Este timpul să facem cu toții mai multe pentru dezvoltarea pieței de capital

Este timpul să facem cu toții mai multe pentru dezvoltarea pieței de capital

Unul dintre cele mai interesante paneluri de la Forumul Economic Român a fost dedicate pieței de capital. Moderat de Bogdan Drăgoi, președintele Lion Capital, acesta i-a avut drept paneliști pe Diana Popescu, director la Direcția Generală Trezorerie și Datorie Publică în Ministerul Finanțelor, Răzvan Popescu, directorul general al Romgaz, Horia Gustă, președintele Asociației Administratorilor de Fonduri, Aurel Bernat, director executiv, Banca Transilvania și Mihai Purcărea, CEO la BRD Asset Management.

Un câștigător al Nobel-ului pentru Economie spunea bunăoară: *dacă vreți să schimbați cu adevărat ceva în ceea ce înseamnă educația financiară și cultura, e foarte simplu: oferiți la naștere fiecărui copil 500 de euro, fără a avea voie să se atingă de ei până la 18 ani*. 500 de euro, dacă e să ne gândim la un 10% anual, 10% anual se dublează la fiecare 7 ani, 500 de ori un an se fac 1.000. După 7 se fac 2.000. Când are 14 ani, se fac 4.000 de euro când are vârsta majoratului. Este o sumă care ar conta și ar stârni interesul părinților și copiilor. Pentru o sumă de 500 de euro ar fi 500 de milioane la un milion de copii. Deci nu ar fi o cheltuială foarte mare.

Horia Gustă, președinte AAF

Trebuie să definim ce înseamnă atractiv. Dacă ne uităm în zona industriei fondurilor de investiții, sunt azi aproape 550.000 de investitori, în condițiile în care în urmă cu trei ani aveam cu 200 000 de investitori mai puțini. Deci, din punctul ăsta de vedere e atractivă piața de fonduri. Dacă ne uităm la zona de impozitare, și ea e foarte atractivă. Dacă ne gândim că în Cehia cel puțin 10% din populație investește în fonduri de investiții, ne gândim că noi, la puțin peste 2%, suntem mult în urmă.

Cred că cei care nu sunt în această industrie trebuie să încerce, pentru că avem prostul obicei de a pune pe alții să facă ceva pentru noi și nu să facem noi. Deci haide să fim acolo, în zona de fonduri, pentru că în numele fondurilor vorbesc eu. Hai să fim acolo, în zona de piață de capital, de bursă, pentru că am dat cel puțin două elemente pentru care eu cred că piața este atractivă.

Am înțeles cu toții că educația e deficitară și toată lumea se preocupă de acest lucru așa cum poate. Dacă nu se schimbă modalitatea de învățare o să ne întâlnim peste cinci ani și lucrurile să arate la fel. Efectele îmbunătățirii nivelului de educație se vîd în timp.

Revenind la măsuri care țin de noi, din zona fondurilor, un lucru la care ne uităm de multă vreme este vânzarea fondurilor pe cont global. Și aici e o discuție cu Autoritatea de Supraveghere Financiară, începută de multă vreme, care sper să finalizeze în următoarele săptămâni. O altă măsură la care ne gândim este aceea ca Ministerul de Finanțe să vină cu titluri Tezaur pe bursă. Nu știu dacă se poate. E o provocare pe care o lansez, pentru că piața de capital e pregătită. Nu știu exact cum e în cifre ponderea dintre Fidelis și Tezaur.

Industria de asset management a arătat în ultimii trei ani că e pregătită pentru orice. Toți asset manageri au dat dovadă de o reziliență ieșită din comun. Sfatul tuturor colegilor mei din asset management este acela de a investi lunar. Vom prinde și prețuri mici și prețuri mari, așa încât haideți să nu mai lăsăm pe alții să decidă pentru noi și să o facem chiar de mâine.

Răzvan Popescu, directorul general al Romgaz

În noiembrie sunt 10 ani de când Romgaz a fost listată pe BVB, o listare care a avut loc dual, la bucurești și Londra. Argumentul cel mai important este potențialul și acest potențial trebuie sa fie proiectele pe care companiile le vor avea în viitor. Vedem ce s-a intamplat și cu emisiunea de la Hidroelctrica, un mare succes. Acum, Romgaz are proiectul Neptun în față: este ultimul mare elefant din industria gazelor naturale din Europa acest ultim tren pe care am decis să-l prindem prin achiziția acțiunilor Exxon Mobil. Ce am făcut în ultimii ani cred că cred a fost relevant și pe Bursă. A fost relevant si din punctul de vedere al creșterii lichidității companiei și atragerea noilor investitori, pentru că vedem investitori care și-au mărit expunerea pe companie, vedem fondurile de pensii care și-au crescut expunerea și în primul rând vedem această lichiditate din piață, care cred ca este foarte importantă pentru pentru orice investitor.

E foarte util să organizezi întâlniri cu investitorii, pentru că te motivează și pe tine, ca manager, să performezi, să promiți și să realizezi ceea ce ai promis. Foarte puține companii o fac tot timpul. De regulă o fac în momentul în care vor să lanseze ceva. Dar nu există această regularitate să vii să te întâlnești cu investitorii.

Investitorii trebuie să cunoască atuurile României. Noi, din interior, tindem să ne uităm doar la lucrurile negative, însă părțile pozitive trebuie evidențiate.

