E.S. Han Chunlin, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Populare Chineze în România
Cu mai bine de 2100 de ani în urmă, Zhang Qian, trimisul dinastiei Han, a plecat într-o misiune în regiunile de vest. Folosind caravane de cămile și bunăvoință în loc de cai de război și sulițe, a deschis Drumul Mătăsii care leagă Asia, Europa și Africa. În dinastia Ming, la începutul secolului al XV-lea, navigatorul chinez Zheng He a făcut șapte călătorii spre Occidentul. Bazându-se pe corăbii de comori și prietenie în loc de nave puternice și tunuri ascuțite, a scris cele mai magnifice poezii de pe Drumul Mătăsii Maritime. Vechiul Drum al Mătăsii s-a întins pe zeci de mii de mile și a durat mii de ani. A acumulat spiritul Drumului Mătăsii centrat pe pace și cooperare, deschidere și incluziune, învățare reciprocă, beneficii reciproce și rezultate de câștig comun pentru toate părțile. Astfel, a devenit o legătură importantă pentru a promova prosperitatea și dezvoltarea țărilor de-a lungul traseului, și o moștenire prețioasă a civilizației umane.
În septembrie 2013, președintele Xi Jinping a propus construirea „Centurii economice a Drumului Mătăsii” în timpul vizitei sale în Kazahstan. În octombrie a aceluiași an, a propus construirea „Drumului Mătăsii Maritime din Secolul XXI” în timpul vizitei sale în Indonezia, adică Inițiativa „Belt and Road”. Inițiativa susține concentrarea pe conectivitate, aprofundarea cooperării pragmatice și colaborarea pentru a rezolva diferite riscuri și provocări cu care se confruntă omenirea, astfel încât să se obțină beneficii reciproce, rezultate de câștig comun și dezvoltare comună. De atunci, acest proiect al secolului, înrădăcinat în pământul bogat al istoriei, purtând misiunea vremurilor și moștenind spiritul Drumului Mătăsii, a fost întocmit, deschizând un nou capitol în prosperitatea și dezvoltarea comună a Chinei și lumii.
Anul acesta marchează a 10-a aniversare a Inițiativei „Belt and Road”. În ultimii 10 ani, inițiativa a devenit o platformă de cooperare internațională care transcende restricțiile geografice, depășește diferențele dintre civilizații și integrează nevoile de dezvoltare. Mai mult de trei sferturi din țările lumii și 32 de organizații internaționale au fost atrase să participe, iar domeniul de aplicare se extinde din Eurasia până în Africa, America Latină, Europa de Vest și alte regiuni. Inițiativa a stimulat o scară de investiții de aproape un trilion de dolari, a format peste 3000 de proiecte de cooperare, a construit peste 80 de zone de cooperare economică și comercială de peste mări, a creat 420.000 de locuri de muncă pentru țările de-al lungul traseului și a scos aproape 40 de milioane de oameni din sărăcie. Investiția Chinei în energie verde în țările participante a depășit cu mult investiția în energie tradițională, de asemenea, a contribuit cu 70% din capacitatea de producție fotovoltaică a lumii și cu 60% din capacitatea de producție a energiei eoliene. Conform previziunilor Băncii Mondiale, până în 2030, inițiativa va scoate 7,6 milioane de oameni din sărăcia extremă și 32 de milioane de oameni din sărăcia moderată în țările relevante, va crește comerțul dintre țările participante cu 2,8% până la 9,7% și crește comerțul global cu 1,7% până la 6,2%, iar veniturile globale au crescut cu 0,7% până la 2,9%.
Cooperarea China-UE în cadrul „Belt and Road” a obținut rezultate fructuoase. Au fost deschise traficul tronsonului prioritar al Autostrăzii Nord-Sud din Muntenegru, Podul Peljesac din Croația și tronsonul Belgrad-Novi Sad din Serbia a căii ferate Ungaria-Serbia, iar Portul Piraeus din Grecia s-a revitalizat, Portul Hamburg din Germania a devenit un nod important pentru cooperarea economică și comercială China-Europa. În același timp, China-Europe Railway Express a devenit „echipa de cămilă de oțel” a continentului eurasiatic, care a promovat în mod eficient dezvoltarea comerțului China-Europa. În ultimii 10 ani, China-Europe Railway Express a operat peste 73000 de trenuri și a livrat 6,9 milioane de TEU de mărfuri, ajungând în 216 orașe din 25 de țări europene. China și Europa au devenit unul al doilea cel mai mare partener comercial al celuilalt, iar comerțul bilateral total cu mărfuri ajunge la 847,3 miliarde de dolari în 2022.
Cheia popularității Inițiativei „Belt and Road” este să susțină întotdeauna consultări extinse, contribuții comune și beneficii comune, în care toate părțile negociază pe picior de egalitate, împart responsabilitățile și beneficiază unele de altele. China a susținut întotdeauna că toate țările, mari sau mici, sunt egale, nu s-a angajat niciodată în cumpărarea și vânzarea forțată, nici nu a atașat niciodată condiții politice pentru acordarea de împrumuturi preferențiale. China face tot posibilul pentru a ajuta țările în curs de dezvoltare să-și atenueze datoriile și ajută țările de pe traseu să îmbunătățească infrastructura și bunăstarea oamenilor. Potrivit unui raport publicat de think tank-ul european Institutul Bruegel, inițiativa a rezistat mai multor provocări și teste în ultimul deceniu și a fost apreciată pe scară largă în întreaga lume, tările în curs de dezvoltare are sentimente deosebit de profunde în privința inițiativei.
Drumul larg duce la o distanță lungă, iar marea deschisă poate include apa tuturor râurilor. Construcția comună a Inițiativei „Belt and Road” urmărește dezvoltarea comună, susține beneficii reciproce și rezultate de câștig comun, urmează tendința, câștigă inimile oamenilor și aduce beneficii lumii. China va găzdui cel de-al treilea Forum „Belt and Road” pentru Cooperare Internațională în acest an și este dispusă să profite de această ocazie pentru a rezuma experiența și a elabora un plan împreună cu comunitatea internațională, astfel încât să îmbunătățească în mod continuu nivelul construcției comună de înaltă calitate a inițiativei „Belt and Road”, să contribuie la redresarea economiei mondiale, să injecteze un nou impuls dezvoltării durabile globale.
COMMENTS