Piața locală de leasing operațional a fost marcata în prima parte a acestui an de o creștere semnificativă, bazată mai ales, conform unor surse credibile, pe trecerea unor clienți de retail (în principal IMM-uri) de la leasing financiar la cel operațional. Se prefigurează astfel o nouă orientare din partea clienților.
Conform Asociației Societăților de Leasing Operațional – ASLO, la sfârșitul primului semestru din 2017 peste 64.350 de mașini se aflau în România în administrarea firmelor de leasing operațional, cu 7,5% mai multe față de finalul anului 2016. Mai precis, în primele șase luni ale anului în curs au fost înmatriculate peste 9.200 de autovehicule în leasing operațional, care reprezintă o pondere de 17,5% din totalul de înmatriculări de autoturisme și autoutilitare noi. Din informațiile primite de la principalii jucători de profil, rezultă că afacerile de gen au mers bine, ceea ce se traduce în mai multe contracte semnate și un interes sporit din partea clienților pentru serviciile complete de leasing operațional.
Numar de vehicule in administrare | ||||||
Total | Full service leasing | Management only | ||||
la 30.06.2017 | la 30.06.2016 | la 30.06.2017 | la 30.06.2016 | la 30.06.2017 | la 30.06.2016 | |
LeasePlan România* | 11.949 | 11.209 | 9.750 | 9.245 | 2.043 | 1.846 |
Arval Service Lease România | 8.385 | 7.950 | 7.671 | 7.158 | 714 | 792 |
ALD Automotive | 8.281 | 7.521 | 8.083 | 7.359 | 198 | 162 |
Porsche Mobility | 7.900** | n/a | n/a | n/a | n/a | n/a |
UniCredit Leasing Fleet Management | 4.200** | 3.015 | n/a | 3.015 | n/a | n/a |
BCR Fleet Management | 4.139 | 3.238 | 3.132 | 2.255 | 1.007 | 983 |
RCI Finantare România | 3.836 | 4.516 | 845 | 548 | 889 | 2.193 |
Sixt New Kopel Operational Leasing | 3.256 | 2.900 | 3.171 | 2.820 | 85 | 80 |
Business Lease România | 2.808 | 2.901 | 1.313 | 1.069 | 1.495 | 1.832 |
BT Operational Leasing | 2.651 | 1.719 | 2.506 | 1.149 | 145 | 134 |
Tiriac Operating Lease | 2.302 | 1.801 | 1.337 | 1.114 | 22 | 22 |
*Net operational leasing (leasing operational fără servicii, doar finanțare: 156 (la 30.06.2017) și 118 (la 30.06.2016)
** estimat Piata Financiară
Sursa – companiile de leasing operațional
Ținte atinse
În anul în care a împlinit un deceniu de activitate, LeasePlan România a livrat (în primul semestru) cu 75% mai multe autovehicule decât în perioada similară din 2016, parțial datorită achiziției de clienți noi, parțial ca urmare a reînnoirilor din flotele clienților existenți în portofoliul companiei. Produsele și serviciile complete reprezintă peste 80% din flota administrată, fiind urmate, ca pondere, de produsul de administrare de flotă (fără finanțare) și de doar 1% dintre mașini (156 de unități) care beneficiază exclusiv de finanțare. Date fiind aceste rezultate, „suntem în linie cu estimările de volume și profit, atât pentru prima jumătate a anului, cât și pentru tot anul 2017”, ne-a declarat directorul general Bogdan Apahidean. Reamintim că principalele cerințele asumate pentru 2017 sunt un profit de aproximativ 2 mil. euro, atingerea a circa 12.000 de mașini în administrare, reînnoirea a 70% din contracte și comercializarea mașinilor ieșite din contracte de leasing operațional prin Outlet Center din București, unitatea proprie inaugurată la început de an. În primele șase luni din 2017 au fost vândute peste 100 astfel de vehicule. Prin practica curentă de comercializare mașini SH ieșite din contracte de leasing operațional prin platforme online sau centre dedicate, principalii jucători din această piață dau o replică civilizată comerțului haotic de mașini second-hand, în marea lor majoritate nefiscalizate, înmatriculate în România în număr din ce în ce mai mare (în primele opt luni din 2017, de cinci ori mai multe decât cele noi).
