un trend în acest sens. Focusul DHL pe îmbunătăţirea continuă şi pe investiţii rămâne elementul central care duce la creşterea afacerilor noastre, de aceea suntem încrezători că vom înregistra o creştere şi în 2015, cu aproximativ 10% faţă de anul acesta”, ne-a declarat Daniel Kearvell.
Cei mai mari jucători din curierat Cod CAEN 5320 | |||
Cifră afaceri 2013 (mil. euro) | Profit/Pierdere (mil. euro) | ||
FAN COURIER EXPRESS SRL |
63,469 |
12,791 |
|
DHL INTERNATIONAL ROMANIA SRL |
49,881 |
2,484 |
|
TNT ROMANIA SRL |
37,136 |
3,167 |
|
UPS ROMANIA SRL |
27,127 |
0,352 |
|
SC URGENT CURIER |
26,240 |
2,776 |
|
CARGUS INTERNATIONAL SA |
26,179 |
1,827 |
|
NEMO PROD COM IMPEX SRL |
16,341 |
0,434 |
|
DYNAMIC PARCEL DISTRIBUTION SA |
14,914 |
0,786 |
|
SC POSTMASTER SRL |
8,878 |
0,035 |
|
TOTAL POST MAIL SERVICES SRL |
7,605 |
-0,245 |
|
SC POŞTA ATLASSIB CURIER RAPID SRL |
7,406 |
0,236 |
|
OTTO EXPRESS DELIVERY SRL |
5,016 |
-1,167 |
|
SC DRAGON STAR CURIER SRL |
4,392 |
0,027 |
|
CRAISS LOGISTIK SRL |
4,274 |
0,194 |
|
SC INFODIREKT SRL |
3,943 |
-2,223 |
|
OTTO EXPEDIŢII SRL |
3,850 |
0,676 |
|
SPRINT CURIER EXPRES SRL |
3,796 |
0,319 |
|
INBOX MARKETING SRL |
3,512 |
0,026 |
|
SC CHRONOS CURIER SRL |
3,198 |
0,048 |
|
SC MILENIUM TRUST OPTION SRL |
2,596 |
-0,142 |
|
FULL DISTRIBUTION SERVICES S.R.L. |
2,402 |
-0,088 |
|
S.C. ZIRKON MEDIA SRL |
1,896 |
0,011 |
|
CRX SUPORT CURIER EXPRES SRL |
1,881 |
0,317 |
|
Sursa: MFP, Institutul de Prognoză al Academiei Române |
COMMENTS