Gabriel Biriş: Nu sunt adeptul unei reduceri de impozite!

Gabriel Biriş: Nu sunt adeptul unei reduceri de impozite!

Fostul secretar de stat în Minsterul Finanţelor, Gabriel Biriş, susţine că măsurile pe care le propunea Guvernului prin conceptul său de Cod Fiscal ar fi putut aduce “multe, multe lucruri bune în ceea ce priveşte stabilitatea şi predictibilitatea fiscală prin instrumente care nu ţin de măriri de taxe, ci de lărgirea bazei, de simplificare şi de reaşezarea unora dintre cele mai importante impozite şi surse de venit.” Declaraţia a fost făcută în cadrul evenimentului anual organizat de Finmedia în această perioadă şi intitulat „Un weekend cu presa economic”.

„Nu sunt adeptul unui acest gen de abordări (n.r. reduceri de taxe). Cred că, în primul rând, trebuie să facem ordine, să vedem cum stăm, să vedem cum colectăm mai mult de la cei care acum nu plătesc deloc sau plătesc foarte puţin, cum reducem risipa banilor pe care îi colectăm la bugetul consolidat şi cum facem să creştem PIB-ul un pic prin investiţii nu doar în infrastructura rutieră şi feroviară, ci, inclusiv, în sănătate şi educaţie”, a explicat fostul secretar de stat.

Gabriel Biriş a reiterat şi de ce aprecia că momentul zero din punct de vedere fiscal trebuia să fie ceea ce el a numit ”de-offshor-izarea României”.

CFC rules ( n.r. Controlled Foreign Corporation) sunt un set de reguli dezvoltate de OECD ( n.r. Organisation for Economic Co-operation and Development). CFC rules înseamnă că pentru rezidenţii statului care are aceste reguli profitul obţinut de companiile cu deţineri în paradisurile fiscale trebuie raportate ca fiind venituri personale. Practic, transparentizezi fiscal deţinerile, direct sau indirect. Prin ce metodă am decis să transparentizez? Prin preschimbarea definiţiei la dividend”, a mai spus Gabriel Biriş, actual avocat al casei Biriş Goran”.

Gabriel Biriş declară că a introdus o nouă definiţie inclusiv pentru sintagma de „paradis fiscal”.

Am introdus o definiţie potrivit căreia înseamnă ( n.r. paradis fiscal”) „ţara în care impozitul este mai mic sau egal cu 10%, ca să dăm un criteriu obiectiv”, a afirmat fostul secretetar de stat.

Gabriel Biriş susţine că, în prezent, pentru desecretizarea informaţiilor contează foarte mult ce se întâmplă la iniţiativa G20, planul anti BEPS ( n.r. Action Plan on base Eroision and Profit Shifting) al OECD, la care şi noi am aderat şi contează schimbul automat de informaţii care devine regulă în fiscalitatea mondială.

Sunt peste 100 de stat care au semnat acordul de schimb automat de informaţii, dar, tot automat, se află informaţii despre afacerile rezidenţilor din celelate state. Transparentizarea devine regula jocului”, potrivit lui Gabriel Biriş.

Acesta a mai explicat de ce impozitul pe dividend are relevanţă în „de-offshor-izarea României”.

De anul acesta, avem impozit pe dividend de 5%. Dar, în toate statele care au impozit pe dividend, impozitul pe divident egalizează sarcina fiscală între impozitul pe profit şi impozitul pe venituri în general mult mai mari. Numai la noi, cota unică înseamnă 16% pe tot, adică inclusiv dublă impozitare, ceea ce nu este ok şi s-a văzut că a creat distorsiuni(…) Impozitul acesta pe dividend dacă vine dintr-un profit care a fost impozitat cu 16% este ok să fie 0 sau chiar 5% cum a fost ulterior majorat. Dar dacă vine dintr-un paradis fiscal? (…) Este foarte important ca simplificarea să ducă şi la eficientizare şi la lărgirea bazei. Nu putem avea impozite mici, dacă nu le plătim cu toţii!”, a mai afirmat Gabriel Biriş.

Reamintim ca, recent, Gabriel Biriş a demisionat din funcţia de secretar de stat şi coordonator al Departamentului de Legislaţie Fiscal din Ministerul Finanţelor în urma constroverselor legate de modificarea Codului Fiscal.

Mai multe detalii despre planurile fiscale pentru România aşa cum le gândea fostul oficial guvernamental puteţi afla din ediţia pe luna septembrie a revistei „Piaţa Financiară”.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0