Un segment de nişă al serviciilor financiare din România, cel de factoring, s-a situat în 2014 la un nivel apropiat celui din 2013, iar pentru anul în curs există unele semne de creştere a necesarului de finanţare specific.
Experienţa din ultimul an a arătat că băncile deţin în continuare o poziţie dominantă pe piaţa internă de factoring, clienţii fiind în general firme mari şi medii, în vreme ce câteva instituţii financiare nebancare cu o astfel de ofertă ţintesc IMM-urile. După cum se ştie, factoring-ul vine să răspundă nevoilor tuturor categoriilor de companii – finanţare imediată, optimizarea capitalului, acoperirea riscului de neîncasare a creanţelor şi managementul creanţelor şi al debitorilor.
Deşi finanţatorii consideră că există potenţial pe piaţa locală, cifrele recent date publicităţii de asociaţia de profil arată totuşi o stagnare a pieţei de factoring, care s-a situat în 2014 şi 2013 la un nivel anual de circa 2,7 miliarde euro. În opinia noastră, era previzibil un astfel de rezultat, dată fiind evoluţia economiei naţionale, marcată de foarte puţine investiţii în general şi de lipsa acestora în infrastructură, în particular. Privind în structură, doar câteva sectoare au fost anul trecut marcate de creşteri ale operaţiunilor de factoring. Conform recentului studiu iniţiat de Asociaţia Română de Factoring, pentru factoring intern, e de semnalat segmentul de FMGC, care a depăşit 15% din totalul operaţiunilor de factoring (faţă de 12% în 2013), „creştere direct generată de consum”, consideră Bogdan Roşu, preşedintele Asociaţiei. Un trend crescător a caracterizat operaţiunile de factoring în sectoarele metale, chimicale şi reciclare (de la 4,7% la 8,7%), precum şi transporturi (de la 6,2% la 7,5%). Industria auto, marcată anul trecut de creşteri semnificative la export şi import (mai ales prin componente auto), a ajuns să deţină 27,5% din totalul operaţiunilor de factoring. Pentru factoring-ul de export industria auto a ocupat în 2014 aproape 12% din totalul rulajelor realizate.
Sectorul care s-a finanţat cel mai mult prin factoring intern a fost şi în 2014 cel al construcţiilor (aproape 24% din totalul operaţiunilor), domeniu aflat însă într-o scădere accentuată faţă de 2013 (32,8%). O palidă reprezentare în materie de contracte de gen a caracterizat, pentru factoring intern, sectorul farma (2,5%). „Din păcate, întârzierile mari la plată de la beneficiarii finali şi birocraţia cu privire la cesionarea creanţelor asupra caselor de asigurare fac aproape imposibilă accesarea de către furnizori (importatori şi distribuitori) a unor astfel de finanţări”, adaugă preşedintele ARF.
Studiul menţionat a evidenţiat, totodată, că volume însemnate derulate prin factoring în 2014 se datorează unor companii cu cifră de afaceri de peste 50 milioane euro (43,3%). Contribuţia firmelor cu cifră de afaceri între 5 şi 50 milioane euro a fost de 36,4%, iar a celor situate sub pragul de 5 milioane euro de 20,3%. Ca tendinţe, putem semnala o creştere a volumelor de factoring derulate de companiile mari, care s-ar traduce prin faptul că „la acest nivel există o nevoie din ce în ce mai accentuată de externalizare a serviciilor de colectare şi administrare a clienţilor. Experienţa acestor companii dovedeşte că a devenit destul de ineficient să opereze astfel de activităţi intern, tendinţa clară fiind externalizarea serviciilor de gen către un factor cu experienţă şi resurse dedicate în managementul portofoliului de clienţi”, remarcă Bogdan Roşu. În acelaşi timp, firmele cu afaceri anuale de sub 5 milioane euro au recurs mai puţin la contracte de factoring în 2014, comparativ cu 2013, rezultat pus pe seama competitivităţii scăzute a acestora şi implicit a riscului crescut de finanţare a unor astfel de clienţi.
