Tehnologia înaltă va trece în curând la un nou stadiu de aplicare în domeniul bancar, implementând Inteligența Artificială treptat în diverse arii de activitate. Serviciile de plăți ar fi următoarea țintă în acest sens. Îmbunătățirea calității acestor servicii va fi una reală și de bun augur atât pentru clienți, cât și pentru bănci. Deviza mai repede, mai bine, mai ieftin va sta la baza principiilor de aplicare.
Care vor fi beneficiile?
În primul rând putem vorbi de o îmbunătățire a experienței clienților în relația cu banca. Interacțiunea va fi mai ușoară și comodă. Dacă în prezent pentru a utiliza anumite produse și servicii bancare prin intermediul tehnologiei înalte e nevoie de un minim de abilitați tehnice (utilizarea calculatorului, a smartphone-ului, a aplicațiilor dedicate), Inteligența Artificială ar putea elimina o serie de astfel de neajunsuri. De exemplu chatbots-urile, alertele inteligente și comenzile vocale vor crea „scurtături” și va economisi timpul clienților. De asemenea, caracterul interactiv al aplicațiilor vor putea elimina anumite erori în procesele de plăți. Aplicațiile cu Inteligență artificială încorporată vor putea da soluții clienților în urma interogării. Desigur, răspunsurile instantanee ca urmare a comenzii vocale „Câți bani mai am în cont?” sunt utile, dar, de exemplu, aplicația îți poate da răspunsuri și la întrebări de genul: „Pe ce am cheltuit mai mult luna aceasta” sau „Cum să cheltui mai puțin această lună?”. Astfel, putem avea în permanență lângă noi consilierul financiar ce ne-ar da soluții fără greș și în mod obiectiv. De asemenea, ne putem seta alerte care să ne tragă de mânecă dacă cheltuim bani din cont pe cumpărături pe care noi le considerăm inutile și de impuls. Ne poate alerta când avem scadențe de plată și să ne ceară permisiunea să le facă în locul nostru. Poate crea un profil al nostru de utilizator de servicii de plăți și să ne comunice apoi diverse informații utile și care ne-ar simplifica viața. Nu vom mai avea nevoie de portofele voluminoase pentru numerar și carduri, totul va fi integrat în ceasul de la mână sau telefonul mobil. Astfel, la o pocnitură de deget (la propriu și la figurat) am putea declanșa un transfer de fonduri. Asistentul virtual ne va salva de întârzierea și penalitățile la plăți. Vom economisi timp și bani, iar băncile, la rândul lor își for eficientiza procesele și vor avea costurile operaționale mai mici. Incidentele de plată se vor diminua și riscurile aferente, de asemenea.
Care vor fi provocările?
Cea mai importantă provocare ar fi câștigarea încrederii clienților în utilizarea pe această cale a serviciilor bancare de plăți. Mulți percep utilizarea Inteligenței Artificiale ca o formă de pierdere a controlului asupra acțiunilor noastre și, în cazul plăților, asupra resurselor financiare. Problema securității tranzacțiilor va fi cuiul lui Pepelea în tot acest demers. Unii merg mai departe cu ideea pierderii controlului asupra Inteligenței Artificiale, care, ar putea deveni independentă și chiar în conflict cu omul. Se pune problema și de confidențialitate și protecție de date cu caracter personal, în special ca urmare a faptului că aceste aplicații au acces la profilul nostru creionat în timp. Mai mult, aplicațiile au acces și control asupra finanțelor noastre, iar în caz de defectare neașteptată am putea avea prejudicii importante.
O altă provocare ar putea fi costurile mari de implementare și cu cercetarea – dezvoltarea. De asemenea, concurența va deveni tot mai acerbă pe piața serviciilor de plăți prin creșterea rolului fintech-urilor și diminuarea imaginii de brand. Clienții nu vor mai putea face diferența între furnizorii de astfel de servicii, dacă acestea devin standard cu privire la facilitățile oferite, iar diferențele de costuri vor fi nesemnificative.
Astfel, barierele nu sunt doar de ordin financiar și economic, ci și social și psihologic, depinzând de cât de deschiși vom deveni ca indivizi în utilizarea Inteligenței Artificiale. Practic vorbim de un alter eu mașină ce participă alături de noi la tranzacțiile financiare. Suntem pregătiți pentru această situație?!
Prof. univ. dr. Bogdan Căpraru, Universitatea Alexandru Ioan Cuza, Iaşi
COMMENTS