CORONAVIRUS: MĂSURI PENTRU COMPANII ȘI SALARIAȚI

CORONAVIRUS: MĂSURI PENTRU COMPANII ȘI SALARIAȚI

Epidemia cauzată de virusul COVID-19 a început deja să își facă simțite efectele în afacerile companiilor, din ce în ce mai multe dintre acestea luând măsuri pentru prevenirea propagării virusului și pentru a-și proteja angajații, prin adaptarea companiei la situația de criză.

Vă prezentăm în continuare câteva măsuri utile pe care orice companie le poate aplica pentru a limita impactul coronavirusului asupra activității sale.

Reuniuni de lucru privind măsurile speciale de siguranță și sănătate în muncă

Conform Legii nr. 319/2006 privind siguranța și sănătatea în muncă, angajatorul trebuie să ia toate măsurile necesare pentru a asigura siguranța și sănătatea angajaților.

Astfel, în această categorie pot fi luate în considerare următoarele:

  • Măsuri de igienizare a spațiilor comune, a birourilor și echipamentelor de lucru;
  • Măsurile de igienă personală ;

Măsuri de restricționare și reducere sau anulare a deplasărilor în zonele afectate de focare de coronavirus sau schimbarea modului de desfășurare a afacerilor ;

  • Măsuri de informare a salariaților, mai ales în legătură cu zonele în care sunt focare de infecție cu coronavirus sau zonele cu risc de infectare sau cele în care au fost identificate cazuri sporadice de infecție cu noul virus ;
  • Informarea obligatorie a salariaților în cazul apariției unei suspiciuni de infectare sau a unui caz confirmat, astfel încât salariații să poată lua la rândul lor măsuri de protecție.

În acest scop, va fi necesar să se solicite medicului de medicina muncii sau furnizorului de servicii de medicina muncii punerea la dispoziție de instrucțiuni specifice de sănătate și se va ține cont de recomandările sau de instrucțiunile Guvernului sau ale instituțiilor de stat.

De asemenea, va fi necesară întrunirea Comitetului pentru siguranță și sănătate în muncă (existența acestui comitet este obligatorie în cazul societăților care au mai mult de 50 de salariați) și /sau să se consulte reprezentanții salariaților cu privire la măsurile care trebuie luate.

Conform prevederilor legale, angajatorul trebuie, de asemenea, să asigure materialele igienico-sanitare adecvate, în funcție de instrucțiunile/recomandările medicale emise de către autoritățile de stat sau primite de la colaboratori.

Munca la distanță

  • Decizia unilaterală a angajatorului

Conform art. 48 din Codul Muncii, în situații excepționale, angajatorul poate, pentru a proteja salariații, să hotărască modificarea locului de muncă fără ca acordul salariaților să fie necesar.

În aceste condiții, angajatorul trebuie să emită o decizie în care se prevede perioada, motivele care au dus la luarea acestei decizii, precum și salariații care sunt vizați de aceasta. Această decizie trebuie comunicată salariaților vizați care vor trebui să se conformeze.

  • Acordul părților pentru telemuncă, inclusiv munca la domiciliu

Angajatorul poate conveni cu salariații săi, de comun acord, ca aceștia să lucreze la distanță cu respectarea condițiilor prevăzute în Legea nr. 81/2018 și în Codul Muncii. În acest sens, contractul de muncă va trebui să cuprindă prevederi cu privire le telemuncă, precum și toate celelalte prevederi obligatorii, conform legii (în special cele cu privire la siguranța în muncă).

Astfel, pentru salariații care au încheiat deja un astfel de act adițional, se poate folosi telemunca și dacă este necesar, se pot opera modificările necesare.

Pentru ceilalți salariați, va fi necesară încheierea unui act adițional la contractul de muncă sau, dacă timpul nu o permite, angajatorul poate emite o decizie unilaterală, conform celor expuse mai sus.

Pentru angajatorii care activează în alte domenii în care munca la distanță nu este o opțiune, există alternative precum :

  • Suspendarea temporară a activității

Pentru angajatorii care au dificultăți ca urmare a acestei situații, se poate decide suspendarea temporară a activității pentru o perioadă determinată.  În acest caz, salariații vizați au dreptul la o indemnizație în cuantum de 75% din salariul brut de bază, indemnizație care se va plăti de către angajator.

De asemenea, în ceea ce privește salariații aflați în carantină (respectiv cei care sunt astfel identificați de către autoritățile sanitare), aceștia au dreptul la concediu medical și vor beneficia de o indemnizație (plătită de stat)  în cuantum de 75% din media veniturilor obținute în ultimele 6 luni înainte de data începerii concediului medical. Pentru salariații aflați în autoizolare la domiciliu, situația nu este momentan foarte clară din punct de vedere legal și va fi necesară obținerea de clarificări de la autorități pentru a afla dacă au și aceștia dreptul la concediu medical (plătit de stat).

Material furnizat de Cabinetul de avocat GRUIA DUFAUT

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0