Jucătorii semnificativi şi rezultatele lor
Liderul pieţei locale de factoring, BRD – Groupe Société Générale, a înregistrat în 2014 o creştere cu peste 5% a volumului operaţiunilor de profil, comparativ cu 2013. Operaţiunile au depăşit anul trecut 960 milioane euro. Volumele extinse au fost generate în principal de creşterea numărului de clienţi la peste 600 (+33%, faţă de anul anterior). Urmarea a fost mărirea cu aproape 2% a cotei de piaţă a băncii pentru factoring (la 35,7%). BRD gestionează peste 2.000 de relaţii vânzător-cumpărător şi aproximativ 300.000 de facturi. Vorbim aşadar de un jucător dominant, care dă tonul în piaţa de profil, atât din perspectiva volumului operaţiunilor şi a cotei de piaţă, cât şi a calităţii serviciilor, prin prisma locului obţinut în clasamentele organizaţiei Factors Chain International. „Având în vedere mediul economic destul de dificil, am putea spune că rezultatele au fost mulţumitoare”, subliniază Anca Dogaru, director adjunct al Departamentului Global Transaction Banking din cadrul BRD. Principalele domenii în care banca a derulat operaţiuni de factoring au fost construcţiile (care au scăzut, totuşi, destul de mult faţă de anii anteriori, când volumul acestora în totalul cifrei realizate de bancă a fost mai important), industriile metalurgică, maşini şi echipamente, cu o pondere importantă a sectorului auto. Legat de tipurile de clienţi din portofoliu, sursa BRD ne spune că în general societăţile mai mici apelează la factoring în mod special pentru îmbunătăţirea cash-flow-ului, în vreme ce firmele de talie mare pentru a-şi deconsolida creanţele din bilanţ şi a-şi proteja riscul de neîncasare a debitorilor. În 2014, banca a introdus în oferta sa şi operaţiunile de „Supply Chain Finance”, ce se derulează prin intermediul unei platforme online care îmbină tehnologia de ultimă oră cu know-how-ul, punând la dispoziţia clienţilor un produs modern, flexibil şi competitiv în termeni de calitate şi preţ. Acesta aduce avantaje atât debitorului, în calitatea sa de plătitor al facturilor, care are posibilitatea să-şi optimizeze capitalul de lucru şi procesele operaţionale, precum şi furnizorilor acestuia, beneficiari ai finanţării, ca urmare a parteneriatelor încheiate între bancă şi debitori.
Volumul de creanţe cesionate de UniCredit Ţiriac Bank la nivelul anului 2014 s-a situat la 673 milioane euro, în scădere faţă de nivelul înregistrat în 2013. „Această evoluţie a avut ca motiv principal prioritatea pe care am acordat-o în ultimii ani sectorului investiţional şi în special construcţiilor, ca premisă pentru dezvoltarea sustenabilă a economiei. Cum investiţiile au avut de suferit anul trecut şi portofoliul nostru a resimţit impactul. Menţinând o abordare atentă a riscurilor, deşi 2014 ne-a adus peste o sută de tranzacţii noi, volumele generate de aceşti clienţi (cu preponderenţă IMM-uri) nu au putut compensa integral lipsa de activitate din zona investiţională”, explică Alecsandra Valasuteanu, Head of Factoring, UniCredit Ţiriac Bank. Ca o specificitate a activităţii de factoring a anului trecut, banca a reuşit să câştige cotă de piaţă pe sectorul companiilor cu o cifră de afaceri sub 5 milioane euro, „deoarece credem în acest segment şi ne dorim să-i susţinem dezvoltarea”, după cum declară Alecsandra Valasuteanu. Mai mult de jumătate dintre tranzacţiile noi de factoring intern şi de export au fost aduse de astfel de companii, aceeaşi tendinţă înregistrându-se în ceea ce priveşte factoringul de import, care a crescut la nivelul băncii cu aproximativ 20% faţă de 2013. Sectoarele cele mai prezente în rulajele de factoring ale băncii au fost construcţii (23%), metale, chimicale şi reciclare (18,5%), piese auto (16%) şi agricultură (14,5%). Volumele de factoring fără regres derulate de UCT au crescut cu peste 40% în 2014, în timp ce creanţele cesionate strict pentru colectare au înregistrat anul trecut un avans de 70%.
