Aşa cum există companii care pot face business profitabil în orice punct al ciclului economic ne-am afla, la fel, există jucători din piaţa bancară care se pot dezvolta sustenabil chiar dacă în piaţă bate crivăţul crizei. O demonstrează din plin Garanti Bank, instituţie care a reuşit în toţi aceşti ultimi cinci ani să urce spectaculos, dezvoltarea sa fiind în concordanţă cu nişte indicatori financiari de top. Am discutat despre reţeta succesului cu Ufuk Tandogan, CEO Garanti România.
Cum aţi încheiat 2013? Care au fost principalele realizări?
Anul 2013 a fost unul important pentru Grupul Garanti, deoarece am sărbătorit 15 ani pe piaţa locală – 15 ani de când creştem împreună cu clienţii noştri. Am avut un an foarte bun, în care am reuşit să rămânem unul dintre cele mai sănătoase grupuri financiare de pe piaţa românească, cu o creştere constantă şi profitabilitate ridicată, în ciuda condiţiilor economice pline de provocări. Am reuşit să facem acest lucru lansând produse şi servicii inovatoare pentru consumatorii noştri şi fiind mai activi atât în zona de creditare, cât şi în ceea ce priveşte depozitele, pentru toate segmentele de piaţă (retail, IMM şi corporate).
Suntem foarte încântaţi că rezultatele noastre sunt peste media pieţei în toate segmentele. Volumul total de credite a crescut cu aproximativ 5% faţă de perioada similară a anului trecut. În retail, creditele ipotecare au crescut cu 30% faţă de anul trecut, în timp ce volumul creditelor pentru IMM-uri a crescut cu 16%. Depozitele clienţilor au crescut cu 44% în toate segmentele pentru Garanti Bank comparativ cu 2012. În acest moment, avem aproximativ 3.000 clienţi corporate, 25.000 IMM-uri şi 300.000 retail în România, cu o creştere a numărului total de clienţi în 2013 de 14%.
Această performanţă se reflectă desigur şi în rezultatele financiare, banca înregistrând un profit net de 21,5 milioane euro în primele nouă luni din 2013, de peste trei ori mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.
În plus, în octombrie 2013, Fitch Ratings a reconfirmat ratingul „BBB-” pentru datorii pe termen lung al Garanti Bank, cu perspectivă stabilă. Acest rating reflectă forţa financiară a Garanti Bank România, precum şi probabilitatea ridicată ca banca să primească în continuare susţinere din partea băncii-mamă Turkiye Garanti Bankasi AS (TGB). Fitch a adăugat că subsidiara din România are importanţă strategică pentru TGB. Trebuie să subliniem faptul că TGB este cea mai profitabilă şi a doua cea mai mare bancă privată din Turcia după active. În plus, se regăseşte în topul celor mai solide 20 de bănci din lume, potrivit clasamentului întocmit de Bloomberg, în mai 2013. Prin urmare, Garanti Bank beneficiază de sprijinul puternic şi know-how-ul considerabil al unei bănci-mamă de succes.
Ce nu aţi reuşit să faceţi din ce v-aţi propus în 2013 şi de ce? Care au fost evenimentele care v-au luat prin surprindere anul trecut?
Anul trecut a fost unul plin de provocări, în special din cauza mediului economic complex. Cu toate acestea, am reuşit să realizăm ceea ce ne propusesem, menţinând ca obiectiv principal creşterea sustenabilă. Am învăţat rapid cum să ne adaptăm la mediul în continuă schimbare din jurul nostru şi am menţinut banca pe un trend ascendent, gândindu-ne mereu la viitor şi încercând să venim cu produse şi servicii inovatoare. Însă, cel mai important, încercăm întotdeauna să ne cunoaştem cât mai bine clienţii şi piaţa.
Ne place să credem că ne învăţăm lecţiile în timp util şi că facem faţă cu brio situaţiilor neprevăzute. Am demonstrat atât în perioadele de prosperitate economică, cât şi în cele dificile, că suntem pregătiţi şi mereu aproape de clienţii noştri.
