prof.univ.dr. Bogdan Căpraru
„Fintech” a devenit un termen „la modă” în vocabularul financiar în ultimii ani. Un simplu „search” pe Google după acest cuvânt ne returnează 37.000.000 de rezultate! Multă lume vorbește de „fintech”, unii cu admirație și extaziere, alții cu detestare și îngrijorare. Termenul pare nu doar sofisticat, dar și învăluit în mister, abstract. Mai mult decât atât, desemnează un fenomen aflat într-o continuă dezvoltare! Ad-hoc vorbind, pentru că nu există o definiție academica sau una anonim îmbrățișată, fintech este un cuvânt compus din prescurtarea a doi termeni din limba engleză financial technology și desemnează modelul de business ce își propune promovarea de servicii financiare folosind software și tehnologii moderne și inovatoare.
Dacă ar fi să căutăm o asemănare plastică a ceea ce ar putea să cuprindă fintech ca noțiune, am putea să spunem că e un adevărat Turn Babel la interferența dintre domeniul financiar și cel tehnologic. Dificultatea apare nu doar în a creiona o definiție a termenului, dar și în ceea ce privește încadrarea de ordin legislativ și reglementativ. Tipologia și modelele de business sunt extrem de diverse, chiar dacă au unele elemente în comun. Multe sunt în stadiul de start-up, folosesc elemente de social media sau de tip „crowd”.
Principial am putea împărți fintech-urile în cinci categorii: 1) cele care oferă finanțare; 2) cele specifice asset-management-ului; 3) de plăți; 4) de asigurări și 5) alte fintech-uri. Cele dedicate finanțărilor pot funcționa pe principiul crowdfunding sau creditare și factoring prin aplicație mobilă. Platformele de crowdfunding sunt utilizate atât pentru creditele de retail, cât și pentru finanțarea firmelor (în special start-up-uri). Crowdfundingul se bazează pe participarea mai multor indivizi care oferă finanțare în anumite condiții pe diverse platforme. Creditarea prin intermediul aplicațiilor mobile se realizează pe termene scurte, de câteva zile sau săptămâni, iar factoring-ul implică vânzarea de creanțe online. Procesele sunt automatizate și tocmai de aceea sunt cost – eficiente. Creditarea și factoring-ul prin fintech-uri presupune integrarea ca partener a unei bănci tradiționale.
Fintech-urile din domeniul asset – management pot oferi sfaturi de investiții, management de portofolii, agregatoare de informații privind investițiile private, interacțiune cu consilieri financiari și brokeri de la distanță, desfășurare de operațiuni financiar-bancare tradiționale prin aplicații prietenoase și de la distanță etc. Ele pot fi platforme de discuții între participanți pe teme de investiții, management automat de portofolii bazat pe algoritmi predefiniți, planning financiar privat. Astfel, putem întâlni robo-consilieri care folosesc algoritmi predefiniți bazați pe inputuri gen toleranța la risc, durata și scopul investiției, inputuri stabilite de către investitor. Planning-ul financiar privat dă posibilitatea clientului de a vizualiza printr-o aplicație mobilă integratoare toate activele și creditele sale de la mai multe instituții într-un singur „tablou”.
Segmentul de plăți naționale și internaționale este, de asemenea, preferatul fintech-urilor. Aici integrăm și segmentul blockchain și cryptomonede. Astfel, prin intermediul aplicațiilor de pe telefoanele mobile putem face transferuri bancare (care implica banca ca intermediar de plăți), dar și plăți alternative, gen portofel electronic, transferuri directe între utilizatori etc.
În domeniul asigurărilor fintech-urile funcționează pe principiul asigurărilor colective, unde un grup de participanți își asigură în mod colectiv bunurile, pe principiul peer-to-peer. În categoria alte fintech putem integra website-urile comparatoare și integratoare de oferte de produse și servicii financiare, entitățile care oferă suport tehnologic, infrastructuri pentru serviciile financiare.
Într-o altă ordine de idei, putem enumera succint beneficiile și riscurile aduse de aceste noi entități în mediul financiar. Potențialele beneficii pot fi: timpi scurți în derularea operațiunilor; costuri reduse pentru clienți; acces la o gama variată de oferte; produse și servicii personalizate. Dintre potențialele riscuri amintim: vid de reglementare și drepturi de consumator neclare; riscuri legate de tehnologie (disfuncționalități); luare de decizii financiare de către client pripite în anumite situații, fără o discuție în prealabil cu un consultant; excluziune financiară, indusă de faptul că nu toți indivizii au abilitățile IT necesare pentru a derula astfel de operațiuni.
Indiferent în ce direcție bate cumpăna beneficii – riscuri, trebuie să fim din ce în ce mai conștienți că bate vântul schimbării în mediul financiar actual!
COMMENTS