Pentru prima bancă din sistem, BCR, activitatea de factoring din 2014 „a însemnat în primul rând o selecţie sănătoasă a contractelor”, consideră Alexandru Dugaia, coordonator al Departamentului Supply Chain Finance din cadrul băncii, care ţine să precizeze că, în a doua parte a anului trecut, s-a observat o creştere semnificativă a numărului de companii care au aplicat pentru derularea de operaţiuni de factoring, lucru reflectat într-un număr mai mare de contracte încheiate. Cum nu ne-au fost furnizate cifre relevante pentru activitatea de profil din 2014 (volume contractate, număr de clienţi noi), s-ar putea ca acestea să fi fost sub aşteptări. Operaţiunile de factoring prin BCR au vizat în principal sectoarele de construcţii, industrie metalurgică şi transporturi. Din discuţiile cu clienţii rezultă că şi aici componenta de acoperire a riscului de neplată al debitorilor rămâne de interes pentru companiile locale care îşi propun extinderea reţelei de clienţi, într-un mod sănătos, încercând astfel să evite pierderile din vânzarea de mărfuri către firme care pot întâmpina dificultăţi la plată sau intra în insolvenţă ulterior începerii colaborării.
La nivel de Raiffeisen Bank, activitatea de factoring a fost marcată anul trecut de o creştere de 8% a volumului de operaţiuni, comparativ cu 2013, în condiţiile în care numărul de clienţi noi s-a dublat. „Din perspectiva noastră există două tendinţe majore care au caracterizat evoluţia business-ului în 2014: creşterea cererii de factoring, ca soluţie alternativă de finanţare, în rândul clienţilor de talie mică, concomitent cu o cerere sporită pentru preluarea riscului de neîncasare din partea clienţilor medii. Ambele tendinţe sunt o consecinţă firească a contextului economic actual, în care companiile încearcă să găsească soluţii atât pentru lichidizarea imediată a creanţelor cu plata la termen, cât şi pentru protecţia împotriva riscului de insolvenţă a partenerilor comerciali”, subliniază Cristina Kalinov, Manager Departament Forfetare& Factoring din cadrul Raiffeisen Bank. Chiar dacă în 2014 aici a avut loc o creştere de 19,5% a volumului operaţiunilor de factoring fără regres, operaţiunile de factoring cu regres continuă să deţină o pondere însemnată, respectiv 62% din totalul portofoliului băncii. O prioritate a anului trecut a fost reprezentată de încheierea de noi parteneriate de reverse factoring cu marile companii din piaţă. Cele mai multe contracte noi au venit din domeniile construcţii, metale şi chimicale, servicii şi transporturi.
După un an 2013 modest pentru sectorul de factoring al Bancpost, 2014 a înregistrat o creştere de 22%, aflăm de la Manuela Bădescu, directorul Direcţiei Factoring al băncii. Sectoarele principale care au adus noi contracte au fost bunurile de larg consum, auto şi echipamente, existând o orientare prioritară spre segmentul exportatorilor. „Am observat că sunt din ce în ce mai multe companii care urmăresc în primul rând să-şi controleze riscurile financiare, comerciale ş.a., nevoia de finanţare fiind lăsată în plan secundar. În cazul în care o companie doreşte să-şi asigure riscul de neplată pe anumiţi debitori, alege sau ar trebui să aleagă servicii de factoring deoarece acestea îi permit asigurarea unei părţi din portofoliul de clienţi, spre deosebire de serviciile oferite de o companie de asigurări care, de regulă, doreşte să asigure întreg portofoliul”, punctează aceeaşi sursă.
