Creștere de două cifre pentru piața leasingului

Creștere de două cifre pentru piața leasingului

Piața de leasing din România a cunoscut în 2022 și primele luni din 2023 o creștere de două cifre față de perioada pandemiei, evoluție generată de majorarea prețului mașinilor (în condițiile în care circa 80% din finanțarile în leasing  acoperă sectorul auto), de un interes sporit pentru mașinile „verzi”, de revenirea cererii de finanțare pentru echipamente în câteva sectoare-cheie ale economiei naționale. Finanțările noi în leasing financiar din primele nouă luni ale anului trecut au fost de 1,4 mld. euro, mai mari cu aproape 15% față de aceeași perioadă din 2021. La rândul său, piața locală de leasing operațional a depășit la sfârșitul lui 2022  nivelul de 80.000 de unități în administrare, ceea ce înseamnă o creștere de 5% față de finalul anului 2021.

Cea mai nouă statistică a Asociației Societăților Financiare – ALB România cu privire la piața locală de leasing financiar  se referă la primele nouă luni din 2022, când au fost înregistrate finanțări noi pentru  37.670 de bunuri (față de 37.823, în primele 9 luni din 2021), din care 29.239  vehicule (în creștere cu 1,33%  față de aceeași perioadă a anului 2021) și 8.431 echipamente (în scădere cu aproape 6% față de primele trei trimestre din 2021). Valoarea de achiziție a acestor bunuri a fost de 7.141,30 mil. lei (din care 4.782,41 mil. lei pentru bunuri noi și 2.358,04 mil. lei pentru vehicule și echipamente utilizate), mai mare cu 14,64% față de același indicator existent cu un an în urmă. Creșterea valorică a finanțărilor noi la care facem referire – de 16,47% pentru vehicule și de 10,60% pentru echipamente și bunuri imobi­liare – a fost generată în cea mai mare parte de prețul crescut de achiziție al bunurilor, mai ales la autovehicule. Comparația  9 luni 2022/9 luni 2021 privind finanțări noi pe subcategorii de vehicule indică o creștere valorică de  22,5% a automobilelor și de aproape 15% la comerciale grele, precum și o scădere de  6,3% la comerciale ușoare.

Finanțările noi în leasing financiar  în perioada primelor 9 luni din anul trecut, în funcție de durata contractului,  au fost eșalonate pe o perioadă cuprinsă între 1 și 3 ani (finanțări de 1.389,64 mil. lei, în creștere cu  11,7% față de primele 9 luni din 2021) și peste 3 ani (5.751,66 mil. lei, în urcare cu 15,3%) fiind înregistrată o creștere a solicitărilor pentru leasing pe o perioadă mai mare. Expunerea brută aferentă contractelor de leasing neperformante, era la finalul primelor 9 luni din 2022 de 513,22 mil. lei, în scădere cu 17,2% față de situația existentă cu un an înainte. Totodată, în primele trei trimestre din 2022, au fost reposedate companiilor de leasing 1.009 de vehicule și 172 de echipamente și au fost revândute 1.344 astfel de bunuri.

Portofoliul total de leasing financiar totaliza în România, la 30.09.2022, 15.200,33 mil. lei (circa 3 mld. euro), din care 60% reprezenta leasing pentru vehicule iar 40% pentru echipa­mente și bunuri imobiliare, proporție care se regăsea și cu un an în urmă. Splitat, la final de septembrie 2022, leasingul pentru vehicule avea un portofoliu de 9.174,77 mil. lei  iar cel pentru echipamente și imobiliare de 6.025,56 mil. lei. Față de septembrie 2021, creșterea pentru portofoliul de leasing a fost de 9,8%.

Cea mai importantă schimbare în materie de jucători de leasing finaciar a fost în 2022 finalizarea achiziției de către BT Leasing a  Țiriac Leasing,  proces în urma căruia a rezultat  noua companie –  BT Leasing –  care a ajuns astfel la 25.000 de clienți, un portofoliu de finanțări de 500 mil. euro și peste 2,8 mld. lei active.

