După un 2019 în care valoarea pieţei a sărit la 2,25 miliarde de euro, un record al ultimilor 30 de ani, industria asigurărilor a fost destul de serios afectată de criza economică provocată de restricţiile de circulaţie impuse de autorităţi pentru a preveni răspândirea Covid-19. Piaţa asigurărilor auto obligatorii, RCA, a fost poate cea mai afectată de restricţiile de circulaţie, în condiţiile în care înmatriculările de maşini noi au scăzut cu peste 50% în aprilie. În acest context, Euroins România Asigurare Reasigurare SA face eforturi pentru a se adapta la noua situaţie.
Pandemia de coronavirus a lovit serios piaţa asigurărilor auto obligatorii (RCA) conform semnalelor venite de la toţi jucătorii, în contextul în care restricţiile de circulaţie au prăbuşit atât vânzările cât şi înmatriculările de autovehicule noi şi chiar „second hand”. Forţaţi de restricţiile de circulaţie impuse prin ordinanţele militare de limitare a răspândirii coronavirusului, posesorii de autovehicule şi-au limitat deplasările, ceea ce a influenţat şi vânzările de asigurări auto.
O altă problemă cu care societăţile de asigurare au trebuit să se confrunte a reprezentat-o perturbarea fluxurilor organizaţionale, în sensul că trimiterea celei mai mari părţi a personalului să lucreze de acasă a generat probleme logistice, juridice şi procedurale fără precedent.
Pe de altă parte, o parte a echipelor din companiile de asigurări au continuat să „vină la birou” din cauza specificului postului. Inspectorii de daune s-au numărat părintre cei mai expuşi riscului de infectare cu coronavirus, dar şi în cazul acestora, Euroins Romania a luat toate măsurile posibile pentru a-i proteja cu măşti, m[nuşi, dezinfectanţi şi proceduri de interacţiune limitată.
În toate spațiile în care Euroins își desfășoară activitatea au fost sporite măsurile de igienă și implementate proceduri pentru limitarea interacțiunii. Călătoriile de business au fost suspendate, evident, la fel ca orice deplasare nenecesară.
Aproximativ jumătate dintre angajaţii Euroins Romania au lucrat de acasă, folosind mijloacele electronice de comunicare. Colegii din departamentele care necesită interacţiune nemijlocită cu clienţii şi-au continuat activitatea la birou dotaţi cu măşti şi dezinfectante, respectând procedurile de prevenire enunţate de către autorităţi.
Pe de altă parte, compania a trimis informări şi partenerilor de business cu privire la măsurile de prevenţie şi a anunţat public, în atenţia clienţilor, că recomandă utilizarea programărilor online pentru constatarea daunelor pe poliţele RCA şi CASCO, disponibile pe website-ul asigurătorului: https://programari.euroins.ro/.
În această perioadă, compania a reuşit să implementeze procedura de constatare a daunelor online, care a redus considerabil interacţiunile angajaţilor cu persoanele din afara companiei.
Euroins Romania a reacţionat rapid la situaţie, concentrându-şi eforturile în direcţia dezvoltării facilităţilor online pentru vânzarea de poliţe de asigurare, dar şi pentru activităţile post-vânzare. Toate aceste noutăţi au insemnat şi un vollum foarte mare de muncă „în culise”, pentru adaptarea proceselor şi a fluxurilor, pentru implementarea procedurilor.
“Am intensificat eforturile în vederea adoptării soluţiilor digitale ca măsură esenţială pentru adaptarea la noile condiţii de desfăşurare a activităţilor. Acum asigurăm constatarea online, ceea ce a uşurat considerabil atât eforturile persoanelor păgubite, cât şi pe cel al colegilor noştri. Pe de altă parte, am descoperit, mulţi dintre noi, munca de acasă ceea ce ne-a permis să fim mai creativi şi în acelaşi timp productivi. Aş dori să le mulţumesc tuturor membrilor echipei Euroins Romania pentru implicare şi rezultate”, a declarat Mihnea Tobescu, directorul general al companiei.
Euroins România nu a disponibilizat niciun angajat – nici şomaj tehnic, nici concediere – în cele două luni de restricţii de circulaţie impuse de autorităţi, pentru că activitatea a continuat la aceeaşi intensitate ca şi înainte, doar că în alt context.
Pentru mulţi dintre membri echipei Euroins România, munca de acasă a fost o experienţă care le-a permis să începă procesul de configurare de noi produse de asigurare sau de îmbunătăţire a portfoliului actual de asigurări.
Criza provocată de oprirea activităţilor economice şi sociale abia acum începe şi este destul de dificil de estimat cât de profundă sau lungă va fi, din cauza lipsei oricărui precedent. Toate crizele economice de până acum au fost provocate de probleme financiare şi s-au manifestat printr-o instalare relativ treptată. În cazul de faţă, guvernele statelor au oprit societăţile şi economiile în câteva zile, ceea ce a produs un şoc enorm.
Potrivit statisticilor oficiale, în prima parte a lunii mai aproximativ un milion de persoane erau în şomaj – tehnic sau total – dar este foarte posibil ca numărul celor afectaţi financiar de oprirea economiei să fie mult mai mare.
Ca atare, probabil că şi piaţa auto să fie afectată la un nivel greu de estimat acum (la momentul scrierii acestui text).
Din păcate, situaţia companiilor de asigurări este şi mai mult ameninţată de o serie de propuneri populiste care nu rezolvă decât problemele imediate ale unui grup extrem de mic de interese, fără a aduce niciun beneficiu real şi sustenabil majorităţii consumatorilor români.