Un reviriment al activităţii analizate a cunoscut şi Banca Transilvania, care în decursul anului trecut a înregistrat un rulaj de peste 1 miliarde lei în cadrul plafoanelor de factoring. Comparativ cu 2013, creşterea a fost de 29% pe volum total de operaţiuni de factoring. De asemenea, în contextul actual al vieţii economice şi al pieţei bancare, domeniul factoring BT este un caz fericit, nefiind afectat în 2014 de nicio insolvenţă. Rata de daunalitate pe factoring a fost aici zero. Şi sectoarele reprezentate prin contracte noi sunt ceva mai numeroase comparativ cu concurenţa – bunuri de larg consum, agricultură şi produse alimentare, auto şi echipamente, construcţii, lemn, metale, produse chimice şi reciclare, IT&C, electronice, energie, produse farmaceutice, transporturi.
Pentru analiza de faţă, din partea IFN-urilor ce au ca obiect de activitate factoring rata de răspuns a fost aproape inexistentă. Doar de la Next Capital, specializată în soluţii de factoring intern dedicate IMM-urilor, am primit comentarii, precum şi informaţia conform căreia anul 2014 i-a adus o creştere de 12% a portofoliului de clienţi. Dimensiunea de finanţare este desigur cea mai cunoscută şi solicitată în tot ceea ce înseamnă soluţia de factoring, inclusiv la Next Capital. În ultimii ani însă, pe fondul maturizării pieţei, sunt cerute din ce în ce mai mult serviciile de administrare portofoliu clienţi (debitori cedaţi), de colectare creanţe şi chiar de asigurare. „Dacă IMM-urile au în primul rând nevoie de finanţare pentru a depăşi o perioadă dificilă financiar, pentru a se stabiliza pe cash-flow, pentru a-şi plăti datoriile şi a se dezvolta, companiile mari vor mai cu seamă să-şi externalizeze serviciile de colectare creanţe şi administrare portofoliu. În plus, în cadrul colaborării cu firma noastră, clienţii beneficiază de asistenţă juridică şi comercială pe contracte, oferită de personal dedicat, de verificarea potenţialilor parteneri de afaceri chiar înainte să semneze contractele, astfel încât relaţiile comerciale dintre aderent şi debitorii cedaţi să se deruleze în condiţii corecte, transparente şi de echilibru”, spune directorul general Bogdan Roşu.
Primele semne pozitive din 2015
O dimensiune importantă pentru mai buna cunoaştere a soluţiilor de factoring priveşte strategia jucătorilor, bănci şi IFN-uri, pentru 2015, în condiţiile în care, la data publicării articolului de faţă, se scursese deja primul trimestru. Asociaţia Română de Factoring, prin membrii ei, are în vedere că anul 2015 va fi mai bun, ca rezultate, faţă de 2014, primele trei luni indicând deja semne de creştere a necesarului de finanţare. În dimensionarea planurilor pentru 2015, principalii jucători au ţinut seama de uşoarele majorări de consum, precum şi de investiţiile din ultimul trimestru al anului trecut, care au continuat să producă efecte pozitive şi în 2015. „Acest start ar trebui sprijinit serios de reluarea investiţiilor publice promise de Guvern (atât din buget, cât şi din fonduri UE, care să rămână prioritare). De asemenea, sub o formă sau alta, probabil vom vedea măsuri de relaxare fiscală încă de anul acesta. Alte premise pozitive pe care le luăm în considerare sunt creşterea exporturilor (în primul rând către UE, pe fondul pachetului de măsuri monetare implementat de Banca Centrală Europeană începând cu luna martie a.c.), creşterea consumului privat corelată cu aceea a veniturilor populaţiei, dar şi menţinerea costurilor de finanţare la niveluri joase, lucru care face şi mai accesibilă finanţarea prin factoring a oricărei companii”, spun membrii ARF.
Jucătorul numărul unu, BRD, îşi propune să fie în continuare motorul pieţei locale de factoring, prin furnizarea de soluţii adaptate nevoilor clienţilor, care să permită o dezvoltare sănătoasă a afacerilor. Politica sa de costuri este şi în 2015 adaptată în funcţie de tipul tranzacţiei, de volumele derulate, de profilul de risc al debitorilor. „Cotaţiile trebuie să reflecte cel mai bun raport preţ-calitate”, e de părere Anca Dogaru.