Reașezarea pieței de leasing operațional

Conform Asociației Societăților de Leasing Operațional –ASLO, în 2022, piața de profil din România a crescut în line cu vânzările auto, depășind la finalul anului trecut nivelul de 80.000 de unități în administrare, ceea ce reprezintă o creștere de peste 4.000 de autovehiule, respectiv 5% față de finalul lui 2021.  Ponderea produsului „full service leasing” în România  a depășit 92% din piață, confirmând faptul că acesta reprezintă cea mai accesată formă de externalizare a administrării flotelor auto. În topul primelor cinci companii locale de leasing operațional intrau la final de an 2022 Arval Service Lease România (propulsată pe prima poziție prin achiziția portofoliului BCR Fleet Management), LeasePlan România, ALD Automotive România, Autonom Services și New Kopel (SIXT Group România).  În 2022, Autonom a preluat controlul asupra Țiriac Operating Lease, procesul de integrare și absorție fiind încheiat la 1 mai anul trecut. Este vorba de o afacere cu venituri anuale  de peste
90 mil. lei și active ce depășesc 200 mil. lei. Flota Autonom a crescut astfel cu 2.600 de mașini, la finalul anului trecut compania ajungând la o efectiv total de 13.680 de autovehicule.

Recent, urmare a finalizării achiziției la nivel internațional a LeasePlan de către ALD Automotive, a început în România procesul de integrare a celor două companii într-una singură, sub conducerea lui  Shane Dowling, Country Managing Director. E de așteptat, așadar,  în 2023, un nou lider al pieței de leasing operațional la nivel internațional, precum și în  țara noastră – ALD Automotive/LeasePlan. Deși concurența în această piață este deja una considerabilă, accentuată în ultimii doi ani în România de mai multe  fuziuni și achiziții, o nouă entitate  își va începe activitatea în a doua parte a acestui an: MOOV Leasing, start-up ce va oferi  servicii de leasing operațional pe bază de abonament, destinate persoanelor fizice, liber profesioniștilor și companiilor mici. MOOV Leasing țintește venituri anuale de 60 mil. de euro în primii 3 ani și expansiune regională până în 2027. Bogdan Speteanu  și Mircea Dihel lucrează la dez­voltarea unei platforme de tip mobility-as-a-service (MaaS), care să ofere servicii de leasing operațional destinate persoanelor fizice, liber profesioniștilor și companiilor mici, pe baza unui abonament lunar. Capitalul investit de către asociați până în prezent în companie se ridică la 3 mil. euro, urmând ca pe viitor să aibă loc mai multe runde de majorări. MOOV Leasing este un start-up pornit ca urmare a schimbării modului în care serviciile de mobilitate sunt accesate la nivel global și al interesului în creștere pentru servicii de leasing operațional, închiriere, car sharing sau ride sharing. Într-o lume în care, pe de o parte, avansurile tehnologiei sunt din ce în ce mai rapide, iar pe de alta, grija pentru mediul înconjurător devine o prioritate majoră, soluțiile de mobilitate vin în întâmpinarea celor care doresc să beneficieze de utilizarea și înlocuirea unui autoturism, returnarea sau chiar achiziția acestuia. „Ne-am propus să oferim clienților soluții de mobilitate personalizate. În acest moment, ne concentrăm pe optimizarea platformei digitale și pe extinderea rețelei de parteneri, care este deschisă pentru companiile interesate”, a declarat Bogdan Speteanu, co-fondator al companiei nou-înființate. Acesta face pasul în antreprenoriat după o  carieră de două decenii în Grupul BCR, unde a ocupat mai multe funcții de conducere, în audit, strategie și rețeaua comercială corporate.Vreme de zece ani a condus compania de leasing financiar a grupului BCR și, un timp, a fost președintele Asociației Societăților Financiare – ALB România. Alți doi directori generali de companii de leasing, Mircea Dihel, aflat mulți ani în fruntea Țiriac Leasing, și Bogdan Apahidean, președintele Asociației Societăților de Leasing Operațional, care a decis cu puțin timp în urmă să dea curs unor oportunități profesionale în afara LeasePlan România (societate pe care a condus-o de la înființarea acesteia, în 2007), au încheiat o etapă profesională importantă, urmând să valorifice pe viitor, într-o altă postură, îndelungata experiență în leasing acumulată în ani.

