Finanţarea segmentului auto, susţinută la nivel de piaţă prin credite bancare şi nebancare, precum şi prin leasing financiar, a cunoscut o revigorare în 2014, comparativ cu rezultatele din 2013, principala cale de a ajunge la client fiind şi în acest an promoţiile şi ofertele speciale.
Pe ansamblul pieţei locale, livrările totale de autovehicule (autoturisme şi vehicule comerciale) au înregistrat în primele şapte luni din 2014 o creştere de peste 30% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Cel mai bun rezultat din acest punct de vedere l-au înregistrat autoturismele (+32,7%). Surse ale Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile – APIA precizează că vânzările pe piaţa din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoane juridice (peste 70% din total). Deşi înmatriculările de autoturisme rulate au scăzut cu circa 7% comparativ cu situaţia din primele şapte luni ale anului trecut, volumul acestora este de trei ori mai mare comparativ cu cel al autoturismelor noi, situaţie relevantă pentru starea actuală a parcului auto din România. La autoturisme, în topul mărcilor se află Dacia (34% din total), urmată de Volkswagen, Skoda, Ford, Renault şi Opel. Surse APIA relevă pentru 2014 un interes sporit din partea finanţatorilor pentru sectorul auto printr-o ofertă mai amplă de credite destinate achiziţiei de autovehicule, precum şi de leasing auto. Din păcate, continuă să acţioneze în piaţă unele măsuri cu caracter negativ precum limitarea deductibilităţii TVA şi cea a amortizării pentru achiziţia de autoturisme de către persoane juridice, precum şi nefiscalizarea comerţului cu autovehicule rulate din import, ceea ce favorizează importul de autovehicule rulate în detrimentul celor noi. Derularea programului „Rabla” şi în 2014 nu a avut rezultatele scontate, pe fondul unei evoluţii în scădere a interesului pentru acesta, atât din partea majorităţii operatorilor din piaţă cât şi a cetăţenilor. Aşa se explică poziţia APIA de sistare a programului după acest an.
Soluţia credit bancar
Vom prezenta în cele ce urmează câteva modalităţi de finanţare prin credit a unei maşini de către persoane fizice, precum şi oferta generală de leasing auto ce ar putea interesa cu precădere clienţi din rândul persoanelor juridice.
În materie de credit auto pentru maşini noi şi rulate (nu mai vechi de 5 ani), cele mai mici costuri din piaţă (DAE – 8,18 pe an) revin în prezent ofertei CEC Bank. Suma maximă acordată este de 30.000 euro, echivalent lei, principala condiţie fiind aceea a unui aport propriu din partea clientului de 20%. Un avantaj la nivel de client poate fi şi perioada de graţie în returnarea banilor – 60 zile (pentru credite pe termen scurt) şi 90 zile (pentru împrumuturi pe termen mediu). Mai trebuie precizat că dobânda este variabilă (ROBOR 3M+4,75 p.p.), la momentul redactării articolului aceasta fiind 7,16%, iar DAE de 8,18%. Surse din interiorul băncii ne-au precizat că, periodic, au loc demersuri de actualizare a ofertei la standardele pieţei, în primul semestru din 2014 vânzarea creditelor auto înregistrând aici un trend pozitiv. „Având în vedere tendinţa de scădere a nivelului indicelor de bază ROBOR, estimăm că dobânda aplicabilă clientului va înregistra o diminuare în a doua jumătate a anului în curs”.
La rândul său, Banca Transilvania are un produs specializat – „Creditul Auto Formula BT” – destinat finanţării de maşini noi şi rulate cumpărate de la dealeri auto sau persoane fizice. Nivelul maxim al finanţării este de 40.000 euro sau echivalent în lei, creditul putând fi acordat pe cel mult 5 ani, cu un avans de 15%. La creditele în lei destinate achiziţiei de la dealeri, dobânda practicată este ROBOR 6M+ 6 p.p., iar la cele în euro EURIBOR 6M+7,75 p.p. Astfel, la împrumuturile în lei, DAE apare în două variante: 12,17% (la dealeri auto) şi 12,73%, în cazul creditelor auto pentru achiziţionarea de la persoane fizice, care se aplică deopotrivă maşinilor noi şi second-hand.