În opinia Alecsandrei Valasuteanu, primele luni nu sunt relevante pentru evoluţia factoring-ului la nivelul unui an întreg, acesta înregistrând o dinamică superioară în cel de-al doilea semestru. Factoring-ul este un produs complex, care se bazează în cea mai mare măsură pe relaţiile comerciale cesionate. „Astfel, neexistând, ca regulă, condiţii de cross-default sau garanţii suplimentare, este mai puţin relevant istoricul factorului cu aderentul pe alte tipuri de produse atunci când stabilim preţul factoring-ului. În ceea ce priveşte UCT, am încercat mereu ca structura de costuri oferită clienţilor pe aceste tipuri de facilităţi să reflecte atât aspectele de risc (finanţare, dispute comerciale, acoperirea la riscul de neplată), cât şi pe cele operaţionale (gradul de încărcare generat de structura relaţiei comerciale, respectiv numărul de facturi, de corecţii, retururi sau compensări, zilele de întârziere, modalitatea de plată folosită)”, comentează directorul de resort al UCT.
BCR estimează pentru 2015 o creştere a volumelor de factoring, în special în zona operaţiunilor fără regres. Legat de costurile acestora, nu sunt anticipate schimbări majore în modul de ofertare. „Bonitatea debitorilor va continua să influenţeze costurile operaţiunilor de factoring”, spune Alexandru Dugaia. Raiffeisen Bank va continua la rândul său să promoveze produsul de factoring în rândul clienţilor din toate categoriile de business, ofertând soluţii personalizate. „Pentru 2015 avem ca obiectiv strategic creşterea numărului de clienţi ce apelează la servicii de factoring şi dezvoltarea de parteneriate pe termen lung cu aceştia. Considerăm că nivelul costurilor trebuie să reflecte în mod corect pachetul de servicii oferit şi riscurile pe care banca şi le asumă în relaţia cu un anumit client”, declară Cristina Kalinov. Bancpost îşi propune consolidarea poziţiei pe piaţa de factoring şi intrarea în top 5. „Pentru atingerea acestor obiective, mizăm atât pe capacitatea noastră de a oferi soluţii personalizate pentru fiecare client, cât şi pe o gamă completă de produse, precum factoring-ul intern şi internaţional, cu sau fără regres, reverse factoring. Costul factoring-ului trebuie să conţină atât componenta de comision perceput pentru servicii (administrare şi colectare, creanţe, asigurare), cât şi cea de cost de finanţare (dobânda aferentă finanţării creanţelor)”, conchide Manuela Bădescu.
Persoane avizate din cadrul ARF susţin că piaţa de factoring din România a trecut într-o etapă de maturizare, atât prin prisma cererii în continuă creştere, a complexităţii soluţiilor oferite şi accesate, cât şi a domeniilor în care factoring-ul se dovedeşte a fi o variantă viabilă pentru asigurarea cash-flow-ului unei companii.
Piaţa financiară şi implicit cea de factoring se caracterizează la ora actuală printr-un ridicat nivel de lichiditate, disponibilă pentru creditarea afacerilor, la costuri minime. „Rămâne de văzut dacă şi cât se va putea menţine un astfel de nivel în condiţiile în care sunt deja semne de creştere a dobânzilor pe alte pieţe. 2015 ar putea fi un an mai bun, mai prielnic companiilor şi implicit pieţei de factoring. Premisele ar fi: creşterea accelerată a investiţiilor publice şi a fondurilor europene atrase în economie, un cadru care să reglementeze şi mai bine insolvenţa, în sensul responsabilizării firmelor şi administratorilor acestora, reducerea treptată a poverii fiscale, îmbunătăţirea disciplinei de plată din partea sectorului public, astfel încât şi furnizorii acestuia să poată accesa soluţiile de factoring”, crede Bogdan Roşu. Evoluţia pieţei analizate este, după cum se ştie, direct legată de ceea ce se întâmplă în economie, unde pentru 2015 există unele premise pozitive. Rămâne ca şi finanţatorii, împreună cu clienţii, să le pună în valoare.
COMMENTS