Tehnologia evoluează extrem de rapid, nu în 5 10 ani, câteodată de la lună la lună. România are șansa de a se plasa în avantposturi, dacă digitalizarea va ajunge proiect de țară. Unul dintre panelurile de la Forumul Economic Român este dedicate digitalizării: Ce înseamnă digitalizarea? Cum se manifestă în sectorul public dar și în economia privată? Au fost doar două întrebări la care paneliștii, sub bagheta moderatorului Daniel Metz, Senior Executive Adviser, NTT Romania, cadru didactic universitar în cadrul Universitatii Babes-Bolyai, Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor în Limba Germană au încercat să răspundă. Paneliști au fost Andreea Ioniță, EU Digital Technology Officer eOn Romania, Eduard Mititelu, subsecretar de stat Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Sabin Sărmaș, președintele Comisiei pentru Tehnologia Informației și Comunicații din cadrul Camerei Deputaților, Mihai Matei, Președintele ANIS, Asociația Patronală a Industriei Software și Servicii din România și Andrei Militaru, CEO, Network One Distribution România.
Eduard Mititelu, subsecretar de stat Eduard Mititelu din cadrul Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării.
Suntem la Forumul Economic Român. Am fost anul trecut la forumul cu Forumul Economic de la Davos. Știți despre ce se vorbea acolo în 80% dintre cazuri: Despre tehnologie. Păi dacă toți liderii mondiali vorbesc despre tehnologie peste tot, cred că e momentul. După patru ani în care am plecat din zona privată, am ajuns la concluzia că asta e salvarea, de fapt transformarea digitală a României trebuie să devină un proiect de țară despre care să vorbească toată lumea.
Digitalizarea, în principiu, aș rezuma-o la timp câștigat: alocăm mai mult timp pentru noi și mai puțin timp alocat în administrația publică, cozilor în zona de business, actelor, documentelor, dar în același timp și în zona de business. Vorbim mult și despre optimizări și eficientizare. Înainte de a fi secretar de stat în cadrul Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării am fost software developer: dezvoltam aplicații, iar targetul nostru era să aducem plusvaloare companiilor pentru care lucram. În esență, digitalizarea se referă la timp câștigat, plus valoare și mai mult timp pentru noi.
Sabin Sărmaș, președintele Comisiei pentru Tehnologia Informației și Comunicații din cadrul Camerei Deputaților
Digitalizarea este o șansă pentru o societate mai bună, pentru un trai mai bun pentru fiecare dintre noi. Dar cred că România, și acum vorbesc din perspectiva statului, ar trebui să privească din cu totul alt unghi economia sau economiile lumii. Față de anii 2000, când sectorul IT&C contribuia cu până la 1% în PIB, astăzi ajunge să contribuie cu aproape 10% în unele economii. E, așadar, o șansă către prosperitate și totodată o provocare. E destul de clar pentru toată lumea că economiile și țările care vor reuși tranziția către o economie digitală vor fi tot mai prospere, vor avea un nivel de trai tot mai bun, iar cele care nu vor reuși această tranziție vor rămâne în urmă.
Partea complicată a tranziției digitale este că ea seamănă foarte mult cu încălzirea globală. Neefectuarea acestei tranziții nu este o presiune constantă. De aceea, și în domeniul acesta al energiilor verzi, al sustenabilității, există leadership mondial care își asumă un proces de transformare digitală. Avem nevoie de același lucru și în sectorul digital.
Digitalizarea nu se rezumă doar la competențe digitale, la cele mai eficiente softuri, are o gamă largă de elemente necesare și o să subliniez colaborarea cu mediul privat. De asemenea, vorbim de conceptul de a duce administrația către micro servicii, de a conecta serviciile, a transpune serviciile publice, micro servicii și ale interconecta și, de asemenea, o problemă pe care ați ridicat o, cea a achizițiilor publice, este una reală. Trebuie să ne mărim agilitatea în această zonă.
Andreea Ioniță, EU Digital Technology Officer, eOn Romania
Digitalizarea a devenit un pilon primordial. Fără digitalizare nu mai putem discuta despre evoluție economică și asta se întâmplă practic și în mediul privat. Pentru noi în energie digitalizarea înseamnă practic evoluție, înseamnă valoare adăugată, înseamnă o mai bună experiență a clientului și un mod de a ne focusa pe priorități, poate mult mai eficient decât în trecut.
Am abordat strategia de digitalizare încă de la început de 2017. Orice jucător din domeniul nostru aduce la pachet, din păcate, și o istorie de procese învechite, multă birocrație provenită din perioada anterioară liberalizării pieței, când nevoile clientului erau prea puțin abordate. În consecință mutările de la un furnizor la celălalt se făceau aproape deloc. Piața s a schimbat, consumatorii noștri au nevoi din ce în ce mai diversificate și atunci orice operator de energie și gaz a înțeles că trebuie să schimbe modul de lucru și modul de interacțiune. Și atunci noi abordăm strategia digitalizare pe trei piloni pornind în primul rând interacțiunea cu clienții. Aveți aplicații mobile, plătiți facturile online, am renunțat la metodele tradiționale de plată și am continuat să educăm baza de clienți în această direcție de a folosi toate aceste canale digitale. Pilonul secundar al strategiei este zona de distribuție: s-a vorbit foarte mult de cât de importantă este rețeaua de distribuție și cum trebuie să o modernizăm, să facă față tuturor provocărilor pe care tranziția energetică le adduce. Al treilea pilon este digitalizarea forței de muncă.