Cum apreciaţi schimbările care au avut loc în 2013 în privinţa politicii monetare, a reducerii dobânzilor şi a stimulării creditării de către BNR? Ce efecte credeţi că vor avea aceste măsuri în noul an?
Banca Naţională a României oferă un sprijin important sistemului bancar prin reducerea dobânzii de politică monetară şi a ratei rezervelor minime obligatorii. Tăierea dobânzii cheie se reflectă într-o inflaţie îmbunătăţită, care şi-a atins ţinta şi are o perspectivă pozitivă. O politică monetară mai relaxată joacă un rol important în stimularea consumului domestic şi a investiţiilor, prin relansarea activităţii de creditare. Bineînţeles, de această evoluţie beneficiază atât băncile cât şi clienţii, precum şi întreaga economie. În plus, prin condiţiile monetare mai relaxate, finanţarea în RON devine mai atractivă.
Cum apreciaţi că va fi în general anul 2014 pentru economia românească şi pentru cea din zonă? Credeţi că va fi anul în care vom ieşi din criză? Care vor fi principalele provocări ale noului an?
Există semne de revenire economică în piaţă, precum performanţa României de a înregistra cea mai mare rată de creştere economică din Uniunea Europeană, cu 4,1% în Q3 2013 faţă de Q3 2012. De asemenea, câteva sectoare au avut rezultate peste aşteptări şi anticipăm că îşi vor menţine trendul ascendent (spre exemplu: industria auto, echipamentele electrice, utilajele şi industriile orientate către export). Cu toate acestea, nu am depăşit perioada dificilă, România fiind în situaţia în care mai trebuie să îmbunătăţească o serie de aspecte, pentru a ajunge să aibă o creştere inteligentă şi sustenabilă. Câteva dintre acestea sunt atragerea de investiţii străine, stimularea investiţiilor private şi publice, în special în infrastructură, care este sub standardele europene, îmbunătăţirea pieţei muncii, accelerarea absorbţiei de fonduri europene, precum şi stimularea puterii de cumpărare şi a consumului prin creşterea sustenabilă a salariilor.
În 2014, aşteptăm o creştere a PIB-ului de 2%. În ceea ce priveşte inflaţia, aceasta va atinge probabil un nivel minim istoric de aproximativ 1% în prima jumătate a anului, dar va creşte în a doua parte a anului până la 3,5%.
Odată cu scăderea inflaţiei va creşte puterea de cumpărare, iar finanţarea în lei va deveni mai atractivă, respectiv mai ieftină. Aceşti factori, împreună cu creşterea salariilor reale, reprezintă un impuls pentru îmbunătăţirea cererii şi consumului intern pe piaţa locală în 2014.
Odată cu revigorarea economiei, ne aşteptăm ca şi şomajul să scadă treptat, până la o medie anuală de 7%. Impulsul ar putea veni şi din sectorul industrial, care a avut un parcurs foarte bun în 2013 şi ne aşteptăm ca producţia să se menţină la acelaşi nivel, cu o decelerare a ratei de creştere.
Un alt semn pozitiv din piaţă este legat de redresarea segmentului construcţiilor, unde este aşteptată o creştere cu 3,3% în 2014, deşi performanţele în 2013 au fost sub aşteptări. Sectorul beneficiază şi de proiectele europene de infrastructură deblocate la sfârşitul lunii iunie.
Cum credeţi că va evolua în acest an piaţa bancară din România din perspectiva profitabilităţii, dar şi a volumului de credite şi servicii oferite clienţilor?
Întregul sistem bancar este într-un proces de remodelare, făcând eforturi să îşi menţină nivelul de performanţă şi în acelaşi timp să vină în întâmpinarea nevoilor reale ale clienţilor. Companiile sunt afectate de situaţia economică dificilă prin prisma lichidităţii şi a solvabilităţii, prin urmare au nevoie de sprijin pentru a găsi cele mai potrivite soluţii (restructurare, diversificare, redimensionarea activităţii). Mai mult, băncile joacă un rol important în selecţia companiilor cu un potenţial ridicat, ceea ce se traduce în oferirea de capital acolo unde rata de restituire este cea mai ridicată, iar acele companii ar putea deveni motorul economiei româneşti.
