Interviu cu Garanti Bank, CEO, Garanti Bank România
Avem o strategie pe termen lung în România, iar pentru 2018 ne propunem să generam și mai multă valoare adăugată în viața clienților noștri și să ne menținem profitabilitatea și un portofoliu curat.
Cum a fost 2017 pentru Garanti Bank? Dar primele luni din 2018? Ce rezultate v-au mulțumit și unde credeți că mai aveți de lucrat?
În 2017 am înregistrat cea mai bună performanță din istoria noastră la nivel local, cu un profit net de 109,7 milioane de lei, venituri de 504,3 milioane de lei, in timp ce volumul creditelor a crescut cu 8,1%, pana la 7,25 miliarde lei. În plus, rata creditelor neperformante a scăzut progresiv de la an la an, fiind acum semnificativ sub media pieței. Indicatorii de solvabilitate și lichiditate s-au îmbunătățit, indicând o capitalizare puternică și o lichiditate adecvată, în timp ce costul scăzut al riscului reflectă sustenabilitatea pe termen lung a modelului de afaceri al băncii.
Avem o strategie pe termen lung în România, iar pentru 2018 ne propunem să generam și mai multă valoare adăugată în viața clienților noștri și să ne menținem profitabilitatea și un portofoliu curat.
Ce impact au toate aceste schimbări legislative, care vizează sectorul bancar, asupra stategiei Garanti Bank în România?
Am fost, întotdeauna, un partener financiar de încredere pentru clienții noștri din toate liniile de business (Retail, IMM și Corporate). Garanti Bank a venit în România în 1998, când industria bancară era caracterizată de o creștere a numărului de jucători financiari. De-a lungul anilor, ne-am confruntat cu multe provocări, unele din punct de vedere legislativ, unele de natură economică.
Ceea ce vă pot spune cu siguranță este că Garanti Bank a demonstrat, în aceste două decenii de activitate în România, că este o bancă solidă, capabilă să se adapteze la schimbare. Suntem una dintre cele mai dinamice instituții financiare de pe piața locală, deoarece am crezut întotdeauna că provocările sunt oportunități deghizate.
Cum vedeți competiția creată după intrarea pe piața serviciilor financiare a companiilor fintech și a celor de tehnologie?
Sectorul bancar a înțeles că trebuie să se adapteze la această eră digitală pe care o trăim. Felul în care consumatorii aleg să facă banking a dus la digitalizarea serviciilor bancare. Noi, cei de la Garanti Bank, suntem unii dintre cei mai importanți actori din industria bancară românească, atunci când vine vorba de Internet și mobile banking. Echipa noastră lucrează pentru a dezvolta și îmbunătăți constant funcționalitățile serviciilor digitale, pentru a răspunde cât mai bine așteptărilor ridicate ale clienților.
Avem un model de afaceri orientat spre client, întărit de o tehnologie avansată și inovație, un model de afaceri, care a fost perfecționat de principalii noștri acționari – Turkiye Garanti Bankasi AS (TGB) si Banco Bilbao Vizcaya Argentaria (BBVA) – lideri de piață în țările lor.
Cel puțin pentru moment, băncile care activează în România, nu ar avea de ce să-și facă griji în legătură cu intrarea companiilor fintech pe piața serviciilor financiare, dacă înțeleg importanța îmbunătățirii livrării unor astfel de servicii pe canalele digitale, a extinderii prezenței în online și a conectării cu oamenii 24 de ore din 24, prin intermediul rețelelor sociale.
Ar trebui să ne sperie trendul actual de majorare a ratelor dobânzilor, a ratei inflației, chiar dacă economia României continuă să crească?
În 1998, când Garanti și-a început activitatea pe plan local, inflația era de două cifre, adică 59%. Este adevărat că în ultima perioadă am avut o rată a inflației în creștere, dar evoluția sa este una marginală, dacă este să ne raportăm la anii ‘90. Și să nu uităm că oficialii BNR (Banca Națională a României) au declarat recent că se așteaptă la o încetinire a evoluției ratei inflației în lunile care vin.
Garanti Bank crede în potențialul de dezvoltare al României. Anul trecut a fost unul exceptional pentru economia țării, care a înregistrat o creștere record, comparativ cu alte state din Uniunea Europeană. Estimăm o creștere a Produsului Intern Brut al României de 4,4% în acest an, susținută de servicii, industrie și comerț.
Mediul de business și antreprenorial a suferit o serie de șocuri fiscale, ceea ce i-a determinat pe unii investitori să amâne dezvoltarea unor noi proiecte. Simte banca acest lucru? Din ce sectoare vin proiectele pe care banca le finanțează anul acesta? Sunt mai multe sau mai puține ca în 2017?
Garanti Bank este un susținător activ al afacerilor locale și credem că antreprenoriatul este unul dintre cele mai importante motoare ale dezvoltării economice în România. Nu am văzut, la companiile din portofoliul nostru, reticență de a investi, ca urmare a modificărilor fiscale sau a altor schimbări.
În primul trimestru al acestui an, am acordat, pe zona Corporate, credite în valoare de 2,37 miliarde de lei, cu 4,9% peste nivelul din trimestrul I din 2017. Și valoarea creditelor acordate IMM-urilor a crescut cu 3,5% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
În același timp, aș dori să menționez că, în cadrul angajamentului nostru pe termen lung de a sprijini antreprenoriatul local, banca a semnat un nou acord de împrumut cu IFC, membru al Grupului Băncii Mondiale, pentru suma de 25 de milioane de euro, pentru a finanța întreprinderile mici și mijlocii din România.
Există încă loc pentru investiții în domeniul medical, al ospitalității, al comerțului cu amănuntul, în special în orașele mai mici, unde se poate observa un decalaj între cerere și ofertă. Nu vedem nici o ezitare din partea investitorilor pentru a-și pune la bătaie banii și expertiza în aceste industrii. În plus, finanțăm în mod activ investițiile care contribuie la îmbunătățirea vieții oamenilor.
Care sunt așteptările pentru 2018, atât pentru bancă, cât și pentru sectorul bancar și pentru economia României?
Accentul cade acum pe consolidarea sistemului bancar și a stării sale de sănătate. Anul trecut, Garanti Bank a reușit să crească volumul activelor cu 11% și a ajuns la o cotă de piață de aproape 2,5%. Nu ne vom opri aici. Vrem să menținem acest ritm bun de creștere a portofoliului și credem că putem să ne creștem cota de piață printr-o dezvoltare organică.
România este una dintre cele mai puternice piețe europene pentru tehnologie, investiții și comerț, cu angajați calificați în domeniul IT, cu un raport cost-beneficiu bun, cu investitori de top și cu un mediu de afaceri prietenos. Țara are parametri economici buni și toate agențiile de rating o recomandă pentru investiții. Sunt optimist în ceea ce privește evoluția economiei românești.
Georgeta Clinca
COMMENTS