Peste toate, aș adăuga încă o dată necesitatea educării continue în mediul public, pentru că avem nevoie să înțelegem că e nevoie să lăsăm la o parte birocrația și procesele învechite și, până la urmă, orice pas înainte și în mediul privat înseamnă un pas înainte pentru România.
Suntem în top în ponderea femeilor în domeniul IT și suntem în top în ponderea absolvenților în domeniul IT&C. Suntem în top apropo de vitezele de conectivitate pe care le avem în această țară. Într-adevăr, nu suntem în top pe zona de skilluri digitale la nivelul populației și atunci avem cumva premise, având oameni capabili să dezvolte și să lucreze împreună la procesul de digitalizare al întregii societăți?
Cred că trebuie să ne uităm un pic mai atent, în primul rând pe ce putem face apropo de învățământ, de reforma învățământului, de a începe mult mai devreme și de a introduce în școli skilluri de digitalizare, de a educa populația tânără să folosească tool urile respective. Cred că este o bază extrem de importantă pe care putem construi ulterior tot ce înseamnă această accelerare digitală.
Andrei Militaru, CEO, Network One Distribution Romania,
Network One Distribution este cel mai mare distribuitor de echipamente de infrastructură IT din România. Aproape unul din două echipamente IT pe care le vedeți au trecut la un moment dat pe la noi. Avem și o bază foarte mare de parteneri în toată țara, un ecosistem foarte interesant, undeva la 3.000 de parteneri, companii mari, medii și mici. Întotdeauna când se fac niște decizii de investiții, anumite lucruri trebuie să le faci pentru că sunt obligații legale iar anumite lucruri trebuie să le faci pentru că aduc economii, aduc reduceri de cheltuieli și creștere de eficiență. Anumite lucruri le faci pentru că vrei să te diferențiezi și anumite lucruri le faci pentru că sunt vitale. Din punctul meu de vedere, suntem la momentul în care pentru companiile începând de la IMM în sus digitalizarea, investiția în lucrul ăsta trebuie să intre la la vital. Eu am convingerea că în acest moment, companiile care nu înțeleg că e momentul să digitalizeze complet vor muri. Și o spun cu toată responsabilitatea.
De ce întârzie unii acest proces: motivul principal ține de faptul că e vorba de o investiție mare și, ce i drept, nu se găsesc bani pentru așa ceva. În momentul în care vor fi și IMM informatizate și digitalizate, cu siguranță tot domeniul privat din România va avea o cu totul altă imagine.
Mihai Matei, Președintele ANIS, Asociația Patronală a Industriei Software și Servicii din România
Companiile private nu funcționează într-o bulă, nu sunt niște insule care sunt complet deconectate. Indiferent câte investiții va face o companie privată mică, medie sau mare în digitalizare și cu tot succesul pe care l-ar avea, compania respectivă nu funcționează deconectat de la ecosistem. Deci este necesar ca și în spațiul public să vedem o digitalizare a serviciilor publice. Ce cred eu că ar trebui să se facă? Avem nevoie de o democratizare a semnăturii electronice, adică avem nevoie ca cetățenii României să aibă un instrument cât mai prietenos și cât mai flexibil de a semna, astfel încât să creștem viteza cu care se pot realiza tranzacții.
Apoi, avem un mare, mare blocaj cauzat de legea achizițiilor publice. Modul în care se fac achiziții publice în domeniul digitalizării astăzi este de domeniul trecutului. În momentul ăsta în România se proiectează sisteme pentru acum cinci ani și se dezvoltă pentru acum zece ani, în momentul în care noi avem un sistem, iar timpii de dezvoltare.
Noi astăzi punem în funcțiune un sistem care rezolvă o nevoie de acum 5-10 ani. Nu are cum să funcționeze. Cheia este în a reforma legislația achiziției achizițiilor publice astfel încât să aducă mai multă agilitate și să dea voie instituțiilor publice să aibă mai multă flexibilitate în relația cu mediul privat. Ce se întâmplă acum este inspirat din romanele de Kafka.
Din studiile una dintre concluziile acestui studiu este că economia, industria IT a României este încă una care este bazată preponderent pe outsourcing. Exportăm muncă, în esență, nu exportăm valoare adăugată. Și atunci ce avem nevoie foarte tare ca la nivel de politici publice să avem un set de măsuri care să încurajeze această tranziție.
Adică, dacă vrem, spre exemplu, să avem unicorni în România ca rezultat sistemic, nu prin coincidență, cum se întâmplă acum, avem nevoie de politici publice care să încurajeze inovația. Noi nu avem însă suficient capital de risc în România cât să investim într-un parc pline mare de start-up-uri, din care o parte să treacă în fazele următoare. Avem nevoie de un set de măsuri publice care să încurajeze, să încurajeze inovația.
COMMENTS