Trend în creștere cu 25%

În primele patru luni din 2023, înma­triculările de autoturisme noi în România au cunoscut o creștere de 25% față de aceeași perioadă din 2022. Astfel,  conform APIA, au fost înmatriculate 55.409 bunuri auto (din care 46.328 autoturisme și 8.116 vehicule comer­ciale), față de 44.345 de unități în primele patru luni din 2022. Este o evoluție bună, în condițiile în care autoturismele reprezintă 85% din total vânzări auto noi în perioada repectivă. Auto­turismele „electrificate” au cunoscut o creștere de 29,4%, realizând o cotă de 20,4%, în vreme ce vehiculele comerciale ușoare au avut un salt de vânzări de 25% iar cele grele de 22,6%.  „Piața de leasing din România nu se mai confruntă atât de mult cu probleme ce țin de stocuri și de livrare pentru bunuri auto, dar o provocare destul de mare există în zona de mașini electrice, unde producătorii investesc foarte mult.  Pe lângă sectorul auto,  importantă este și zona de echipamente pentru că economia crește și clienții se dezvoltă.  Nevoile lor sunt din ce în ce mai diverse, mai sofisticate, inclusiv în domeniul producției”,  comentează Bogdan Drăgoiu, Director Vânzări în cadrul BT Leasing.

Pentru a doua parte a anului în curs, piața de leasing ar putea avea însă o evoluție mai lentă, estimează manageri de companii de profil, situație datorată prelungirii climatului de nesiguranță în business, lipsei de predictibilitate și nivelului ridicat al dobânzilor practicate  inclusiv  la leasing.  „În 2023, vedem că la nivel agregat cererea începe să scadă. Volumele de mărfuri transportate se reduc  iar din acest an începem să simțim efectul creșterii dobânzilor de referință asupra cererii de finanțare nu doar la nivel de România.  Ce dinamică va avea această corecție? E foarte greu de estimat acum. E o nouă foame de bani, aș spune. Cel puțin în acest moment, suntem mai prudenți decât am fost la început de an sau în 2021 pentru că nu există o direcție economică clară și ne confruntăm cu o serie de incertitudini”, spune Emanuel Irimia, Chief Commercial Officer la Garanti BBVA Leasing. O  poziție  asemănătoare are și Robert Lica, Director Comercial Retail la BRD Sogelease: „Ne așteptăm să crească în conti­nuare dobânzile chiar dacă BNR a dat recent un prim semnal de stagnare. Vedem ce se întâmplă la nivel european, unde inflația este într-o continuă creștere și ne așteptăm ca BCE și FED să reacționeze în perioada ce vine”. Și reprezentanta OTP Leasing, Steliana Moraru, Chief Operating Officer,  se arată rezervată față de evoluția finanțărilor în leasing pe plan local în perioada următoare: “ Pentru restul lunilor din 2023,  aș merge pe ideea echilibrului în finanțare.  Va trebui să fim mai atenți la mișcările din piață, la zona macroeconomică și la ce se întâmplă în afara ecosistemului de leasing, să ne uităm mai insistent la sectorul de business”.

Chiar dacă piața locală de leasing  nu va resimți acut vulnerabilitățile acestei perioade în a doua parte a anului, 2023 nu credem că va înregistra  finanțări noi în leasing financiar mai mari de 2,4 mld. euro, ceea ce ar reprezenta  puțin, sub nivelul  din 2018, 2019 și 2020. Apoi, o piață de finanțare care se bazează în proporție de peste 80% pe sectorul auto și prea puțin pe echipamente rămâne una dezechilibrată, expusă  mai mult riscurilor sistemice ce ar putea traversa un domeniu dominant, așa cum s-a întâmplat de altfel în pandemie.

Coralia Popescu

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0