Oferte speciale pentru IMM
Pentru Arval România, companie situată în continuare în poziția secundă și nu pe locul al treilea, cum apare în comunicatul de presa difuzat de ASLO, 2017 a fost bogat în oportunități de subsciere de noi contracte de leasing operațional, dar și de reînnoire a flotelor deja existente. „Această creștere a volumului de noi contracte a venit, în cazul Arval, în principal din eforturile noastre de a convinge companiile locale să adere la acest produs modern și eficient. Totodată, portofoliul nostru de clienți existenți este un bazin important de generare de noi contracte, clienții fiind majoritatea confruntați cu nevoi de creștere a flotei”, subliniază directorul general Dan Boiangiu. La nivel de firmă, au fost făcute eforturi în direcția optimizării echipei comerciale, atât ca dimensiune, dar mai ales în ceea ce privește capacitatea de a oferi expertiză clienților, în extinderea echipei interne de specialiști și dezvoltarea rețelei de parteneri. „Resurse importante au fost alocate anul acesta pentru ranforsarea poziției Arval ca un loc de muncă deosebit, cu o echipă profesionistă de experți, conectați la provocările revoluției tehnologice și motivați în creionarea celor mai creative soluții de mobilitate. Acest aspect este strategic pentru noi, mai ales în contextul actual dificil al pieței muncii”, adaugă aceeași sursă. Principalul produs din portofoliul companiei rămâne cel „full service”, la care apelează peste 90% din clienții companiei. Prima jumătate a anului a fost marcată și de lansarea unor oferte speciale dedicate IMM-urilor, promovate în special în mediul online, demers ce continuă și în prezent din dorința conducerii companiei de a completa strategia de digitalizare a interacțiunii cu clienții din toate segmentele.
Noi modele de mobilitate
Pe un trend ascendent s-a aflat și ALD Automotive, care în primele șase luni din 2017 a înregistrat o creștere de peste 10% a flotei totale, raportat la aceeași perioadă a anului trecut. Evoluția aceasta caracterizează esența activității companiei, respectiv leasingul operațional cu servicii incluse, care reprezintă 98% din totalul autovehiculelor din flotă. Și alte obiective prioritare au fost transpuse în practică: creșterea numărului de clienți din sectorul IMM, promovarea tehnologiilor cu impact redus asupra mediului, dezvoltarea de soluții de mobilitate pentru companii diverse, indiferent de mărime și domeniu de activitate. În perioada analizată, au fost lansate „ALD Electric”, primul produs de leasing operațional cu servicii incluse pentru autovehicule electrice și hibride plug-in disponibile în România, și soluția mobilă și web „My ALD”, care cuprinde aplicația dedicată utilizatorilor autovehiculelor și portalul destinat managerilor de flotă. Prima soluție oferă serviciile standard precum livrarea și înmatricularea autovehiculelor, asigurări, asistență pentru vehicul și șofer, mentenanță, managementul anvelopelor, inclusiv un autovehicul de înlocuire pentru un kilometraj nelimitat. Prin intermediul aplicației „My ALD”, utilizatorii autovehiculelor pot găsi rapid o parcare sau o stație de alimentare și identifica pe hartă furnizorii de servicii în funcție de marca mașinii conduse, pe care îl pot apela direct din aplicație. De asemenea, aceștia pot notifica și comunica prin intermediul aplicației cu utilizatorii autovehiculelor ALD. Recent, aceeași aplicație a fost completată cu o altă facilitate: poate fi sincronizată cu aplicații GPS pentru a afișa planul de navigație dintr-un punct A într-un punct B, fără ca utilizatorul să părăsească aplicația. „Vedem din ce în ce mai mult că la nivel european nevoile de mobilitate ale companiilor se accentuează, iar în contextul avansului tehnologiei, precum și alături de fenomene precum economia globală, modul în care este perceput transportul se află în continuă schimbare. Observăm, din aceste motive, cum companiile au nevoie mai degrabă de un mix interconectat de produse și servicii, în detrimentul unor servicii clasice de sine-stătătoare. Pentru că anticipăm aceste tendințe și în România, identificarea de noi modele de mobilitate este importantă și pe plan local”, subliniază Frederic Banco, director general ALD Automotive România.