În ceea ce priveşte profitabilitatea sectorului bancar românesc, ar trebui să crească faţă de 2013, având în vedere că ne aşteptăm ca numărul de credite neperformante să scadă în 2014. O revenire în sensul mai larg este strâns legată de revigorarea economiei şi de evoluţia activităţii de creditare. Aşa cum am menţionat anterior, sprijinul Băncii Naţionale a României este esenţial, iar măsurile adoptate (în speţă relaxarea politicii monetare) contribuie la dezvoltarea sectorului.
Prin ce transformări anticipaţi că vor trece băncile româneşti? Va continua procesul de fuziuni şi achiziţii?
Ne aşteptăm ca procesul de consolidare început anul trecut să continue în următoarea perioadă. Ne putem aştepta la fuziuni şi achiziţii viitoare, care ar duce la schimbări în clasamentul şi în cotele de piaţă ale băncilor de pe piaţa locală.
Cum se poziţionează Garanti din această perspectivă, a poziţiei în piaţă? Sunteţi interesaţi să vă majoraţi cota de piaţă prin noi achiziţii sau prin creştere organică?
Obiectivul nostru este să avem o creştere organică. Nu vom exclude o oportunitate bună, dacă aceasta va apărea, însă nu ne grăbim. Vrem să fim printre primele 10 bănci de pe piaţa locală, dar acesta este un obiectiv pe termen lung.
Care sunt proiectele şi obiectivele noului an pentru Garanti?
În 2013, performanţele Grupului s-au tradus într-o creştere sustenabilă şi ne menţinem strategia de a oferi finanţări pe termen scurt şi lung în toate segmentele de piaţă (retail, IMM şi corporate). Aşa cum am evoluat în ultimii 15 ani, obiectivul nostru rămâne să avem o creştere inteligentă şi durabilă, având în centrul preocupărilor noastre clienţii. De asemenea, dorim să atragem noi clienţi şi să stabilim parteneriate pe termen lung şi cu aceştia. Dezvoltarea noastră, ca şi până acum, depinde de clienţii noştri şi de relaţia noastră cu ei. Cel mai important lucru pe care ni-l dorim este să continuăm să le oferim produse şi servicii la standarde înalte de calitate.
Care va fi strategia generală a băncii în 2014? Ce tipuri de clienţi vreţi să serviţi în principal şi cu ce tipuri de produse?
Avem produse şi servicii diversificate pentru segmentele retail, IMM şi corporate, oferind credite pe termen scurt sau lung, cu o evaluare atentă a riscului, precum şi produse de economisire (depozite). Dorim să păstrăm un echilibru între aceste segmente, pentru a avea un portofoliu sănătos. Toate proiectele şi toţi clienţii sunt importanţi pentru noi, indiferent de sector sau segment. Noi încercăm mereu să le oferim sprijinul necesar, în funcţie de nevoile lor financiare, şi să le fim parteneri.
Care sunt avantajele băncii în raport cu concurenţa? Care sunt atuurile pe care mizaţi pentru a atrage noi clienţi şi a-i păstra pe cei existenţi?
Piaţa în care activăm este una deosebit de competitivă, în care ofertele sunt din ce în ce mai atractive, iar clienţii pot migra cu uşurinţă de la o bancă la alta dacă nu le sunt îndeplinite nevoile, deoarece au multe opţiuni.
În acest tip de piaţă, două caracteristici ale unui jucător sunt esenţiale: flexibilitatea şi eficienţa. Acestea două au fost punctele noastre forte oriunde am activat.
De-a lungul anilor am dezvoltat managementul relaţiei cu clienţii şi am ajuns într-un moment în care pot afirma cu mândrie că am reuşit să avem o cultură organizaţională şi o abordare orientate spre client. Petrecem mult timp încercând să ne cunoaştem fiecare client, pentru a comunica personalizat şi pentru a-i oferi produse şi servicii adaptate nevoilor şi aşteptărilor reale. Îmbunătăţirea experienţei bancare a clienţilor este o parte esenţială a activităţii noastre zilnice.
COMMENTS