Despăgubirile plătite de companiile de asigurări în baza polițelor RCA au crescut cu 36% în primele 9 luni ale anului trecut. Astfel, valoarea plăților efectuate a depășit 3,4 miliarde lei – arată datele oficiale publicate de ASF. Acestei valori i se adaugă despăgubirile plătite de FGA – Fondul de Garantare a Asiguraților, precum și rezervele constituite de asigurători, conform legislației, care au ajuns la 6,9 miliarde lei, în creștere cu 57% față de aceeași perioadă a anului precedent.
În aceeași perioadă, numărul dosarelor de daună RCA s-a majorat cu 28%, ajungând la 312.000, ceea ce reflectă frecvența ridicată de producere a accidentelor în România.
În acest context, industria de asigurări subliniază importanța intensificării acțiunilor de educație și prevenție rutieră, dar și a ajustării Legii 132/2017 privind RCA, în beneficiul șoferilor români, al persoanelor păgubite și al tuturor părților implicate – mai ales că prețul poliței RCA este influențat semnificativ de costul cu despăgubirile plătite.
Spre exemplu, contractele pe care asigurătorii le-ar putea încheia cu unitățile reparatoare, care ar putea fi introduse în Legea RCA, aflată în dezbaterea Camerei Deputaților, ar putea simplifica și grăbi procesul de despăgubire – la prețuri corecte de piață și reparații de calitate, echitabile în raport cu toate părțile, pe baza unor condiții contractuale și de despăgubire negociate și agreate, respectând toate normele de industrie.
Un alt exemplu: în acest moment, datele din piață indică diferențe semnificative între costurile reparațiilor în diverse unități reparatoare. Analizele efectuate de companiile membre ale UNSAR arată că, pentru service-urile independente care nu au convenții cu asigurătorii, despăgubirea medie plătită este cu aproximativ 30% mai mare față de service-urile reprezentanțelor auto și de două ori mai mare comparativ cu service-urile care au contracte cu asiguratorii. Această realitate confirmă necesitatea implementării unor măsuri legislative care să protejeze și să susțină interesele consumatorilor – contribuind astfel la menținerea unor prime RCA sustenabile.
În plus, cel mai recent studiu sociologic realizat de IRES pentru UNSAR, în februarie 2025, arată că 56% dintre șoferii români ar fi deranjați dacă valoarea reparației unui vehicul ar fi mai mare atunci când plata este efectuată în baza poliței RCA, comparativ cu situația în care costurile sunt suportate din fonduri proprii. Această percepție subliniază nevoia de transparență și echitate în procesul de stabilire a costurilor de reparație.
În concluzie, subliniem importanța adoptării unor ajustări bine gândite la Legea 132/2017 privind RCA, dar și a altor măsuri conjugate care să contribuie la reducerea semnificativă a numărului de accidente pe șoselele din România și la gravitatea acestora – şi ne exprimăm, precum întotdeauna, deschiderea spre dialog constructiv.
COMMENTS