Dar cea mai mare problemă care va continua să afecteze societăţile de asigurare care practică asigurări obligatori auto va rămâne lipsa oricărei reglementări a preţurilor de reparaţie, care fără niciun plafon impus prin lege au atins deja, în unele cazuri, praguri inimaginabile cu câţiva ani în urmă.
Euroins Romania Asigurare Reasigurare este absolut stabilă financiar, susţinută de către un acţionar puternic şi cu resurse şi rezerve financiare extinse. Compania va continua investiţiile în eficientizarea activității prin dezvoltarea sistemului informatic al societății în vederea îmbunătăţirii activităţii, în general.
Compania priveşte cu încredere la cea de-a doua jumătate a anului, când speră în revenirea economiei la nivelul de dinainte de criza Covid-19 în cel mai scurt timp posibil.
Speranţele sunt legate de o repornire rapidă şi în forţă a activităţilor economice, care ar permite compensarea celor două luni de cădere economică profundă.
Cifre bune pe 2019
Euroins România Asigurare Reasigurare SA a încheiat anul 2019 cu o creștere a vânzărilor de 27% și prime brute subscrise în valoare de 1,279 miliarde de lei (270 de milioane de euro). Potrivit ASF, asigurătorul are o cotă de 11,6% din piața asigurărilor generale și de viață, rezultat care plasează compania pe locul 4, după City Insurance, Allianz-Țiriac Asigurări și Omniasig VIG.
Compania înregistrat un profit net cumulat de aproape 40 de milioane de euro în perioada 2016 – 2018, după doi ani de pierderi nete care au cumulat aproape 90 de milioane de euro.
Paşi spre digitalizare
De la mijlocul lunii aprilie, Euroins România Asigurare Reasigurare SA permite ca procedura de constatare a daunelor să fie făcută şi online, lansând în acest scop aplicaţie disponibilă la https://dauneonline.euroins.ro. Opţiunea a fost introdusă pe fondul restricţiilor de circulaţie ca urmare a stării de urgenţă di cauza COVID-19.
Acesta este un serviciu complementar, lansat la momentul potrivit, pentru a permite păstrarea distanţării sociale recomandată de autorităţi.
Persoanele care trebuie să îşi repare autovehiculele în baza unei poliţe RCA emisă de Euroins Romania au posibilitatea, de acum, ca alternativă la deplasarea la centrele de daună ale companiei, să completeze formularul de la adresa online de mai sus, încărcând de asemenea documentele cerute precum şi fotografii ale bunului accidentat.
Continuă extinderea grupului
Grupul bulgar Euroins Insurance Group AD (EIG), unul dintre principalele grupuri de asigurări din Europa de Sud-Est şi parte a Eurohold Bulgaria AD, a încheiat în aprilie procesul de achiziţie al ERGO Belarus, subsidiara companiei germane ERGO, unul dintre cele mai mari grupuri de asigurări din Europa, parte a concernului Munich RE, unul dintre liderii industriei de reasigurare din lume. Tranzacţia demonstrează capacitatea financiară a grupului Eurohold, care deţine Euroins Insurance Group.
Anul trecut, compania bulgară a aceptat să preia subsidiarele ERGO din trei ţări europene: Belarus, Cehia şi România. Acordurile pentru preluarea subsidiarelor din Romania şi Cehia sunt încă în analiza autorităţilor antitrust din ţările respective.
Belarus este a patra țară din regiunea fostelor republici sovietice în care EIG începe operațiunile, iar acordul pentru subsidiara ERGO este a cincea achiziție pe care grupul bulgar a făcut-o acolo. Grupul de asigurări din Bulgaria operează în Ucraina, Rusia și Georgia, unde a preluat deja patru companii. Prin achiziționarea ЕRGO Belarus, această regiune va genera 15% din veniturile din prime ale EIG și 20% din rezultatul financiar net al grupului.
„Acordul din Belarus este în conformitate cu strategia noastră de prezență mai activă în țările fostei URSS. Piețele de asigurări există încă în stadiul lor inițial de dezvoltare, dar oferă oportunități de creștere ridicată. Prin achiziționarea ЕRGO Belarus, ne dezvoltăm parteneriatul cu grupul german și diversificăm suplimentar portofoliul de produse. Vom menține accentul companiei dobândite pe creșterea durabilă și profitabilă a afacerii, împreună cu îmbunătățirea în continuare a calității serviciilor pentru clienți. În același timp, vom aduce în noua noastră filială cele mai bune practici din operațiunile din propria rețea și vom oferi noilor clienți o gamă largă de produse de asigurare fiabile, care vor contribui la dezvoltarea pe piața locală. Continuăm parteneriatul cu ERGO pentru celelalte oferte”, a comentat George Markov, directorul general adjunct al EIG.
În ultimii doi ani, EIG a achiziționat direct sau prin intermediul filialelor sale: filialele Grupului Talanx din Germania, din Bulgaria și Ucraina, care operează sub marca HDI; Compania de asigurare olandeză Achmea în Bulgaria, cunoscută sub marca Interamerican (inclusiv operațiunile sale de asigurare de viață); Operațiunile QBE ale grupului australian în România și Bulgaria; portofoliul de asigurări de viață al ATE Insurance România, o filială a Piraeus Bank din Grecia; IC Group, unul dintre cei mai importanți asigurători din Georgia; ERV Ukraine, afacerea de asigurări de călătorie a ERGO din Germania, parte din München RE, unul dintre grupurile majore de reasigurare de pe piața mondială; și o participație semnificativă la ООО RSO Euroins, un asigurător rus și alții.
COMMENTS