Oferte pentru retail
În condițiile în care Grupul Porsche România continuă să-și raporteze rezultatele de business doar odată pe an, nu avem informații statistice concrete pentru prima jumătate din 2017. Ceea ce știm este că la finalul anului trecut Porsche Mobility avea în administrare 7.751 de autovehicule, iar după primul semestru din 2017 își păstra poziția a patra în top 5 companii de profil, conform ASLO. „Ca rezultat, am punctat o creștere de 92% a numărului de contracte noi de leasing operațional în primul semestru din 2017, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut”, declară Radu Manea, Director Divizie Fleet Management Porsche Finance Group. Evident, informația nu e pe deplin relevantă căci ceea ce contează în primul rând este numărul de mașini aflate în administrare, în condițiile în care un contract se poate referi la o mașină sau la o flotă, ceea ce e cu totul altceva. În 2017, au fost lansate pachetele de întreținere și mobilitate pentru segmentul de clientelă de retail. „Industria era obișnuită să ofere astfel de servicii exclusiv clienților companii, cu flote medii și mari, pentru care o astfel de externalizare a serviciilor de administrare a parcurilor auto este vitală. Noi am simțit că este momentul să adaptăm aceste servicii și să le extindem pentru întrega noastră paletă de clienți. Practic, începând cu acest an, orice client persoană fizică poate beneficia de aceste servicii, chiar și pentru o singură mașină, indiferent de produsul de finanțare ales – credit, leasing financiar sau operațional. Un client care își alege astăzi noua mașină de familie, pe care o achiziționează cu credit, poate opta pentru un pachet adaptat de servicii de mobilitate, precum și pentru anumite servicii suplimentare, care îi cresc confortul în utilizarea mașinii și îi eficientizează costurile cu aceasta”, adaugă Radu Manea. Recent, Porsche Mobility a lansat împreună cu importatorul Porsche România un sistem de leasing operațional similar celor de tip abonament. Este vorba de un program-pilot care include 50 de automobile Volkswagen Golf ce pot fi conduse contra unei rate lunare fixe, cu mențiunea că solicitantul va avea la dispoziție o mașină nouă în fiecare an. Nu putem aprecia dacă rentează sau nu să recurgi la un astfel de serviciu de mobilitate auto căci, deși am solicitat conducerii companiei, nu ni s-a spus cât anume reprezintă rata lunară.
Rețeaua bancară – canal de vânzare
Ca-n orice business, și pentru leasingul operațional sunt vitale canalele de vânzare adecvate, care să aducă acest produs cât mai aproape de clienți. Din acest punct de vedere cele mai favorizate sunt companiile de leasing operațional ce beneficiază de rețeaua băncii din grup și pe baza căreia s-au dezvoltat spre exemplu în ultimul an UniCredit Leasing Fleet Management și BCR Fleet Management, aflate acum la foarte mică distanță una de alta, ca dimensiune a flotei aflate în administrare. Prima bancă din sistem, BCR, cu cea mai extinsă rețea de sucursale și o expunere însemnată pe segmentul de clienți din rândul IMM-urilor, a susținut astfel indirect și companiile din grup profilate pe leasing financiar și operațional. Pentru BCR Fleet Management, rețeua băncii a reprezentat în 2017 principalul canal de vânzare, cu o pondere de 70-80% din total. „În acest an, în afara faptului că ne-am propus să ne consolidăm poziția în topul companiilor de leasing operațional, ne-am îndreptat atenția și spre remodelarea unor fluxuri și procese interne, prin aceasta din urmă urmărind să oferim servicii mai bune clienților noștri, dar și să creștem expunerea produsului de leasing operațional în rândul colegilor noștri în bancă, care au contactul direct cu clienții. Cu cât acest produs va fi mai ușor asimilat de rețeaua băncii, cu atât mai repede vom vedea creșterea portofoliului de IMM-uri”, crede directorul general Ioan Adrian Lăcătuș, care adaugă: „Interesul IMM-urilor pentru acest produs crește în linie cu piața. În interiorul acestui segment se dezvoltă o cultură a leasingului operațional pe care am început să o vedem în urmă cu aproximativ doi ani și care va ajunge probabil la maturitate în alți câțiva ani. BCRFM, datorită volumelor mari, beneficiază de reduceri substanțiale la achiziția vehiculelor, la costurile de mentenanță, anvelope, asigurări ș.a. Aceste avantaje sunt transferate utilizatorilor care, în condiții normale de piață, nu ar beneficia de acestea”.
