Sectorul asigurărilor generale pare unul hărăzit falimentelor liderilor pe segmentul RCA: e oarecum logic, având în vedere ponderea covârșitoare a polițelor de acest tip în portofoliile jucătorilor. Astra, Carpatica, City Insurance iar acum EUROINS sunt nume importante pentru care afacerile cu polițele auto obligatorii au însemnat un drum deschis către faliment.
Având in vedere faptul că, până la urmă, tot consumatorul e cel care plătește, întrebarea *de ce se petrec aceste lucruri și cine răspunde* e absolut îndreptățită. Sângele latin îndreaptă privirile și acuzele către cel care supraveghează piața, ASF. Sigur, rolul acestei instituții e important, iar ea trebuie să ferească piața de probleme, stând cu ochii în permanență pe indicatorii de prudență ai asigurătorilor. Întrebarea care se pune, din punctul meu de vedere, e dacă ea are și posibilitatea de a monitoriza în timp real ceea ce se întâmplă prin conturile și bilanțurile companiilor (pe acest tip de supraveghere se bazează BNR). Oficiali ai ASF spun că nu, iar până la proba contrarie trebuie să îi credem. Chiar și bazându-ne pe faptul că, cel puțin în cazul recent al EUROINS, controalele și amenzile s-au înlănțuit, urmând cursul legal. Dat fiind finalul, însă, se pare că e nevoie de o lege mai restrictivă, care să permită tăierea din fașă a răului.
Aș îndrăzni însă să spun că această criză din asigurări nu e sectorială ci o criză cu iz sistemico-social. De ce? Pe latura RCA, una care aduce în primul rând rulaj, e foarte complicat să te poți menține competitiv și să oferi prețuri mici la pachet cu despăgubiri plătite prompt. Motivele sunt multe. Să nu uităm că suntem țara cu cele mai multe accidente din Europa: 6 din 100 mașini ce rulează pe șosele fac accidente și daune într-un an! De asemenea, frecvența accidentelor rutiere despăgubite în baza polițelor RCA este, în medie, de peste 6%, mult peste cei din jur: spre exemplu, Bulgaria are doar 4%. De ce acest lucru? Pentru că politicienii refuză să înăsprească legile (să nu uităm nici că România e țara în care oameni mor pentru că oameni politici sunt prea grăbiți să ajungă pe cine știe unde, și nimeni nu răspunde). Mai mult, chiar și legile pe care le avem nu sunt aplicate: contravenienții se înmulțesc ca ciupercile, nimeni nu îi trage la răspundere iar poliția își face prea puțin treaba. Nu de puține ori am semnalat cum se încalcă legea în fața agentului iar acesta nu face nimic! Mai departe, cei sancționați nu își achită penalitățile și nimeni nu ia măsuri. *Coana Justițica* pare închistată în proceduri, iar prescrierea faptelor e la ordinea zilei. Mai mult, cei lăsați fără permis de polițiști ies la volan pe stradă, fără să se teamă de nimic! Și produc daune: materiale și umane!
Lăsând această pistă la o parte, aș mai sublinia ceva ce dăunează grav profitabilității RCA. Prețurile exagerate practicate de service-urile agreate de asiguratori și/sau companiile de leasing. Profitând de această limitare, multe service-uri practică prețuri astronomice: am mai scris de parbrizul de Fiesta care a costat 6000 de lei în condițiile în care, dacă făceam reparația la un alt service, autorizat dar neagreat de cei susnumiți, m-ar fi costat pe sfert! Până nu se rupe această pisică, nu vom vedea prețuri mici la RCA și nici profitabilitate. Nu pot înțelege cum un service auto poate primi autorizație de la autoritățile competente dar nu e acceptat de un asigurător sau o companie de leasing. Să înțelegem că acestora le convine situația? Eliminarea acestei bariere ar ajuta mult piața. La fel, transparentizarea costurilor cu piesele și manopera ar fi la fel de utilă: iar în cazul în care cei agreați de asiguratori ne cer mai mult decât media, să fim lăsați să ne reparăm mașina la alți operatori, care ne oferă aceeași garanție. Îmi e greu să cred însă că cineva va avea curajul să ia astfel de măsuri! Sunt prea multe *lanțuri* bine sudate și unse în această zonă putredă!
COMMENTS