Diana Popescu, director la Direcția Generală Trezorerie și Datorie Publică în Ministerul Finanțelor

Noi avem un parteneriat de lungă durată cu  Bursa, de exemplu. Și aici e clar că în ultimii ani a luat amploare acest program dedicat persoanelor fizice care au început să subscrie tot mai mult și să cunoască tot mai mult din ceea ce înseamnă instrumentele listate la bursă.

E adevărat, poate într o mai mică măsură tranzacționarea se realizează la bursă pe titlurile de stat, dar ele sunt listate în întregime și parteneriatul devine din ce în ce mai strâns, pentru că frecvența instrumentelor e din ce în ce mai mare. Suntem deja de patru ani cu instrumente lunare și trimestriale deschise la bursă. Ele au căpătat și o componentă socială.

Avem o campanile de educare pe Rock FM: *dacă vrei să fii rock, dacă te declari rocker și donezi sânge, ai beneficii*. Altădată pPur și simplu nu te gândeai la această campanie. Campania a făcut din acea emisiune, prima din anul acesta, emisiunea cu cele mai mari subscrieri și suntem. Continuăm parteneriatul. Vom avea o nouă emisiune acum, în noiembrie. Vom păstra maturitățile. Vom oferi o dobândă preferențială, oarecum mai atractivă, pentru că undeva e clar, retailul se uită la această componentă și păstrăm maturitățile pentru că vrem să obișnuim piața într-un fel, să o consolidăm.

Am venit și cu componenta în euro ca și diversificare. Da, aici m-aș alătura celor ce au spus faptul că educația financiară este una extrem de importantă, măcar prin faptul că persoanele fizice încep să își pună întrebarea prin comparație ce înseamnă un randament versus o dobândă la la depozit tot este un pas înainte și vedem.

Atunci când vezi că populația începe să fie din ce în ce mai activă și să subscrie din ce în ce mai mult, înseamnă că există încredere în titluri de stat.

Mihai Purcărea, CEO la BRD Asset Management

România este atractivă pentru că este ieftină. Noi investim în peste 20 de piețe, atât regionale, cât și globale și este cam cea mai ieftină piață. Cu câteva excepții, piețe gen Turcia. România este o modalitate a naibii de bună de a înmulți banii și mai mult de a prezerva banii. Într-o perioadă în care inflația în ultimii 3-4 ani a fost peste 40% și ne a erodat din puterea de cumpărare, este cam singura modalitate prin care poți să îți prezervi puterea de cumpărare, pentru că un business pe termen lung, dacă nu dă inflația mai departe, moare.

Cred cu tărie că ar trebui să avem o pondere mai mare de investitori în acțiuni, în business-uri, în primul și în primul rând datorită riscului pierderii putereii de cumpărare. Ne mai aducem aminte de o perioadă inflaționistă din viețile noastre. Acum treizeci de ani, marea majoritate a persoanelor care aveau bani la CEC, pe atunci singura modalitate de economisire, au pierdut în doi-trei ani aproape toată puterea de cumpărare. Lucrurile astea nu zic că se vor mai întâmpla, dar nici acel 40% de care aminteam nu e puțin.

Eu cred cu tărie că o să fim iarăși un beneficiu imens și o opțiune gratuită pentru investitorul român de retail, ceea ce mi se pare o oportunitate fantastică.

Lichiditatea este un indiciu destul de major pentru noi. De exemplu, unul din fondurile pe care le aveam deja strict pe acțiuni românești are undeva la 500 de milioane de lei în administrare. Deja e o problema si nu e o sumă mare. Dar a devenit o problemă să mobilizăm zilnic intrările și ieșirile pe care le avem de la clienți, să putem să le plasăm. Am avea nevoie de mai mulți emitenți, de mai mulți emitenți mari, mai multe nume sau campioni românești menționați aici de campioni. Avem nevoie și de contrapartea centrală e absolut necesară.

AUREL Bernat, Director Executiv, Banca Transilvania

În primul rând din ceea ce văd ca reprezentant al unui emitent în piață, investitorii, spre exemplu, străini, permanent întreabă de unde poate veni creșterea viitoare. Noi aici, dacă ne uităm regional, prindem curaj: vedem că România, cu 2,5 – 3% creștere economică, stă foarte bine. Este un lucru important pentru investitorii străini, mă refer și la cei instituționali, pentru că ne pune pe hartă.

De ce aș investi într o țară care are creștere economică și care are niște campioni locali? În ceea ce privește campionii locali, avem câteva exemple funcționale și ei sunt listați. În al doilea rând, m-aș uita puțin la ce reprezintă piața de capital din România. Ea este subutilizată: dacă avem o sub utilizare a pieței de capital, a intermedierii financiare, asta înseamnă că pe termen lung, direcția e cât se poate de clară. Suntem într-adevăr mai lacunari în zona de risc, de creare de lichiditate adevărată în piață.

Dar acest lucru nu este fără tratament. Deci ideea de a veni mai mult în piață, până la urmă e un subiect adresat și băncilor și intermediarilor. M- aș uita în același timp la politica de dividend:  suntem fruntașii Europei la nivelul de dividende acordate de companii.

Într-un scenariu cu recesiune ușoară în extern, România va avea performațe printre cel mai bune din toate piețele.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0