În ritm cu piața
Pentru Sixt New Kopel Group în România, prima jumătate a acestui an a adus o creștere semnificativă a activității diviziilor de rent-a-car și de leasing operațional, pentru care flota de autoturisme aflate în administrare a ajuns la circa 4.000 de unități, din care peste 3250 în leasing operațional. Până la finalul acestui an se estimează o creștere de circa 15%. „Am continuat să susținem IMM-urile, oferindu-le condiții similare marilor companii. Ne propunem să oferim servicii complete de leasing operațional și majoritatea portofoliului nostru cuprinde astfel de servicii, care urmează practic traiectoria pieței”, declară Tal Lahav, CEO Sixt New Kopel Group.
O evoluție dinamică, în ritmul pieței, au cunoscut și alți jucătorii din eșalonul secund, precum Business Lease România, BT Operational Leasing și Țiriac Operating Lease. Fosta companie Premium Leasing a trecut în 2017 printr-un proces de rebranding, orientându-se prioritar spre clienții mici și medii, cu o pondere de 60% în flotă a contractelor cu mentenanță inclusă. „Pentru 2017, ne-am propus o creștere a cifrei de afaceri cu peste 6% față de evoluția organică a pieței prin înființarea unor noi puncte de vânzare în țară (deschise deja la Constanța, Brașov și Timișoara). De asemenea, urmărim creșterea flotei administrate cu 20%, până la aproximativ 2500 de autovehicule. La acestea, se adaugă atingerea unei cote de piață de 4,5%”, menționează directorul general Bogdan Nestor.
Finalul de an 2017 este asociat de toți jucătorii menționați în analiza de față cu creșteri ale flotei administrate și implicit a cifrei lor de afaceri. Proiecte prioritare rămân digitalizarea și eficientizarea proceselor de lucru. Arval România va lansa noi versiuni ale aplicațiilor din pachetul „Arval Smart Experience”, atât pentru fleet manageri cât mai ales pentru utilizatorii vehiculelor, precum și a sistemului de raportare „Total Fleet”, care va permite clienților să urmărească performanța întregii lor flote, indiferent de modul de finanțare a acesteia. De asemenea, se află în pregătire lansarea unui sistem telematic propriu pe baza căruia vor putea fi îmbunătățite procesele operaționale, de raportare și de identificare a zonelor generatoare de economii pentru clienți. ALD urmărește în continuare creșterea portofoliului de clienți, atât pe segmentul IMM-uri, cât și corporate. „Avem în plan să dezvoltăm și mai mult produsul de tip „White Label” pentru clienții din sectorul IMM-uri care, anul trecut, au generat o creștere importantă a portofoliului nostru de clienți. Ne așteptăm ca acest produs să ne sprijine să accesăm mai mulți clienți din rândul companiilor mici și mijlocii, segment cu un potențial semnificativ de creștere, și să ajungem la mai multe companii din marile orașe ale țării”, anunță Frederic Banco.
În chip de concluzie, pe baza informațiilor primite de la principalele companii de leasing operațional din România, s-ar impune să subliniem că asistăm în actuala etapă la o consolidare a pieței de leasing operațional, piață aflată ani de-a rândul (de peste un deceniu) în umbra celei de leasing financiar, dată fiind cifra de afaceri anuală înregistrată pe plan local. Cu 2017, s-ar putea să asistăm la o primă schimbare de mentalitate în rândul clienților – aceea de mobilitate în domeniul auto- specifică piețelor dezvoltate și mature, în care leasingul operațional este preferat celui financiar. Observația ne-a parvenit de la Porsche Finance Group, care are după cum se știe în ofertă, pe lângă credit, atât leasing financiar cât și operațional. „Pe piața românească, am putut vedea anul acesta o tendință de creștere semnificativă în ceea ce privește leasingul operațional, bazată mai ales pe trecerea clienților de retail (în special IMM-uri) de la leasing financiar la cel operațional”, menționează Radu Manea. Stabilitatea mediului de afaceri local, continuitatea regimului fiscal, a reglementărilor de business în general ar fi principalele condiții ca pe viitor un astfel de trend să se permanentizeze.
Coralia Popescu
COMMENTS