Accesul la finaţare s-a îmbunătăţit considerabil, spun antreprenorii români, potrivit ultimului barometru realizat de EY România în parteneriat cu Raiffeisen Bank. 62% dintre antreprenorii chestionaţi au afirmat că au resimţit o revigorare substanţială. În 2015, numai 30% dintre ei susţineau acest lucru. În 2014, procentul era de 14.
sursă foto: margex.ro
Pentru următoarele 12 luni, 40% dintre repondeţi spun că se vor orienta către creditele bancare pentru a-şi suţine creşterea afacerilor. La mare distanţă, urmează surse de finanţare precum creditul furnizor, cu 21%, şi fondurile europene, cu numai 17%. Doar 8% dintre antreprenori au numit clienţii drept sursă de finanţare pentru anul următor. Ajutoarele de stat şi fondurile de tip private equity sunt vizate de 3% dintre antreprenori, în timp ce bursa de valori şi sistemele alternative de tranzacţionare au doar 1% dintre opţiuni, conform unui comunicat emis de Raiffeisen Bank.
„România se găseşte într-o fereastră de oportunitate nemaivăzută în ultimii 20 de ani. Avem dobânzile la minime istorice, preţurile materiilor prime foarte jos, cererea este în creştere deci, este momentul ca antreprenorii să fie curajoşi şi să investească! Cred că o provocare pentru întreprinzători este încrederea în viitor şi vedem o îmbunătăţire a acestui sentiment în ultima perioadă”, a afirmat Cristian Sporiş, vicepreşedinte Corporate Banking Raiffeisen Bank.
Barometrul antreprenoriatului romanesc, realizat de EY România, vine şi cu alte date relevante pentru mediul de afaceri autohton. În topul obstacolelor întâlnite, rămâne cadrul fiscal şi legislativ, cu 35%. Urmează birocraţia cu 17% şi instabilitatea legislativă cu 13%.
5% dintre repondenţi au menţionat şi atitudinea instituţiilor statului faţă de contribuabili.
Totuşi lucrurile arată ceva mai bine ca în anii trecuţi. Antreprenorii percep o tendinţă majoră de îmbunătăţire în ultimul an în privinţa mediului fiscal şi de reglementare, mai ales prin prisma noului Cod Fiscal. 51% dintre repondenţi au menţionat o amelioare în acest sens în ultimele 12 luni. Practic, tendinţa s-a inversat faţă de 2015, când 49% vedeau o deteriorare a mediului fiscal şi de reglementare. În 2014 doar 12% dintre repondenţi vorbeau despre o tendinţă pozitivă referitoare în plan legislativ, iar 72% percepeau o deteriorare.
Ca măsuri guvernamentale care ar avea un impact major pentru susţinerea antreprenorilor români pe termen scurt, antreprenorii au indicat trei zone de acţiune. Prima măsură se referă la îmbunătăţirea cadrului legal, inclusiv fiscal (46%) din perspectiva uşurinţei de a face afaceri. Pe locul al doilea, antreprenorii au indicat continuarea relaxării fiscale şi acordarea de facilităţi fiscale (42%) şi susţinerea accesului la finanţare, mai ales a fondurilor europene, inclusiv prin garantarea de către stat a creditelor pentru investiţii (6%).
Cu totul altfel stau lucrurile în domeniul măsurilor menite deja să facă viaţa mai uşoară antreprenorilor. Cei mai mulţi dinte ei (42%) spun că nu a existat nicio măsură semnificativă în această zonă. Mulţi aşteaptă încă rezultatele comisiei “De tăiat hârtii”, creată de noul guvern. 6% dintre cei chestionaţi au indicat o oarecare îmbunătăţire a sistemului public administrativ şi o debirocratizare, prin simplificarea declaraţiilor fiscale şi facilitarea accesului electronic la informaţii.
Per ansamblu, antreprenorii se arată însă, cu mult mai optimişti. 66% dintre oamenii de business intervievaţi de EY consideră că România va oferi un mediu prietenos pentru afaceri în mai puţin de 10 ani, faţă de 55% în 2015. Procentul celor care consideră că mediul antreprenorial românesc va deveni prietenos abia peste 30 de ani a scăzut faţă de anul trecut cu 14 puncte procentuale.
Cei mai mulţi antreprenori dedică 10 ore afacerii lor în fiecare zi, ceea ce înseamnă că lucrează cu 21% mai mult decât angajaţii cu normă întreagă din România. Conform unui studiu Eurofound, angajaţii români au lucrat în anul 2014 cel mai mult dintre angajaţii Uniunii Europene, numărul de ore lucrate ajungând la 41 pe săptămână.
20% dintre antreprenori depăşesc şi limita de zece ore, unii dintre aceştia ajungând chiar la 16 ore de muncă în fiecare zi. Pe de altă parte, deşi participă la evenimente de networking, antreprenorii maturi nu o fac în aceeaşi măsură cu antreprenorii de startup. Sunt 64% din antreprenorii de startup care participă la cel puţin un astfel de eveniment într-o săptămână, faţă de 53% dintre antreprenorii maturi. O explicaţie ar putea fi stadiul de dezvoltare al afacerii pe care o conduc cele două categorii diferite de antreprenori.
Barometrului antreprenoriatului romanesc a fost realizat de EY România în colaborare cu Raiffeisen Bank şi a fost lansat la începutul lunii mai. Studiul analizează răspunsurile a 350 oameni de afaceri. 45% dintre repondenţi conduc afaceri de peste 10 milioane euro, iar alţi 45% se regăsesc în intervalul 1-10 milioane euro. 10% din companii au o cifră de afaceri mai mică de 1 milion de euro. Barometrul are la baza un chestionar la care antreprenorii au răspuns în perioada 28 martie – 20 aprilie 2016.
Studiul Barometrul antreprenoriatului românesc măsoară percepţiile antreprenorilor români în privinţa accesului la finanţare, reglementării şi impozitării, culturii antreprenoriale, educaţiei şi sprijinului oferit de asociaţii. EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global. Raiffeisen Bank deserveşte aproximativ 100.000 IMM-uri şi 8.200 de companii mari şi medii.
COMMENTS