CoronaWiners

CoronaWiners

În momentul în care scriu aceste rânduri, virusul cu nume de băutură alcoolică, plecat din China să bântuie lumea şi să pună marile economii de butuci, tocmai ce a trecut în viteză de un milion de infectări şi 50000 de victime. În mare parte cantonată la domiciliu, populaţia României urmăreşte cu îngrijorare evoluţiile de pe mapamond şi îşi face provizii, golind rafturile magazinelor. Rând pe rând, unităţile de producţie de îşi închid pe o perioadă nedeterminată activitatea, din lipsă de cerere. Sau din dorinţa de a limita pagubele, cel puţin pe termen scurt! Povara de pe umerii statului devine din ce în ce mai apăsătoare, rezervele avute la dispoziţie sunt de la puţin spre deloc, încasările, firave, sunt şi ele amânate, în timp ce cheltuielile se umflă într-un ritm infernal.

Luată la început ca o glumă, criza actuală a trecut deja de la epitetul de *similară cu 2008* la cel de *cea mai mare criză de la cel de al doilea război mondial încoace*.

Totuşi, cu siguranţă în şi post criză vor răsări şi câştigători. Unii sunt vizibili: şi nu ne referim doar la companiile farmaceutice şi producătorii de medicamente. Sau, eventual, la companiile de IT a căror activitate creşte, întrucât munca la domiciliu a devenit un lucru obişnuit, pentru mulţi angajaţi şi multe companii. Cum până şi emisiunile radio sau TV se fac de acasă, se instalează de zor echipamente şi programe în afara sediilor. O altă categorie de câştigători sunt firmele de curierat  dar şi cei care livrează mâncare la domiciliu.  Câştigători, la momentul acesta, sunt şi marii retaileri. Vânzările lor au depăşit în luna aceasta orice aşteptări, iar asigurările privind continuitatea în aprovizionare nu par să domolească apetitul pentru provizii al unei populaţii panicate. Sper să fi folosit termenul potrivit: nu de alta dar dacă ne uităm pe stradă, parcă sunt prea mulţi cei care ies şi sfidează virusul, legea şi pe noi toţi – pentru că trebuie să înţelegem că lucrurile nu vor reveni la normal dacă noi nu facem totul pentru a limita răspândirea virusului! Cineva spunea că banii pot cumpăra orice, dar nu şi caractere. Foarte adevărat! Dacă noi nu vom arăta că suntem caractere puternice, nu vom intra, la final, pe harta *CoronaWiners*. Acolo vor fi doar cei care înţeleg la timp ce se întâmplă, se conformează şi acţionează ca atare.

Revenind la economia globală, e clar pentru toată lumea că suntem în pragul unor schimbări. Şi nu mă refer aici la poli economici, pentru că, din punctul meu de vedere aceştia vor rămâne neschimbaţi. Europa va fi cea care va suferi cel mai mult, iar criza COVID 19 va fi testul de rezistenţă pentru fragila construcţie a Uniunii Europene. La momentul actual temelia sa e destul de şubredă iar criza adânceşte nemulţumirile în interiorul ei, pornind de la tratamentul diferenţiat aplicat statelor membre.

În rest, pentru marii rechini, cei care deţin peste 10% din avuţia lumii, criza vine ca o mănuşă. Ei ştiu că, chiar dacă azi acţiunile sunt jos, peste un an, cel mult, vor reveni la valori normale. Până atunci pot cumpăra liniştiţi alte titluri, ajunse azi la valori derizorii, urmând să marcheze noi profituri către final de an. E clar că marii învingători sunt cei care azi deţin cash sau pot mobiliza resurse pentru a cumpăra ce e mai bun pe nişte burse care au pierdut, în cel mai fericit caz, un sfert din capitalizare. După cum e la fel de clar că falia dintre bogaţi şi săraci se va adânci şi mai mult, ca de fiecare dată după o criză economică.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0