Un nivel ceva mai ridicat al DAE, dar competitiv în piaţă, are oferta UniCredit Ţiriac Bank, care pentru automobile noi porneşte de la 9,6% pe an. Avansul minim solicitat este 20%. Deosebirea faţă de ofertele bancare prezentate anterior constă în aceea că dobânda este fixă, creditul putând fi solicitat direct de la dealerii auto parteneri ai băncii. Venitul minim necesar pentru a fi eligibil este de 450 lei lunar. Asigurarea de viaţă e opţională, iar banca poate prelua plata ratelor în cazurile de şomaj sau incapacitate de muncă. Asigurarea CASCO e opţională pentru valori finanţate de până la 10.000 euro, prag după care aceasta devine obligatorie. Prin intermediul departamentului de comunicare al băncii aflăm că, pentru cei care doresc un credit auto dar nu dispun de avans, UniCredit Ţiriac Bank şi UniCredit Consumer Financing au opţiunea de finanţare fără avans, achiziţionarea unui automobil nou sau second-hand presupunând însă costuri mai ridicate decât în cazul unui împrumut cu avans (DAE – 17,2%, faţă de 9,6%, în varianta creditului auto cu 20% avans, pentru împrumuturi cuprinse între 4.500 şi 100.000 lei). Aceeaşi sursă ne-a mai precizat că, „în ultimul an, creditarea auto a înregistrat o dinamică pozitivă, în concordanţă cu semnalele de redresare a economiei în general şi a consumului în special”.
BRD dispune de o soluţie de finanţare de până la 100% din valoarea automobilului, nou sau de ocazie, din producţia internă sau import, suma maximă fiind de 175.000 lei sau 40.000 euro, credit structurat pe o perioadă de până la 60 de luni, cu DAE de 14,74%. BCR nu are un produs dedicat, iar recomandarea băncii, inclusiv pentru achiziţia unei maşini, este creditul multifuncţional „Divers BCR”, prin care se pot obţine maximum 88.000 lei, pe cel mult 5 ani.
Clienţii care nu sunt eligibili pentru bănci nu au decât varianta unei oferte din partea unor instituţii financiare nebancare, care presupune achiziţia direct din show-room-ul dealerilor-parteneri, la costuri însă net superioare. UniCredit Consumer Financing, spre exemplu, practică o DAE de 20,8% la creditul auto fără avans, precum şi dobânzi penalizatoare de 32,5% (la suma scadentă, neachitată). La creditul auto prin Cetelem România, DAE este de 17,06%, ca artificiu de marketing la unul dintre produsele sale specializate fiind introdusă în ofertă amânarea plăţii unei rate cu o lună, în fiecare an.
Varianta leasing financiar
Pentru persoanele juridice, leasingul financiar se dovedeşte a fi în continuare o opţiune viabilă, date fiind avantajele fiscale. De altfel, cifrele pentru 2014 sunt superioare celor din 2013 în ceea ce priveşte vânzarea de automobile în leasing. În primul semestru din 2014, 76% din volumul nou-finanţat în leasing financiar (503 mil. euro) a revenit autoturismelor şi vehiculelor comerciale. Segmentul auto a crescut în primul semestru cu 30% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. De remarcat saltul de 13% în finanţarea vehiculelor comerciale grele. Şi în 2014 autoturismele sunt majoritare, având o pondere de 47% în volumul nou-finanţat în leasing financiar în domeniul vehiculelor.
IMPULS-Leasing, unul dintre jucătorii majori din piaţă pe segmentul finanţării auto, are, pe lângă produse-standard, o serie de oferte speciale, dezvoltate în colaborare cu importatori sau dealeri. Printre campaniile cele mai longevive se numără cele în colaborare cu Autoitalia, cu dobândă 0% pentru clienţii care achiziţionează autoutilitare sau vehicule marca „Jeep”. În parteneriat cu Opel România, se derulează în prezent campania „Opel la puterea a 4-a”. „Atenţia noastră s-a concentrat anul acesta pe piaţa de vehicule noi, atât autoturisme cât şi utilitare uşoare şi grele. În primul semestru din 2014, valoarea vehiculelor finanţate a înregistrat un avans de aproximativ 20% faţă de perioada similară din 2013, ajungând la 51,4 mil. euro. Până la finalul de an, estimăm menţinerea costurilor la client la nivelurile actuale, cu mici fluctuaţii, ca urmare a ofertelor ce vor veni de la majoritatea jucătorilor”, spune Răzvan Diaconescu, Director General IMPULS-Leasing România. Pentru autoturisme, camioane şi semiremorci noi, dobânda percepută de companie este de 5,9% pe an (la contractele în euro), perioada de finanţare fiind cuprinsă între 12 şi 60 de luni, cu un avans de 10% şi valoare reziduală zero. Pentru autovehicule second-hand, dobânda la leasing este 6,9% pe an, informează aceeaşi sursă.
Porsche Leasing a semnat în primul semestru al acestui an contracte noi pentru o valoare a bunurilor finanţate de 50,7 mil. euro (faţă de 46,6 mil. euro, în primele şase luni din 2013), atât segmentul de maşini noi cât şi cel de rulate înregistrând creşteri în ceea ce priveşte finanţarea. Ofertele speciale şi promoţiile au devenit şi aici o constantă în 2014. „În paralel, pentru clienţii care dispun de lichidităţi, dar nu doresc să le blocheze în proporţie de 100%, am pregătit o ofertă cu dobândă 0% pentru leasing financiar în euro, pe o durată de 12 luni. În paralel, derulăm şi promoţii pe segmentul de maşini rulate”, informează Helian Redai, Director Divizie Vânzări şi Marketing din cadrul Porsche Finance Group.
În top-ul finanţatorilor în leasing financiar pentru segmentul analizat se află, de asemenea, Raiffeisen Leasing, pentru care autovehiculele ocupă în continuare ponderea (71% din totalul finanţărilor în primul semestru al acestui an), din care 28% s-au îndreptat spre autoturisme, iar 72% spre vehicule comerciale, în special vehicule comerciale grele (care au crescut constant în ultima perioadă, primul semestru din 2014 fiind cu 75% deasupra primei jumătăţi a anului precedent). Valoarea bunurilor finanţate aferentă contractelor noi din primul semestru al acestui an s-a ridicat la 27,032 mil. euro (1.066 contracte noi), net superioară faţă de cifrele aceleiaşi perioade din 2013 (18,007 mil. euro şi 725 contracte noi). Din total volume finanţate în primele şase luni din 2014, 40% au reprezentat finanţări de vehicule second-hand. „Elementele distinctive pentru finanţarea segmentului auto se reflectă la nivelul companiei printr-o abordare de tip integrat a tuturor elementelor pe care le implică finanţarea unui activ. În cadrul produselor pe care le oferim venim cu avantaje atât la dobândă, care este redusă faţă de standard, perioadă de graţie la plata capitalului şi alte facilităţi, precum şi omologare RAR şi taxa de poluare achitată, pentru vehiculele second-hand, sau garanţie integrală şi revizii gratuite, oferite prin reţeaua partenerilor noştri din domeniu”, declară directorul general Felix Daniliuc. Venind în întâmpinarea dorinţei unor clienţi de eficientizare a activităţii şi susţinere a afacerilor în perspectivă prin păstrarea competitivităţii în piaţă, compania a venit la sfârşitul anului trecut cu un produs de finanţare dedicat modelelor Euro 6. Rezultatul a fost că 20% dintre contractele încheiate în primul semestru din 2014 au privit finanţări de camioane cu motorizare Euro 6.
Din informaţiile şi comentariile prezentate rezultă că băncile dar şi instituţiile financiare nebancare (axate pe acordarea de credite de consum şi finanţări în leasing financiar) se află la ora actuală într-o concurenţă acerbă pentru acoperirea segmentului auto. Principala bătălie se dă pe costuri la client (încă ridicate) şi facilităţi asociate finanţării, campaniile de marketing şi produsele noi bine-ţintite reprezentând calea de a apropia ofertele de cerinţele şi posibilităţile financiare ale clienţilor, fie ei persoane fizice, fie companii.
COMMENTS